AI a identyfikacja wizualna marki

  • Oprogramowania AI, takie jak ChatGPT, Dall-e czy MidJourney mogą znacząco pomóc Ci w tworzeniu kreacji zarówno od strony koncepcyjnej jak i kreatywnej.
  • ChatGPT jest Ci w stanie pomóc jeszcze zanim stworzysz swoją markę, poprzez research i stworzenie modelu biznesowego
  • Podczas tworzenia strony internetowej, sztuczna inteligencja będzie świetnym pomocnikiem do rozplanowania jej rozkładu oraz zwizualizowania inspiracji, jednak od strony programistycznej, ryzykowne jest poleganie w 100% na AI.
  • AI jest w stanie wygenerować fantastyczne inspiracje i wizualizacje, mimo to praca i obróbka graficzna przez specjalistę bardzo często jest wymagana lub zalecana.

Sztuczna inteligencja jest jednym z tych tematów, które rozwinęły się w tak zatrważającym tempie, że efekty jej wykorzystywania po dziś dzień mogą naprawdę zaskakiwać. Jeszcze lekko ponad rok temu słowa “AI”, “GPT” czy “Sztuczna inteligencja” były praktycznie nieużywane w sieci, co możemy zauważyć korzystając z narzędzia analitycznego Google Trends (jeśli szukasz przydatnych narzędzi do researchu - sprawdź nasz poprzedni wpis)

Jak widzimy, dopiero pod koniec listopada 2022 roku ludzie na całym świecie zaczęli masowo oblegać i interesować się tematem AI i co za tym idzie - korzystać z niej. No właśnie, korzystanie ze sztucznej inteligencji, czyli clou dzisiejszego wpisu. AI jest na tyle uniwersalnym narzędziem (tak, nie bójmy się nazywać jej jedynie narzędziem), że korzystać z niego może tak naprawdę każdy do praktycznie każdego tematu czy problemu. Począwszy od przepisu na rosół, przez pomoc w rozwiązaniu zadań logicznych, po programowanie i zarządzanie ogromnymi bazami danych, AI może pomóc nam w wielu dziedzinach, a przez niektóre nas dosłownie “przenieść”. Mam na myśli pewne grupy społeczne, które powstały za sprawą (lub dzięki) sztucznej inteligencji, takie jak Citizen Developers, czyli osoby, które nie mają oficjalnego wykształcenia programistycznego, a mimo to, dzięki AI, tworzą od podstaw pełnowartościowe aplikacje mobilne czy strony internetowe. Nie wywodzi się to z reguły z chęci zarobku jako programista, lecz z dostrzeżenia i personalnego doświadczenia pewnego problemu, który chcą rozwiązać. Celem Citizen Developers nie jest więc czysty zarobek, lecz ułatwienie życia sobie i innym osobom w podobnej sytuacji. Inną grupą społeczną, która znacząco się rozrosła dzięki sztucznej inteligencji są tzw. One-Person-Unicorn. Są to w dużej mierze przedsiębiorcy, którzy samodzielnie tworzą i prowadzą firmy, których wartość przekracza 1 miliard dolarów. Ta grupa społeczna jest sprawnym połączeniem umiejętności korzystania ze sztucznej inteligencji, bycia kreatywnym oraz chęci/potrzeby założenia własnego start-up’u i. One-Person-Unicorn w kontekście AI ma na celu szerzenie idei, że jedna osoba może samodzielnie prowadzić wpływowe i innowacyjne projekty AI.

Ale wracając do tematu, dla kogo więc jest AI? W skrócie - dla Ciebie, zwłaszcza jeśli opanujesz chociaż podstawy jej obsługi. Jeżeli czytasz ten wpis, to z pewnością jesteś zainteresowany tematyką tak ważnej dziś identyfikacji wizualnej Twojej marki i praktycznym wykorzystaniem sztucznej inteligencji, dlatego w tym wpisie przybliżymy aspekty, w jakich AI może pomóc właśnie Tobie, niezależnie od tego, czy dopiero myślisz nad założeniem swojej firmy, prowadzisz ją sukcesywnie od X lat czy planujesz rebranding.

