Sprawdzanie pozycji w Google i wiele innych - sekrety Search Console

| zaktualizowano:

Google Search Console to darmowa platforma stworzona przez Google. W Search Console możemy sprawdzić, jak radzą sobie nasze strony w wynikach wyszukiwania Google. Zobaczysz tu m.in:

  • na jakie frazy indeksują się Twoje strony,
  • na jakiej pozycji w Google jest Twoja strona przeciętnie dla danej frazy (monitoring pozycji),
  • jak często użytkownicy decydują się wybrać Twoją stronę (wyświetlenia, kliknięcia oraz ich stosunek - CTR - dla podstron i konkretnych fraz kluczowych),
  • które Twoje podstrony indeksują się prawidłowo, a które wymagają interwencji,
  • czy Twoje strony działają poprawnie na urządzeniach mobilnych,
  • jakie informacje pochodzące z Twojej witryny można znaleźć w wynikach z elementami rozszerzonymi,
  • gdzie w Internecie mówi się o Twojej stronie (linki zewnętrzne).
  • jakie frazy mają potencjał pod względem wdrożenia zmian treściowych, które być może pomogą Ci osiągnąć lepsze wyniki w wynikach wyszukiwania,
  • czy wdrożone przez Ciebie w ostatnim czasie modyfikacje przyniosły zamierzone efekty.

Dzięki temu narzędziu w prosty sposób możesz zdecydować, które podstrony i pod jakim kątem należy zoptymalizować. Google Search Console to także nieoceniona pomoc przy planowaniu działań z zakresu pozycjonowania i stopniowym budowaniu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Kiedy nabierzesz już nieco doświadczenia, zobaczysz, jak przydatnym przewodnikiem okazuje się to narzędzie!

Jak sprawdzić pozycję strony w Google za pomocą Search Console?

Jeśli po raz pierwszy będzie używać Search Console, zacznij od weryfikacji swojej strony. Pozwoli to Google uchylić Ci potężnego rąbka tajemnicy na temat Twojej witryny.

Google Search Console to potężne narzędzie wspierające pozycjonowanie Wrocław i analizę SEO.

Aby sprawdzić pozycje w wynikach wyszukiwania, przejdźmy do zakładki Skuteczność. Naszym oczom ukaże się wykres z podstawowymi informacji o kliknięciach i wyświetleniach dla całej witryny:

Widok Search Console

Klikając na odpowiedni kafelek, możemy dodać lub usunąć z wykresu poszczególne dane. Sprawia to, że widoczne dane są jeszcze łatwiejsze do odczytania i bardziej przejrzyste. Możemy w ten sposób sumarycznie spojrzeć na całą witrynę i ocenić, czy nasze zmiany idą w dobrym kierunku.

W zakładce Skuteczność możemy odczytać 4 wartości - zarówno dla poszczególnych zapytań (fraz kluczowych), jak i dla poszczególnych stron (podstron):

  • kliknięcia - ilu użytkowników kliknęło nasz wynik,
  • wyświetlenia - ile osób zobaczyło nasz wynik,
  • CTR (clickthrough rate) - iloraz kliknięcia/wyświetlania. Mówi o tym, jak skutecznie nasza strona zachęca użytkownika do jej wybrania,
  • średnia pozycja - uśredniona pozycja strony / frazy kluczowej danego dnia. Nie pojawi się, jeśli danego dnia nikt nie wpisze tej frazy.

Jak widać, to bardzo dużo danych, znacznie więcej niż tylko same pozycje dla pojedynczych fraz. A wszystko pochodzące z najrzetelniejszego ze źródeł, całkowicie za darmo, z możliwością eksportu danych. Opanowanie podstawowych funkcji Google Search Console nie zajmuje dużo czasu, a pozwala uzyskać unikalne dane, będące jasnym wskaźnikiem, na czym warto się skupić, chcąc zoptymalizować stronę pod kątem SEO.

