Tak zwane dane strukturalne (structured data), czyli dane uporządkowane, pozwalają zrozumieć programom komputerowym zawartość strony internetowej i wiadomości elektronicznych. Zobacz, dlaczego opłaca się wdrożyć dane uporządkowane na własnej stronie.
Czym są dane uporządkowane?
O tym, jak ważne jest władanie językiem polskim na polskojęzycznej stronie napisałem swego czasu wpis. Przygotowana z dbałością treść skutecznie powinna dotrzeć do użytkowników – ale czy również do programów komputerowych, w tym do robotów Google’a?
Choć wyszukiwarki z pewnością coraz lepiej radzą sobie ze zrozumieniem treści, możemy im w tym znacznie pomóc. Dzięki czterem gigantom – Google, Microsoft, Yahoo i Yandex – powstał schema.org, czyli standard mówiący, jak opisać informacje zawarte na stronie internetowej i w e-mailu. Programy komputerowe – w tym klienty wiadomości e-mail, wyszukiwarki – mogą skorzystać z tych informacji i zrozumieć, co oznaczają dane słowa na stronie. W ten sposób Gmail “rozumie”, że właśnie zostało odebrane potwierdzenie rezerwacji lotu z miasta A do miasta B, a nie tylko wiadomość z ciągiem słów. W ten sam sposób Google może pojąć, że strona, na której się teraz znajdujemy, jest wpisem na blogu. A także, kto i kiedy napisał ten artykuł, kto jest właścicielem witryny i gdzie można znaleźć siedzibę firmy.
W ten sposób dane, które dla użytkownika są oczywiste, staną się również oczywiste dla przeróżnych programów komputerowych. Usługi Google’a będą mogły więc wysłać przypomnienie o locie. Zaś w wyszukiwarce może się pojawić data publikacji artykułu czy jego ocena.
Korzyści płynące z wdrożenia danych uporządkowanych
Co zyskujemy dzięki zastosowaniu danych uporządkowanych (strukturalnych) na stronie internetowej?
Jeszcze parę lat temu mówiło się o rich snippets, funkcjonujących niekiedy w polskiej terminologii jako “elementy wzbogacone”. Obecnie Google stosuje określenie rich results, po polsku – wyniki z elementami rozszerzonymi. Są to ponadstandardowe wyniki w wyszukiwarce Google. Należą do nich między innymi:
Dane uporządkowane na stronie AMP
Strona AMP nie musi zawierać danych uporządkowanych, aby poprawnie przechodziła walidację dla mobilnych stron przyspieszonych (AMP). Jednak wdrożenie poprawnych (!) danych uporządkowanych może przynieść wiele korzyści. Według Google strony AMP zawierające dane uporządkowane mają o wiele większe szanse pojawienia się w przeróżnych wynikach z elementami rozszerzonymi, w tym w karuzelach (przedstawionych poniżej).Karuzela Najważniejsze artykuły.
Źródła wiedzy o danych uporządkowanych
Na początek tylko i aż 2 źródła wiedzy wystarczą, by wzbogacić stronę o structured data.
- Skoro interesuje nas najprawdopodobniej poprawienie wyniku wyszukiwania w Google, warto sprawdzić, jakie oczekiwania stawia właśnie Google. Na stronie dla deweloperów Google opisuje poszczególne typy danych uporządkowanych. Zwraca uwagę na to, jakie elementy są wymagane (bezwzględnie należy się do tego dostosować), jakie zalecane (w miarę możliwości warto je uwzględnić), a także wskazuje format danych i inne ważne informacje.
- Gdyby Google nie odpowiedziało na wszystkie Twoje pytania, można (a nawet należy!) sięgnąć do skarbnicy wiedzy – oficjalnej strony schema.org. Nie polecam jednak na jej podstawie podejmować decyzji o tym, które elementy zostaną “uporządkowane”. Aktualnie słownik schemy zawiera ponad 800 typów danych, dlatego warto sięgać do tej strony tylko w razie potrzeby oraz zapoznać się z najpopularniejszymi wg niej typami. To do tej strony odnosi się również opisana powyżej strona dla deweloperów Google.