Zanim przejdziemy do samego wykorzystania AI w kreowaniu identyfikacji wizualnej, pokrótce chciałbym przypomnieć, czym jest System identyfikacji wizualnej. Są to wszelkie wizualne punkty styku Twojego potencjalnego klienta z Twoją marką, takie jak:

  • Logo
  • Typografia marki
  • Kolory firmowe
  • Papier firmowy
  • Strona internetowa
  • Dress Code
  • Estetyka Twojego biura

i wiele, wiele innych. Po szerszy opis systemu identyfikacji wizualnej zapraszamy do jednego z naszych poprzednich wpisów: System identyfikacji Wizualnej - czym jest i dlaczego warto o niego zadbać?

Zacznijmy więc od podstaw

Dopiero planujesz swoją firmę - AI Ci w tym pomoże

Sztuczna inteligencja rozwija się z dnia na dzień, a już jest na wystarczającym poziomie, aby mogła Ci pomóc zaplanować swoją firmę. Dzięki narzędziom takim jak ChatGPT (sugeruję model co najmniej GPT4) będziesz w stanie w prostszy sposób:

  • zrobić research konkurencji i przeanalizować ich silne oraz słabe strony
  • zaplanować cały proces powstawania swojej marki od podstaw.
  • wypracować model biznesowy dla swojej marki,

i wiele, wiele innych, poniżej przykładowa odpowiedź GPT4 na bardzo proste zapytanie. Oczywiście w miarę rozbudowywania swoich zapytań i uszczegółowiania ich, będziemy w stanie wniknąć w głębsze warstwy naszego planowanego przedsięwzięcia.

Logo to twarz Twojej marki - zainspiruj się z AI

Często logo wydaje się być najprostszym elementem projektowania swojej marki, jednak gdy przychodzi co do czego, siedzimy nad pustą kartką i nie wiemy, od czego zacząć. Już tutaj sztuczna inteligencja (a może sztuczna kreatywność?) przychodzi nam z pomocą.

Faza ideacji:

Jak wiemy, wszystko zaczyna się od pomysłu, więc wykorzystując tę samą metodę, o której pisałem w punkcie dot. planowania firmy, możemy uzyskać bardzo interesujące insighty dotyczące możliwego wyglądu naszego nowego logo. Poniżej przedstawiam Ci podpowiedzi GPT dla mojej wymyślonej marki produkującej etui na telefony. Zwróć uwagę na wszechstronne spojrzenie AI - podpowie Ci zarówno od strony wizualnej, koncepcyjnej jak i w kwestii praktycznego wykorzystania logo w przyszłości.

Faza kreacji:

Gdy mamy już obrany kierunek i pomysł na nasze logo, czas na projektowanie. W tej kwestii warto od razu zaznaczyć, że GPT, Dall-e czy Midjourney nie wyprodukują nam pełnoprawnego logotypu. Logo marki powinno być przede wszystkim grafiką wektorową, a powyższe generatory grafik AI tworzą grafikę rastrową. Dlatego zdecydowanie polecam używanie tych narzędzi bardziej do zainspirowania się niż kompletnego stworzenia logo, ponieważ często mogą nas one pozytywnie zaskoczyć pod względem kreatywności.

Przykład inspiracji otrzymanej od Dall-e:

Oczywiście logo to nie spełnia moich oczekiwań, dlatego nie bójmy się pracować nad naszymi promptami i dopracowywać efekt finalny.

Oczywiście nie jest to wciąż efekt finalny, z którego byłbym zadowolony, ale rozumiesz ideę :)

Po osiągnięciu zadowalającego wyglądu naszego nowego logo należy sprawdzić, czy jego budowa i wygląd jest możliwy do odtworzenia w formacie wektorowym i czy nasz nowy znak spełni wymagania prawidłowo przygotowanego logo, jak np. skalowalność. Dlatego prędzej czy później praca stricte graficzna jest nieunikniona.