W tej chwili możesz od razu sprawdzić historię pozycji dla danej frazy. Tutaj nie musisz zlecać codziennego monitorowania pozycji - Google już to robił. Wystarczy wybrać zapytanie, jakie chcemy sprawdzić:

Widok Search Console

Analizę dla poszczególnych stron i fraz w Search Console prowadzimy w taki sposób, że do wykresu Skuteczności stosujemy filtry, takie jak strona czy zapytanie. W ten sposób możemy monitorować pozycję strony dla danego zapytania.

Możemy również wyświetlić historię pozycji dla zapytań zawierających dane słowo lub frazę:

Widok Search Console

Wykresem możemy dowolnie manipulować, zmieniając zakres dat, czy wartości, które są na nim zobrazowane:

Wykres w Search Console

Wykres średniej pozycji dla fraz zawierających słowo “catering”.

W danych pod wykresem odczytamy, jakie konkretnie frazy wpisywały osoby, które nas odnalazły:

Dane w Search Console

Możemy również kliknąć na konkretną frazę, aby zobaczyć pozycje w wynikach dla tylko dla niej:

Pozycja w Search Console

Widzimy tutaj, że pozycja dla danej frazy stale malała - najprawdopodobniej ze względu na pojawiającą się, silniejszą konkurencję.

Szczegółowa analiza fraz kluczowych i monitoring pozycji

Oto, w jaki sposób możemy dokonać szybkiej analizy SEO strony, biorąc pod uwagę dane z Search Console. Sprawdźmy, jak wyszukuje się nasz blog:

  1. Możemy odfiltrować wyniki tak, by zobaczyć tylko strony blogowe. Dodajmy więc nowy filtr:
    Search Console
  2. Wyświetlmy tylko podstrony, które w adresie zawierają słowo “blog. Pamiętaj, że jeśli na stronie zakładka ta nosi nazwę “aktualności”, dokładnie ten wyraz (bez polskich znaków) musisz wpisać w tym miejscu - w innym wypadku wykres pozostanie pusty. Search Console
  3. Ukażą nam się najpopularniejsze frazy, z jakich użytkownicy wchodzą na stronę, wraz z ich pozycjami: Search Console

Jak widać, póki co blog ten ma niewiele wejść z wyszukiwarki. Widzimy za to, na jakie frazy jesteśmy znajdowani, i jakie mają średnie pozycje - możemy więc prowadzić działania SEO pod kątem tych fraz i monitorować zmiany pozycji.

Dlaczego warto monitorować pozycję i zapytania w Google za pomocą Search Console?

Nawet jeśli używamy zewnętrznych, płatnych, wysokiej jakości narzędzi do pomiaru pozycji, warto monitorować frazy również z Google Search Console:

  • możemy odkryć nieznane nam frazy, na które jesteśmy znajdowani, a pod których kątem strona nie jest zoptymalizowana,
  • możemy analizować strony, które użytkownicy znajdują wpisując setki różnych fraz - niekiedy najpopularniejsza fraza stanowi tylko ułamek ruchu,
  • widzimy nie tylko pozycje, ale też wyświetlenia, kliknięcia i CTR. Możliwe bowiem, że nasze działania SEO zwiększają pozycję kosztem wejść. W Search Console odkryjemy to, analizując CTR i kliknięcia,
  • widzimy rzeczywiste pozycje, a więc te, które np. widzą użytkownicy z naszych okolic,
  • przedstawione dane pochodzą prosto z Google, a więc są rzetelne i niezwykle wartościowe pod względem optymalizacji SEO,
  • nie musimy najpierw zlecać mierzenia pozycji dla danej frazy, aby Google to robiło - można więc szybko uzyskać historyczne dane,
  • nie zapłacisz nic za używanie Search Console - wymaga jedynie potwierdzenia, że jesteś właścicielem strony,
  • Search Console ma szereg innych możliwości, więc najprawdopodobniej i tak prędzej czy później zaczniesz go używać.

