Social media na kwarantannie, czyli marketing w czasie pandemii
Pandemia COVID-19 postawiła nas w wyjątkowo ciężkiej sytuacji, dotyczącej wielu płaszczyzn. Zainfekowała nie tylko życie codzienne, ale również biznesowe i ekonomiczne. Przedsiębiorcy i social media managerzy stanęli przed odpowiedzią na trudne pytanie: jak prowadzić działania marketingowe w czasach obecnej pandemii? Mamy kilka propozycji i pomysłów, jak efektywnie zarządzać marketingiem w tym trudnym okresie.
Kiedy kwarantanna zaczęła dotyczyć nas wszystkich, życie publiczne przeniosło się do Internetu jeszcze w większym stopniu niż wcześniej. Większość naszych klientów spędza ten czas, korzystając z social mediów, co tworzy naturalną okazję do zwiększenia ilości odbiorców komunikatów publikowanych w popularnych aplikacjach. W związku z tym nie powinniśmy rezygnować z zamieszczania postów, InstaStory czy wpisów. Chociaż pandemia mocno limituje gamę akceptowalnych przez odbiorców treści, znaleźliśmy kilka pomysłów, które powinny się im spodobać!
NIE REZYGNUJ Z AKTYWNOŚCI W SOCIAL MEDIACH
Okres kwarantanny to paradoksalnie świetny czas na intensyfikację wykorzystania prowadzonych social mediów do komunikowania się z klientami. Zwróćcie szczególną uwagę na tematykę treści - ciekawym pomysłem może być informowanie o obecnej organizacji Waszej firmy i jej życia, serie porad czy ciekawostek z branży, którą prowadzicie albo mini-szkolenia. Starajcie się tworzyć treści w jak najbardziej pozytywnym charakterze. Tak, tak, wiem, że teraz nie jest to łatwe, ale niczego bardziej nam nie potrzeba, jak odrobiny humoru i rozrywki. Jeżeli prowadzicie działalność online, nie zapominajcie o informowaniu odbiorców o obecnych promocjach i innych akcjach. Pamiętajcie, żeby to działanie zaplanować z wykorzystaniem optymalnej częstotliwości zamieszczania treści. Zbyt częste wrzucanie postów może szybko zostać odebrane za spam, a tego nie chcemy! Po prostu nie pozwólcie im o sobie zapomnieć.
CHALLENGE JAKO POMYSŁ NA CONTENT
Kojarzycie challenge, który obliguje do publikowania zdjęć z dzieciństwa? Pojawił się w sieci jako efekt akcji #zostańwdomu i odbił się szerokim echem w internetowym świecie, a ponadto dołączyły do niego również firmy, platformy streamingowe oraz korporacje. Możecie wykorzystać zdjęcia, które przedstawiają Wasze biuro czy siedzibę sprzed lat albo fotografie z pierwszej integracji. Naśladując Netflixa czy inne brandy możecie stworzyć potencjalną wizualizację Waszego loga z ubiegłej dekady albo wykorzystać to sprzed jego zmiany. Nie martwcie się, że challenge straci już na swojej popularności, a Wy nie zdążycie się do niego przyłączyć. Jego temat wciąż może stanowić dobry pomysł na content, więc przeszukajcie swoje archiwum i przyłączcie się do zabawy!
LOGO NA CZASIE
Pozostając jeszcze na chwile w temacie logo, zobaczcie, jak popularne marki przekształciły swoje w sposób korespondujący z obecną sytuacją. McDonald’s odsunął od siebie łuki, sugerując zachowywanie bezpiecznego odstępu. Podobny zabieg wykonał Żywiec, separując dobrze znane postaci w logo. Burger King, wykreślił ze swojego sloganu na ścianie jednego z barów frazę “of the whopper”, aby stworzyć znany wszystkim komunikat “STAY HOME”. Zastanówcie się, czy podobne rozwiązanie może zadziałać w Waszym przypadku. Ponoć kwarantanna sprzyja kreatywności, przekonajmy się!
TIKTOK JAKO NOWE NARZĘDZIE KOMUNIKACJI
Każdy z nas prawdopodobnie słyszał o TikToku. Niektórzy z Was są jego użytkownikami, inni jedynie kojarzą go z nazwy. Mogliście dotychczas ignorować istnienie tej aplikacji, ale już od dwóch lat trwa jej fenomen. Pandemia i towarzysząca jej kwarantanna to idealna okazja do wzrostu popularności TikToka. Z tego narzędzia w charakterze marketingowym korzysta między innymi malezyjski McDonald’s, warszawski park trampolin Hangar 646 oraz luksusowa marka Guess. Publikowanie treści jest nieco bardziej skomplikowane niż na Facebooku czy Instagramie - wymaga kreatywności, cierpliwości i nierzadko umiejętności aktorskich. Wiem, że może Was to nieco zniechęcać, ale jeżeli grupą docelową Waszej działalności na rynku są młodzi ludzie, warto rozpocząć przygodę z publikowaniem materiałów w tej aplikacji. Przekonacie się, że to też niezła zabawa!