Zanim zlecimy odtworzenie naszej wizji jako logo, warto przeprowadzić test na większej grupie. To, że my na znaku widzimy nasze etui, nie znaczy, że wszyscy też widzą etui, a nie cegłę.

W moim przypadku skorzystałem z GPT i Dall-e, ale myślę, że korzystając z Binga / Copilota również osiągniemy zadowalający nas efekt, który na pewno będzie inny, ponieważ oprogramowania te korzystają z innych modeli i systemów generowania obrazów i odpowiedzi.

Istnieją również narzędzia AI, które są w stanie wygenerować dla nas logo lub grafikę w formie wektorowej, jak np. www.vectorart.ai, więc jeżeli chcemy zminimalizować niezbędne prace graficzne związane z logo, warto wypróbować tego typu narzędzia.

Masz już swoje wymarzone logo? Czas na Key Visual z AI

Key Visual, czyli w wolnym tłumaczeniu klucz identyfikacji wizualnej to w skrócie charakter wizualny Twoich materiałów graficznych oraz styl komunikacji do swoich klientów. Tak jak w przypadku logo, czy jakichkolwiek innych projektów graficznych, nie powinniśmy zaczynać bezpośrednio od tworzenia, lecz od koncepcji i planu, dlatego w pierwszej kolejności skorzystajmy z AI do wygenerowania pomysłów na nasz key visual:

Pozostanę przy korzystaniu z GPT, ponieważ w moim przypadku daje on bardziej satysfakcjonujące wyniki, jednak zawsze warto sprawdzić różne oprogramowania.

Powiedzmy, że zadowala mnie 1 propozycja, mogę więc wykorzystać dowolne narzędzie AI do generowania grafik. Tym razem wykorzystam MidJourney. Mogę sam zinterpretować pomysł, który mi się podoba i na jego podstawie wymyślić prompta do Midjourney, jednak skoro skupiamy się na wykorzystywaniu AI - pozwolimy sztucznej inteligencji zrobić to za nas:

Prompt wygenerowany przez GPT nie jest szczególnie rozbudowany, aczkolwiek po wprowadzeniu go do Midjourney otrzymaliśmy taki efekt:

Teraz wystarczy dopracować naszego prompta, korzystając z komend i ustawień generowanych obrazów - więcej na ten temat pisaliśmy w naszym wpisie: MidJourney - więcej niż zwykły generator obrazów AI.

Pamiętajmy, że wciąż są to koncepcje i inspiracje, prędzej czy później powinny one zostać dopracowane i dopasowane pod markę.

Strona WWW z AI - projekt, a może też kodowanie?

AI jest nieocenione także przy projektowaniu stron internetowych. Proces projektowania identyfikacji wizualnej firmy obejmuje również wygląd strony WWW. Dzięki sztucznej inteligencji można uzyskać inspiracje na layout i funkcjonalności strony, co jest kluczowe dla spójnej identyfikacji wizualnej marki.

Prawda jest taka - im bardziej złożony projekt, tym bardziej sztuczna inteligencja będzie w stanie nam z nim pomóc. Zaprojektowanie i wdrożenie strony internetowej to dosyć skomplikowany proces, dlatego musimy rozbić go na kilka etapów.

Chcąc stworzyć stronę internetową musimy mieć na nią pomysł i plan. Sprowadza się to do przemyślenia jakie sekcje i funkcjonalności powinny się na naszej stronie znaleźć.

Zacznijmy więc od funkcjonalności.

Oczywiście są to sugestie ze strony AI, dlatego powinniśmy przeanalizować, czy owe funkcjonalności realnie okażą się dla nas przydatne i opłacalne.