Istnieją trzy sposoby zapisu danych uporządkowanych:
- JSON-LD – opcja zalecana
- Mikrodane
- RDFa
Ponieważ Google zaleca format JSON-LD, a także ponieważ ma on wiele praktycznych zalet, pominę opis pozostałych wariantów. Uparci lub głodni wiedzy mogą jednak z czystym sumieniem zapoznać się z pozostałymi formatami. Mają one również swoje zalety, a mikrodane były niegdyś formatem zalecanym.
Wdrażanie danych uporządkowanych
Po podjęciu decyzji, jakie typy danych powinny być wykorzystywane, wystarczy – zgodnie z zaleceniami Google – zastosować je na stronie. Poniżej znajduje się przykładowy kod JSON-LD, umieszczony wewnątrz elementu <script> w <head> strony.
{
"@context": "http:\/\/schema.org",
"@type": "BlogPosting",
"headline": "Zasady Gestalt w projektowaniu elementów graficznych",
"description": "Projektowanie elementów graficznych często może kojarzyć się
z rysowaniem ładnych rzeczy, jest to ogromny błąd i lekceważenie wielu aspektów
psychologicznych, w jakich marka prezentuje się przed odbiorcami.",
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Kamil Czapla"
},
"datePublished": "2020-04-22T08:16:24+02:00",
"dateModified": "2020-04-23T07:23:50+02:00",
"image": "https:\/\/www.rekinysukcesu.pl\/images\/blog\/internet\/zasady-gestalt-w-projektowaniu\/zasady-gestalt-w-projektowaniu.jpg",
"mainEntityOfPage": "https:\/\/www.rekinysukcesu.pl\/blog\/internet\/zasady-gestalt-w-projektowaniu",
"publisher": {
"@type": "Organization",
"@id": "https:\/\/rekinysukcesu.pl",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"addressCountry": "PL",
"addressLocality": "Wrocław",
"streetAddress": "Kunickiego 10B\/I",
"postalCode": "54-616"
},
"founder": [
{
"@type": "Person",
"name": "Marcin Gajewski",
"telephone": "tel:+48509476650"
},
{
"@type": "Person",
"name": "Mateusz Biernacki",
"telephone": "tel:+48781281202"
}
],
"logo": {
"@type": "ImageObject",
"height": "60",
"url": "https:\/\/www.rekinysukcesu.pl\/images\/logo-amp.png",
"width": "162"
},
"name": "RekinySukcesu.pl",
"sameAs": [
"https:\/\/pl-pl.facebook.com\/rekinysukcesu",
"https:\/\/www.youtube.com\/user\/rekinysukcesu",
"https:\/\/www.instagram.com\/rekinysukcesu",
"https:\/\/pl.linkedin.com\/company\/rekiny-sukcesu"
],
"telephone": "+48781281202",
"url": "https:\/\/rekinysukcesu.pl"
}
}
Walidacja strony z danymi uporządkowanymi
Dzięki narzędziom do testowania danych uporządkowanych od Google można szybko zweryfikować, czy wprowadzone są widoczne dla robotów i nie zawierają błędów. Możliwe jest zweryfikowanie całej strony poprzez podanie jej adresu lub walidacja wklejonego fragmentu kodu.
Przejdź do narzędzia do testowania danych uporządkowanych od Google.
O błędach w danych uporządkowanych na Twojej stronie internetowej nie omieszka Cię poinformować również Search Console:
Podsumowanie
Google daje nam tacy rozwiązanie, dzięki któremu nasza strona będzie lepiej promowana w wynikach wyszukiwania. Na stronach Google znajdują się szczegółowo opisane przykłady, zastosowania, a także korzyści płynące z użycia danych uporządkowanych (strukturalnych). Dostajemy również przyjazne narzędzia do testowania i informacje o błędach wprost w Search Console.
Zakładam, że większość stron internetowych zawiera elementy takie jak wpisy, wydarzenia czy informacje kontaktowe, które właściciele chcieliby lepiej promować. Wdrożenie danych uporządkowanych nie zastąpi innych działań ważnych pod kątem SEO, ale może się przyczynić do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników.
W chwili pisania tego artykułu na stronie Google niemalże z dnia na dzień można zaobserwować, jak dodawane są informacje o kolejnych typach danych uporządkowanych. Uważam, że warto przynajmniej zapoznać się z nimi – oraz z potencjalnymi korzyściami – i wdrożyć te, które dobrze rokują dla konkretnych projektów.