DZIAŁANIA GASTRONOMII W ODPOWIEDZI NA PANDEMIĘ
Pandemia i związana z nią społeczna izolacja była ogromnym ciosem również dla gastronomii. Właściciele lokali oprócz przerzucenia się na realizowanie zamówień z dowozem do klienta, zaangażowali się także w działalność na rzecz służby zdrowia. Przygotowywanie posiłków dla personelu szpitali spotkało się z wyjątkowo ciepłymi reakcjami w sieci. Poza jedzeniem gastronomia odpowiedziała także przekazywaniem artykułów sanitarnych do placówek - jednorazowe rękawiczki, maseczki, środki antybakteryjne powędrowały z magazynów lokali do lekarzy, ratowników medycznych oraz pielęgniarek i pielęgniarzy. Dlaczego o tym wspominam? Poza oczywistą i wymierną korzyścią dla służby zdrowia jest to też skuteczny zabieg w budowaniu wizerunku marki. Kreuje to image firmy zaangażowanej społecznie, która w tej sytuacji nie myśli tylko o własnym zysku. Akcja tagowana w sieci jest dwoma haasztagami: #gastropomaga i #posiłekdlamedyka. Może Wasza firma również może czymś wspomóc służbę zdrowia w ich heroicznej walce z koronawirusem? Odpowiedzcie sobie na to pytanie i do dzieła!
ANGAŻUJ SWOICH ODBIORCÓW
Kojarzycie kosmetyczną markę Gisou? Od kilku lat obserwuję ich działalność w social mediach. Poza niezwykle estetycznym feedem, który zachwyca mnie za każdym razem, oraz zręcznym odpowiadaniem swoimi działaniami na trend tworzenia marki odpowiedzialnej społecznie i ekologicznie, podoba mi się to, jak odnaleźli się w czasach pandemii. Ich empatyczne treści, przesunięcie premiery nowego produktu “na bardziej radosny czas, żeby każdy mógł się tym cieszyć w pełni” (to słowa założycielki - Negin Mirsalehi) oraz challenge #doyourselfcare spotkały się z niezwykle ciepłym przyjęciem. Najbardziej chciałabym przyjrzeć się samemu wyzwaniu. Polega na stworzeniu kolażu przedstawiającego jak ich klienci i pracownicy realizują się w czterech kategoriach: beauty, food, chill i activity. Użytkownicy Instagrama publikują swoje treści i zamieszczają przy tym wspomniany wcześniej hasztag. Jest to świetny sposób na pozyskanie interesującego contentu od odbiorców, angażując ich jednocześnie we wspólną zabawę. Wykorzystanie wspólnego hasztagu pomaga w tworzeniu wokół niego społeczności, która również buduje lojalność wobec marki. Sam zamysł stworzenia wspólnej zabawy wśród Waszych odbiorców pozostawia spore pole do popisu pod względem tematyki. Zaproponowanie akcji korespondującej z charakterem działalności Waszej firmy to świetny pomysł podczas pandemii. Zachęcanie ich do publikowania treści z zaproponowanym hasztagiem to zabieg popularny wśród wielu marek. NeoNails wystartował z hasztagiem #malujewdomu, a w jego ślady poszły inne brandy z tej samej branży. O Bag zaproponował swoim klientkom po prostu #zostałamwdomu i tym samym uchronił się przed zniknięciem w morzu najpopularniejszego hasztaga w ostatnich dniach, czyli #zostańwdomu.
PODSUMOWANIE
Znaleźliśmy się w zupełnie nowej dla nas sytuacji, dlatego pomysły na to, jak się w niej odnaleźć, również marketingowo, rodzą się powoli. Postrzegajcie ten okres jako szansę na eksperymenty i próbowanie nowych rozwiązań. Pamiętajcie jednak, że jesteśmy razem podczas pandemii, nie tylko jako ludzie, ale także przedsiębiorcy. Nie wahajcie się zadawać pytań - chociaż jesteśmy Rekinami to nie gryziemy. Jesteśmy tu też dla Was!