Media społecznościowe muszą stale podążać za trendami, a co za tym idzie, regularnie zaskakują swoich użytkowników nowościami. Warto wiedzieć, jak skutecznie wykorzystać te zmiany do prowadzenia Facebooka firmowego i promocji w social media. Jedną z najszybciej wdrażających zmiany aplikacją, jest Instagram. Przejrzyjmy wspólnie top 5 nowości, które wprowadziło to medium na przestrzeni tego roku. Na końcu wymienimy także planowane na 2024 r. zmiany, jakie jeszcze nie są dostępne, a mogą okazać się naprawdę interesujące!
Dodawanie GIF-ów w komentarzach
Nowością, której nie da się przeoczyć, jest możliwość dodawania GIF-ów w komentarzach. Do tej pory mogliśmy ich używać, tworząc jedynie stories, co było pewnym ograniczeniem. Choć może wydawać się, iż ta nowość jest stosunkowo nieistotna, naprawdę wielu użytkowników oczekiwało jej z niecierpliwością. Rozszerzenie możliwości posługiwania się tą opcją jest znaczącym krokiem naprzód! Aktualnie odbiorcy mogą sobie pozwolić na większą wylewność emocji pod rolkami czy memami. Co ciekawe, wprowadzenie GIF-ów jako odpowiedzi na stories miało miejsce w 2020 r. - jak myślicie, dlaczego na używanie ich w komentarzach musieliśmy aż tak długo czekać?
Jak dodać GIF-a jako komentarz na Instagramie?
Serdecznie zachęcamy do sprawdzenia, jak działa ta funkcja, jeśli jeszcze nie mieliście okazji nigdzie jej użyć.
- Po pierwsze, należy kliknąć ikonkę GIF-a, która znajduje się po prawej stronie sekcji, gdzie wpisujemy komentarze.
- Po pierwsze, należy kliknąć ikonkę GIF-a, która znajduje się po prawej stronie sekcji, gdzie wpisujemy komentarze.
- Po wpisaniu słowa kluczowego, poniżej wyświetlą się dziesiątki GIF-ów, z których trzeba wybrać tego, który najlepiej oddaje to, co chcemy przekazać.
- Gotowe! GIF publikuje się automatycznie po kliknięciu w niego.
To niewielka, choć ważna zmiana. Cieszą się nią najbardziej zwolennicy profili z memami czy zabawnymi rolkami — niektóre komentarze z idealnie pasującymi GIF-ami potrafią zdobyć nawet dziesiątki tysięcy polubień!
Udostępnianie notatek
Ciekawą nowością, której niewiele osób się spodziewało, jest możliwość udostępniania notatek. To krótkie (maksymalnie 60-znakowe) informacje udostępniane obserwatorom przez 24 godziny w panelu wiadomości. Mogą służyć do dowolnego wyrażania myśli lub tego, co się aktualnie robi. Wiele osób używa ich, aby podkreślić, że na ich profilu pojawił się nowy post. Warto dodać, iż można na nie odpowiadać! Poniżej rozwiewamy kilka wątpliwości, jakie często pojawiają się w ich temacie.
Czy dostanę powiadomienie o tym, że ktoś dodał notatkę na Instagramie?
→ Nie — obserwatorzy konta nie dostaną informacji, że właściciel dodał notatkę. Aby ją sprawdzić, trzeba wejść w panel wiadomości.
Czy da się wysłać notatkę na Instagramie do określonej grupy osób?
→ Nie — są one kierowane do wszystkich obserwatorów.
Czy można udostępniać na Instagramie dwie notatki w tym samym czasie?
→ Nie — po napisaniu nowej, poprzednia zniknie, nawet jeśli od czasu jej udostępnienia nie minęło więcej niż 24 godziny.
Zastanawiacie się, jak dodać notatkę? Znajdziecie je we wcześniej wspomnianym panelu wiadomości. Przy swoim zdjęciu należy kliknąć “dodaj notatkę”, zatwierdzić i gotowe!
Tematyczne chaty na Instagramie
Wprowadzona została zupełnie nowa funkcja, nazwana przez twórców aplikacji “kanałami na Instagramie”. Pozwala ona na przesyłanie wiadomości grupowych, skupionych na danym trendzie, osobie, czy temacie. To coś w stylu grup na Facebooku, tylko że w panelu wiadomości. Nie jest to to samo co kanały nadawcze, które zajmują drugie miejsce w naszym rankingu. Różni się tym, iż każdy ma możliwość odpowiadania na wiadomości. Po dołączeniu do danego chatu pojawi się on w IG Direct.
Tego typu kanały mają obsługiwać również transmisje video, zdjęcia, a nawet ankiety! To naprawdę ciekawa opcja szczególnie dla tych, którym brakowało możliwości budowania tematycznej społeczności w ten sposób w aplikacji.
