Poradnik - jak i dlaczego warto linkować wewnętrznie? Wszystko, co musisz wiedzieć!

Podczas pisania wpisów na bloga, niezwykle istotna jest stuktura - uwzględnienie konkretnych elementów, takich jak wstęp, nagłówki, podział na sekcje, lead, czy metaopis, mogą okazać się bardzo przydatne pod kątem pozycjonowania. W dzisiejszym artykule poruszymy niezwykle ważny temat, jakim jest oczywiście linkowanie wewnętrzne.

  • Linkowanie wewnętrzne pozwala na przeniesienie reputacji pomiędzy konkretnymi podstronami w serwisie oraz przyspiesza indeksowanie.
  • Odpowiednio przemyślane likowanie wewnętrzne pozwoli Ci uzyskać wyższe wyniki pod kątem Topical Authority, a więc zyskasz również szansę na wyższe pozycjonowanie.
  • W linkowaniu wewnętrznym najlepiej jest stosować anchor tekst typu exact match, czyli taki z wykorzystaniem frazy kluczowej, na jaką ma się pozycjonować docelowa podstrona.

Linkowanie wewnętrzne - co to jest i po co je stosować?

To nic innego jak odnośniki przekierowujące do innych podstron lub wpisów na blogu w obszarze tej samej witryny. Choć brzmi to banalnie, to trzeba wiedzieć, że niosą one za sobą naprawdę istotną wartości i mogą pomóc Ci docierać do nowych odbiorców.

Główne zalety płynące ze stosowania odpowiednio przemyślanego (!) linkowania wewnętrznego, to:

  • przenoszenie reputacji pomiędzy adresami - z jego pomocą możesz nieco podnieść wyniki kolejnej podstrony pod tym kątem!
  • dodawanie więcej wartości do artykułu - jeśli poruszasz jakiś temat w swoim tekście, a na swojej stronie masz już inny wpis, który nawiązuje do wspomnianych pobieżnie zagadnień, to jest to idealna okazja do odesłania użytkowników właśnie do niego, aby po przeczytaniu obydwóch posiadali kompletną wiedzę; tego typu działanie sprawia, że treści są jeszcze bardziej wartościowe i przekazują znacznie większą ilość przydanych informacji, niż w przypadku pominięcia linków wewnętrznych w treści,
  • ułatwiona nawigacja, czyli większy komfort dla czytelników - stosowanie linkowania wewnętrznego to spore ułatwienie pod kątem UX, bo możesz od razu odesłać go do kolejnej powiązanej treści, której nie musi on szukać samodzielnie na Twojej stronie,
  • wydłużenie czasu, jaki użytkownicy spędzają korzystając z Twojej witryny - stosowanie tego typu zabiegów jest również szansą na to, że zainteresujesz ich kolejnym tekstem, a co za tym idzie, pozostaną nieco dłużej na stronie i dokonają konwersji; warto wspomnieć, że czas, jaki odbiorcy spędzają na korzystaniu z Twojej witryny, może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie w wyszukiwarce,
  • lepsze wyniki pod kątem SEO - linkowanie wewnętrzne pozytywnie wpływa na proces indeksowania się konkretnych podstron w Twoim serwisie - to pewnego rodzaju pomoc dla robotów Google, która może opłacić Ci się pod kątem pozycjonowania; warto w tym miejscu wspomnieć o Topical Authority, czyli czynniku informującym o tym, jak kompletnym źródłem wiedzy na dany temat jest dana witryna - przemyślane linkowanie może okazać się pomocne w osiąganiu wyższych wyników w tej kwestii.

Jak więc widzisz, zdecydowanie warto odsyłać czytelników do innych podstron w obrębie swojej witryny, a co więcej, zalecamy umieścić minimum jeden link wewnętrzny w każdym napisanym przez siebie artykule.

Jak powinien wyglądać link wewnętrzny, żeby był jak najbardziej wartościowy dla Twojego serwisu?

