Działania marketingowe mają na celu zwiększenie zainteresowania usługami, najlepiej w grupie docelowej. Codziennie zastanawiamy się jakie kanały wybrać, jak się reklamować, żeby więcej Klientów zaczęło od nas kupować? Na początek powinniśmy zadać jedno pytanie - gdzie znaleźć najlepsze pomysły dla mojego targetu? Odpowiedź jest dość oczywista - u konkurencji! Poznaj 4 tricki, dzięki którym za darmo podglądniesz profil działań marketingowych Twojej konkurencji.
SimilarWeb
Pierwsze narzędzie to znany wśród marketerów portal SimilarWeb. Na czym polega jego sukces? SimilarWeb to bardzo proste narzędzie, w ciągu 1 minuty otrzymujemy cenne informacje. Wystarczy wejść na stronę SW i wpisać adres strony internetowej naszej konkurencji. Jakie dane otrzymujemy?:
- średnia szacowana liczba wizyt w miesiącu czy średni czas użytkowania strony internetowej,
- z jakich Państw nasza konkurencja ma wejścia,
- z jakich źródeł są wejścia (w co inwestuje konkurencja),
- lista najlepszych domen odsyłających,
- frazy kluczowe w wyszukiwaniu naturalnym oraz płatnym,
- udział portali społecznościowych,
- i wiele, wiele innych.
Wszystkie te dane są dostępne już w wersji bezpłatnej. Warto zaznaczyć, że narzędzie to nie zadziała, jeśli strona Twojej konkurencji nie osiąga odpowiedniego pułapu wejść miesięcznie - jest niszowa.
Facebook - informacje i reklamy
Drugi trick to wprowadzona niedawno możliwość podglądania jakie reklamy tworzy konkurencja na Facebooku. Jeśli zastanawiasz się jaką kreację reklamową tworzą podobne do Ciebie firmy, co piszą w opisach oraz jakie wykorzystują zdjęcia, to jest na to rozwiązanie. Wystarczy wejść na dowolny FanPage i kliknąć na kartę "Informacje i reklamy". Tam otrzymasz listę reklam, z których aktualnie korzysta Twoja konkurencja.
Jest to świetne narzędzie do analizy przed stworzeniem reklamy, choćby po to żeby nie powielać tych samych rozwiązań dla Klienta końcowego.
Analiza linków konkurencji
Odwieczne pytanie wszystkich specjalistów od SEO brzmi - jak i skąd pozyskać linki zewnętrzne? I tutaj znowu z pomocą przychodzi nam konkurencja. Prosta analiza kilku stron "branżowych przyjaciół" pozwoli wyciągnąć konkretne wnioski. Przejdźmy do sedna.
Najpopularniejsze narzędzia do analizy linków zewnętrznych to Majestic i Ahrefs. No tak, ale ich ceny nie są małe... Warto więc znaleźć tanie narzędzie, które pozwoli nam przeanalizować szybko dowolną stronę. W tym miejscu polecam backlink checker. Narzędzie to pozwoli wyświetlić 100 najlepszych linków konkurencji posortowanych od najsilniejszych do najsłabszych. Z kolei ta analiza umożliwia nam zobaczenie gdzie i jak reklamują się konkretne firmy, a co za tym idzie samemu tam się pojawić ze swoim backlinkiem.
Analizę taką i same działania warto powtarzać regularnie.
Tajemniczy Klient
Na koniec najbardziej oczywiste działanie, a jednak tak mało firm z niego korzysta. Dlaczego? Bo niejednokrotnie uważamy, że konkurencja jest od nas gorsza, ma mniej ciekawą ofertę a my i tak wiemy najlepiej. Przełamując ten sposób myślenia i podszywając się pod Klienta, możemy otrzymać wiele cennych informacji. Nie chodzi tylko o ceny, ale o metodę obsługi Klienta, przewagi konkurencyjne podczas rozmów z Klientami itp.
Dla przykładu powiem, że w naszej branży analiza cen stron internetowych, dzięki metodzie tajemniczego Klienta pozwoliła wyciągnąć wniosek, że średnio strona internetowa w Warszawie jest wyceniana 2,5-krotnie drożej niż we Wrocławiu ;) Jak dobrze, że mieszkamy na Dolnym Śląsku ;)
Analiza konkurencji należy do tzw. "świętej trójcy" (konkurencja, grupa docelowa, wyróżniki) początkowych działań marketingowych. Sama zaś konkurencja pomaga w rozwoju biznesu, nie tylko przynosząc ciekawe rozwiązania, ale również wymuszając podnoszenie naszych kompetencji.
Ciekawy temat? Zobacz nasz film na kanale #PoradnikMarketingowy