Kanały nadawcze
Chcecie poczuć się, jakby ulubieni muzycy, celebryci, czy influencerzy pisali do Was prywatne wiadomości? Dokładnie takie wrażenie dają niedawno wprowadzone przez Instagrama kanały nadawcze! To (w zależności od decyzji właściciela) otwarte bądź zamknięte chaty, w których twórcy publikują wiadomości o swoim życiu, rozmyślaniach, wydarzeniach itd. Osoby dołączające do kanału mogą na nie reagować, ale nie mają możliwości odpowiedzieć swoją wiadomością. Dzięki temu na chacie nie ma zbędnego spamu, a dany celebryta czy influencer może w bardziej indywidualny sposób porozumiewać się z odbiorcami, mając z nimi tym samym bliższy kontakt.
Co ciekawe, kiedy twórca publikuje coś na swoim kanale nadawczym, uczestnicy otrzymują powiadomienie podobne do tego, jakby napisał do nich prywatną wiadomość. To ciekawa opcja na zmniejszenie dystansu i zbliżenie się do odbiorców. Warto dodać, że gwiazdy mają możliwość udostępniania fanom nawet wiadomości głosowych, co już całkowicie daje wrażenie budowania z nimi bliskiej relacji.
Początkowo kanały nadawcze nie były dostępne w Polsce — mogli z nich korzystać mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Funkcja ta została rozszerzona na inne kraje, ponieważ twórcy z USA odnotowali znaczny wzrost zaangażowania fanów dzięki tej opcji. Kanały nadawcze na Instagramie mają być wzbogacane o nowe możliwości w przyszłości — my nie możemy się doczekać!
Oznaczanie do 3 współtwórców
Pierwsze miejsce w naszym rankingu zajmuje bezkonkurencyjnie opcja dodawania do posta nie jednego, ale aż do trzech współtwórców! Po raz pierwszy możliwość dzielenia się zasięgami pomiędzy kontami została wprowadzona w 2021 roku dla dwóch profili. Jest to szczególnie przydatne w przypadku kampanii reklamowych z udziałem influencerów, czy sesji zdjęciowych (fotograf i model mogą udostępnić wspólnego posta).
Opcja ta zasługuje na najwyższe miejsce w naszym Instagramowym rankingu, ponieważ jest przełomem. Od teraz publikacja dotrze do grupy odbiorców każdego twórcy, co może skutkować naprawdę imponującymi zasięgami! Dodatkowo zachęca to do nawiązywania współprac z większą ilością profili niż dotychczas. Wyobraźcie sobie, do jak wielu osób można dotrzeć, kiedy post zostanie udostępniony aż na czterech kontach!
Inne, ciekawe nowości wprowadzone w tym roku na Instagrama
Pisząc o nowościach na Instagramie, nie można pominąć także wielu innych, które co prawda nie znalazły się w naszym rankingu, ale z pewnością poniekąd wpłynęły pozytywnie na platformę. W ramach ciekawostki wspomnimy, że w ostatnim czasie Instagram wprowadził także:
- możliwość publikacji postów z poziomu komputera — wcześniej można było to zrobić jedynie na smartfonie,
- opcję dodawania muzyki do postów — to zdecydowanie istotna zmiana, która wpłynęła na klimat dodawanych zdjęć!
- możliwość przywrócenia usuniętej rolki — przez 30 dni jest ona przechowywana w sekcji "Twoja aktywność” w folderze “ostatnio usunięte”,
- liczne szablony do tworzenia reels — użytkownicy mogą tworzyć swoje własne lub wykorzystywać te udostępnione przez innych,
- planowanie postów bezpośrednio z aplikacji — wcześniej wymagało to zewnętrznych narzędzi,
- przeglądanie platformy bez reklam, czyli możliwość zakupu subskrypcji,
- przypinanie ulubionych postów na swoim profilu na samej górze,
- wyszukiwanie za pomocą map na Instagramie — pozwala to na odkrycie wielu ciekawych i wartych odwiedzenia miejsc!
Czy zdarzyło Wam się wypróbować wszystkie z nich?
Instagram stale się rozwija, planowane są funkcje z użyciem AI!
Oprócz wprowadzonych już zmian, twórcy aplikacji zapowiadają wiele nadchodzących nowości. Warto zwrócić uwagę na planowane
wykorzystanie sztucznej inteligencji
. Instagram dąży do tego, aby zapewnić twórcom kompletne narzędzie, niewymagające użycia żadnych zewnętrznych programów. Planowane jest wprowadzenie przycisku do stories, który umożliwi usuwanie z pomocą AI niechcianych obiektów ze zdjęć. Musimy przyznać, że jeśli działałoby to dobrze, to sami chętnie byśmy z niego korzystali!
Być może za jakiś czas na Instagramie pojawi się także chatbot, któremu będzie można zadawać pytania — ponoć ma być on wyposażony w funkcję podsumowywania nieotwartych wiadomości. Opcja ta z pewnością przydałaby się wszystkim firmom posiadającym konta biznesowe, które dostają od odbiorców setki wiadomości. Pozostaje nam czekać i bacznie obserwować rozwój platformy!