Jeśli znamy już funkcjonalności, skupmy się na rozkładzie sekcji na stronie głównej naszej nowej strony internetowej. Tu również AI przychodzi nam z pomocą:

Jak widać sztuczna inteligencja stworzyła dla nas całkiem solidny “szkielet” naszej nowej strony internetowej. Teraz pozostało nam przeanalizować poszczególne sekcje, dopasować je do naszej koncepcji i ewentualnie dodać lub usunąć niektóre z nich.

Etap projektowania

Mamy już szablon techniczny naszej strony www z wyznaczonymi sekcjami i funkcjonalnościami. Możemy więc przystąpić do części projektowej. Jak już wiemy AI na chwilę obecną nie jest w stanie przygotować pełnowymiarowego projektu strony internetowej, z komponentami, odpowiednio poukładanymi warstwami itp. ale świetnie spisuje się w roli inspiratora do takich projektów, dlatego w ten właśnie sposób z niego skorzystamy.

Korzystając z Midjourney, opisujemy styl wizualny, jaki chcielibyśmy osiągnąć na naszej stronie internetowej. W moim przypadku w prompcie zawarłem “modern website design for a company that sells phone cases, white black and blue colors, creative, premium desing, minimalistic” i po kilku generacjach uzyskałem odpowiednią wizualizację:

Jak widać zdjęcia ani teksty nie odpowiadają realnym treściom, które znajdą się na stronie, ale jako inspiracja dla web designera będą w zupełności wystarczające.

Znając wszystkie funkcjonalności i sekcje, które mają znaleźć się na stronie oraz mając przed sobą taką wizualizację, możemy spokojnie oddać projekt w ręce projektanta, który stworzy z tego pełnowartościowy projekt gotowy do zakodowania.

Etap kodowania

Sztuczna inteligencja oprócz generowania dobrych pomysłów i świetnych wizualizacji, jest w stanie pomóc nam również z kodowaniem stron internetowych. Na dzień dzisiejszy nie działa to w stopniu wystarczającym do łatwego zbudowania kompletnej strony od zera wraz ze wszystkimi funkcjonalnościami, aczkolwiek nasi programiści potwierdzili, że AI bardzo dobrze spisuje się w kontekście tworzenia lub poprawiania kodu dla poszczególnych, mniejszych elementów na stronie. Warto to mieć również na uwadze!

Logo, visual, strona www - co jeszcze w kontekście identyfikacji wizualnej?

Prawda jest taka, że tak naprawdę wszystko, co ma jakąkolwiek szatę graficzną, od projektu wizytówki, przez layout aplikacji mobilnej po szyld prowadzący do naszego biura, czy pomysłu na dress code - we wszystkich tych aspektach AI może nam pomóc, dając nam pomysł, inspirację oraz wizualizując naszą koncepcję na te elementy. Nie bójmy się bawić ze sztuczną inteligencją, zadawać jej pytań czy generować obrazów, które mogą nam w jakimś stopniu pomóc.

“No dobrze, wygenerowałem wizualizację dla mojej przyszłej strony internetowej, co dalej? “

Możliwości są dwie:

  • możesz poeksperymentować z kodowaniem Twojej nowej strony, nauczyć się podstaw języków programowania i wraz z AI stworzyć swoją stronę internetową
  • możesz zlecić stworzenie swojej wymarzonej strony agencji interaktywnej, która ma duże doświadczenie w tworzeniu mniej lub bardziej skomplikowanych stron i sklepów internetowych.

Co naszym zdaniem jest lepszym rozwiązaniem?

Jeżeli zależy Ci na:

  • profesjonalnym projekcie stworzonym w oparciu o najnowsze technologie
  • stronie internetowej stworzonej przez doświadczonych programistów, z którymi będziesz w stałym kontakcie
  • kompleksowej realizacji Twojego pomysłu, od projektu, przez kodowanie po optymalizację SEO

Odpowiedź jest jedna: zaufaj Agencji interaktywnej - RekinySukcesu.pl

Kategorie