Teraz przejdziemy do nieco bardziej praktycznej części, w której pokażemy Ci, jak sprawić, aby Twoje linkowanie przynosiło jak najlepsze rezultaty. Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że w przeciwieństwie do linkbuildingu, kompleksowo opisanym w innym artykule na naszym blogu, tutaj warto stosować tylko jeden rodzaj odnośnika i jest nim anchor zawierający frazę kluczową. To właśnie ten sposób przyniesie Ci najlepsze rezultaty pod kątem SEO. Poniżej przedstawiamy przykład:

Wyróżniamy kilka rodzajów anchor tekstów w linkach i są to:

  • exact match - zawierają dokładnie takie słowa, na jakie chcemy pozycjonować stronę, do której linkujemy; jeśli chcesz umieścić odnośnik do strony poruszającej temat 5 narzędzi dla copywritera, anchor powinien wyglądać w następujący sposób: “5 narzędzi dla copywritera”,
  • partial match - zawierają frazy zależne, albo część frazy kluczowej, jednocześnie nie będąc jej idealnym odwzorowaniem; przykład: „5 narzędzi do automatyzacji tworzenia treści”,
  • fraze match - połączenie dwóch wcześniej wymienionych metod, zazwyczaj zawiera frazy długiego ogona albo frazę kluczową w szerszym ujęciu; przykład: „Poznaj 5 narzędzi dla copywritera do tworzenia postów w social mediach”,
  • brand anchor - do adresu prowadzi link z nazwą marki albo domeny; przykład: “RekinySukcesu”,
  • naked URL - sam, czysty link bez żadnych dodatków,
  • zero match (generic) - to wszystkie anchory nawołujące do wykonania czynności, na przykład “kliknij tutaj”, “sprawdź teraz”, itp.,
  • image - kieruje do danej podstrony z obrazka.

Ze swojej strony radzimy stosować w znacznej większości przypadków anchory exact match, ale jeśli ze względu na UX inny rodzaj jednak będzie bardziej naturalny, to jak najbardziej warto go zastosować.

To, o czym dodatkowo warto pamiętać to to, że nie warto powtarzać na jednej stronie tego samego adresu, ponieważ roboty Google wezmą pod uwagę jedynie jeden z nich, a więc nie ma to dużego sensu.

Pamiętaj o tym, że idealny link wewnętrzny powinien odsyłać czytelnika do treści, która uzupełni wiedzę zdobytą w artykule. Jeśli piszesz na przykład o tym, jak tworzyć posty na social media, to dobrym pomysłem może okazać się podlinkowanie artykułu o nowościach na Instagramie czy o możliwościach pod kątem reklamy na Facebooku. Powiązanie tematyczne to absolutna podstawa!

  • Dlaczego warto trzymać się jednego tematu?

Przede wszystkim dlatego, że spójne klastry pod kątem fraz i odesłanie do podobnego tekstu pozytywnie wpływają na wcześniej wspomniany współczynnik Topical Authority, a wysoki wynik poprawi pozycjonowanie artykułu w wyszukiwarce, dzięki czemu pozyskasz nowych czytelników.

  • Ile linków wewnętrznych najlepiej umieścić w artykule?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi - dużo zależy oczywiście od jego długości. Ze swojej strony zalecamy, żeby było to mniej więcej od 2 do 10 linków wewnętrznych, ale trzeba kierować się tutaj przede wszystkim rozsądkiem.

Czym są rotacyjne linki wewnętrzne w SEO i czy warto je stosować?

Rozwiązaniem, które często stosuje się w większych serwisach (choć oczywiście nie tylko) są linki rotacyjne - pokazują się one użytkownikom wybiórczo: na przykład pula 50 linków jest dzielona po 5 i zamiennie pokazują się one na stronie. Wygląda to na przykład w ten sposób:

W rotacji nie zapychamy strony setkami linków, tylko kilkoma w bloku, a więc mają one większą siłę pod kątem przenoszenia reputacji - z tego wynika, iż czasami to dobre rozwiązanie.

  • Czy stosowanie linków rotacyjnych ma sens?

Tutaj dużo zależy od celu i miejsca ich umieszczenia. Generalnie nie powinno to zastępować linkowania wewnętrznego, o którym pisaliśmy wcześniej (czyli polegającego na odesłaniu do połączonego tematycznie wpisu), ale jeśli ma to sens pod kątem biznesowym, jak najbardziej można zastosować takie rozwiązanie.

Co ciekawe, w większych serwisach często stosuje się linki rotacyjne, aby nowe partie dużych adresów URL się zaindeksowały (kiedy już się to stanie, to wtedy takie adresy wypadają z puli).

Linkowanie wewnętrzne może przynieść Ci naprawdę wiele korzyści!

Jeśli regularnie piszesz wpisy na bloga, zastosowanie linkowania wewnętrznego zgodnego z wymienionymi przez nas radalepszych wyników pod kątem pozycjonowaniami może okazać się dla Ciebie doskonałym rozwiązaniem pod kątem osiągania . Pamiętaj, aby przede wszystkim kierować się tym, aby zaoferować czytelnikowi treści jak najszerzej poruszające dany temat i jednocześnie kompletne.

Kategorie