W dzisiejszych czasach wszystko idzie zaskakująco szybko do przodu, wszystko się zmienia, ludzie nigdy nie rozwijali się technologicznie tak szybko, jak robią to dziś. Za sprawą tego idzie również rozwój stron internetowych, które stały się już nieodłącznym elementem każdej firmy - jej wizytówką w sieci, a jej brak wiąże się z niepewnością i nieufnością potencjalnego klienta. Każda firma chce, aby jej strona była wyjątkowa, aby to właśnie ona na tle konkurencji zapadła odbiorcy najbardziej w pamięć. Niestety nie ma jednej uniwersalnej zasady, której trzeba się trzymać podczas projektowania swojej strony internetowej, aby była ona zawsze aktualna, świeża i przykuwała uwagę odwiedzających. Trendy w projektowaniu www zmieniają się praktycznie z roku na rok i nie pozostaje nam nic jak jedynie starać się do nich jak najbardziej dopasować, ponieważ to one są odzwierciedleniem upodobań większości odbiorców zarówno pod względem wizualnym, jak i użyteczności. Oczywiście można postawić na oryginalność i unikalność poprzez stworzenie strony zupełnie odbiegającej od aktualnie panujących trendów, aczkolwiek trzeba się liczyć z jej kontrowersyjnością.
Rozważając nad trendami w projektowaniu stron internetowych, bierzemy pod uwagę nurty z poprzednich lat oraz kierunki, w których web design się najbardziej rozwijał a w których był najlepiej odbierany przez internautów. Pamiętajmy jednak, że nie są to sztywne zasady, których trzeba się trzymać, każda strona ma swój własny charakter i nie możemy na siłę dostosowywać do nich strony.
Ciemny motyw
Już w roku 2020 możemy zauważyć, że mobilne systemy operacyjne oraz wiele aplikacji mobilnych wprowadziło tzw. tryb nocny, który w inteligentny sposób odwraca wszelkie jasne kolory i biele w naturalny, ciemny ich odpowiednik. Początkowo wynikło to z chęci jak największego oszczędzenia baterii w urządzeniach mobilnych, jednak przyjęło się to na tyle dobrze, że również desktopowe strony internetowe zaczęły wprowadzać taką funkcję. Użytkownicy bardzo chwalą tę funkcję, chociażby z tego powodu, iż mogą wieczorem spokojnie przeglądać stronę, bez mrużenia oczu.
Przykłady stron internetowych:
Asymetria i przesunięcie
Jest to jeden z trendów, który od kilku lat wzmaga się coraz bardziej. Od początku rozwoju web designu przyjęto, że wszystkie strony powinny być uporządkowane od linijki, wszystko musi być równo poukładane, jednak dziś to podejście staje się coraz bardziej nudne, i ucieka się właśnie w asymetrię, nieregularność, aby urozmaicić stronę i zaciekawić odbiorców. Dodatkowo niestandardowo ułożone elementy na stronie kojarzą się z marką wysokiej jakości i daje poczucie “premium”.
Przykłady:
Niestandardowe galerie
Element ten jest mocno powiązany z poprzednim punktem, asymetrią, ponieważ to właśnie galeria jest sekcją, która ma największy potencjał do zabawy formą.
Przykłady:
"Karuzele"
Nie da się ukryć faktu, iż wiele trendów w projektowaniu desktopowych stron www wywodzi się designu mobilnego. Jednym z takich właśnie elementów są tzw. “karuzele”, które są obecnie używane w wielu aplikacjach mobilnych. Element ten łączy estetyczny design z możliwością umieszczenia wiele różnych elementów (tego samego typu), dzięki czemu sprawdzi się świetnie w roli galerii, sekcji z opiniami klientów, czy produktami do kupienia.
Przykłady:
Rozwijane menu na cały widok
Jest to kolejny trend, który wywodzi się z projektowania aplikacji mobilnych. Przeglądając strony internetowe na telefonie bardzo często możemy spotkać się z menu w formie “hamburgera” lub innego podobnego kształtu, którego naciśnięcie spowoduje rozwinięcie menu. Dziś coraz więcej desktopowych wersji stron również idzie w tym kierunku, ponieważ nawiązuje on do kolejnego punktu na naszej liście, oraz daje dodatkowe możliwości wizualnego zapadnięcia odbiorcy w pamięć.
Przykłady:
Minimalizm
Minimalizm to trend, który już od kilku lat się utrzymuje i w roku 2021 najprawdopodobniej utrzyma swoją silną pozycję. Dzieje się tak, ponieważ minimalizm również kojarzy się z marką “premium”, ponadto coraz więcej ludzi przekonuje się do ideologii “less is more”.
Przykłady:
Interaktywność strony
Ludzie wraz z postępem technologicznym oczekują od stron internetowych coraz więcej. Niestety widok schludnej, aczkolwiek kompletnie nieruchomej strony internetowej jest już niewystarczający, aby zapisała się ona w pamięci odbiorcy. Obecnie użytkownicy coraz bardziej pragną elementów, które, chociażby po najechaniu, wywoływałyby jakąś akcję. Tak, aby strona dawała użytkownikowi odpowiedź na czynności, które wykonuje.
Przykłady:
Animacje
Animacje to element, którego w większości stron internetowych brakuje, jeśli chcą one być przygotowane na rok 2021. Oczywiście nie można również z nimi przesadzać, ponieważ strona będzie wtedy po prostu zbyt “ciężka”, ale mówimy tutaj o choćby subtelnych animacjach, które będą urozmaicały cały layout.
Przykłady:
Jak więc nietrudno zauważyć, z roku na rok trendy w projektowaniu stron internetowych coraz bardziej nawiązują do ideologii mobile first polegającej na tym, aby skupić się na stworzeniu mobilnej wersji strony tak, aby to przede wszystkim ona wyglądała jak najlepiej. A później dopiero zająć się designem wersji komputerowej, korzystając z tych samych elementów, które zostały użyte w tej pierwszej wersji.