Oczywiście nie będziemy mogli zastosować takiej szczegółowej analizy dla każdej frazy, szczególnie przy większych projektach. Dlatego wspomaganie się zewnętrznymi narzędziami do monitorowania pozycji, które wyłuskają najważniejsze dane, nie jest bezpodstawne. Natomiast samo Search Console jest pełnowartościowym, zaawansowanym i darmowym narzędziem, które zdecydowanie warto wykorzystywać do analizy wyników wyszukiwania, choć nie tylko. Dodatkowe powody, dlaczego warto z niego korzystać:

  • narzędzie to znacznie ułatwia proces indeksowania nowych stron, ponieważ daje nam możliwość przesłania map linkowych witryny,
  • w Google Search Console sprawdzisz, jak wygląda stan podstawowych wskaźników internetowych dla Twojej witryny, dzięki czemu zobaczysz na przykład, jak szybko się ona ładuje,
  • to doskonałe narzędzie do optymalizacji content marketingu na stronie,
  • narzędzie to pozwoli Ci szybko zareagować na ewentualne problemy techniczne ze stroną, takie jak na przykład pojawianie się błędu 404.

Co ważne, Google Search Console prześle Ci powiadomienie w przypadku jakichkolwiek problemów technicznych związanych z Twoją witryną. Unikniesz dzięki temu sytuacji, w której strona działa nieprawidłowo, a Ty nie możesz zareagować, bo nawet o tym nie wiesz. Narzędzie przekaże Ci także informację w przypadku, jeśli otrzymałbyś karę za nieuczciwe pozycjonowanie.

Profesjonalne raporty dotyczące pozycji w Google, które przygotujesz sam(a)

Co więcej, wyniki z Search Console możemy w prosty sposób przesłać do Looker Studio, w którym stworzymy czytelne raporty, które w dużej mierze mogą zastąpić płatne, zewnętrzne narzędzia do śledzenia pozycji w Google.

Wykres pozycji dla danej frazy w Looker Studio można przygotować dosłownie w 5 minut.

Looker Studio

Dane pobrane z Search Console możemy dowolnie wyświetlać w Looker Studio. Można tam stworzyć zarówno wykres dla poszczególnej frazy, jak i zestawienie fraz.

Zatem wykorzystując prostą integrację Looker Studio z Search Console, możemy uzyskać skrojone na naszą miarę raporty dotyczące poszczególnych fraz.

Jeśli jesteście zainteresowani monitorowaniem pozycji przez Google Search Console i Google Data Studio - piszcie śmiało w komentarzach, chętnie odpowiemy na Wasze pytania.

Pomoc w działaniach content marketingowych

Google Search Console to także nieoceniona pomoc dla copywritera. Choć na rynku istnieje wiele przydatnych i zaawansowanych narzędzi SEO, mogących być podstawą do uzupełnienia treści na stronie, GSC to kopalnia wartościowych informacji, z jakiej mimo to warto skorzystać.

Po pierwsze, dzięki niemu możemy z łatwością sprawdzić, jakie tematy wpisów przyjęły się najlepiej i jakie frazy prowadziły użytkowników do artykułów na stronie. To doskonała podstawa do tego, aby krążyć wokół podobnych kwestii w przyszłości, lub poruszać te powiązane z konkretnym tematem.

Skuteczność w Google Search Console

Po drugie, wykres w Google Search Console pokazuje, jak prezentują się wyniki osiągane przez artykuły. Dzięki temu, w momencie, gdy dostrzeżemy spadki, łatwiej będzie naprawić tę sytuację, szukając przyczyny.

Wyniki artykułów w Google Search Console

Po trzecie, w Google Search Console można łatwo sprawdzić, które wpisy kiedyś były na naszej stronie bardzo popularne, ale przez brak aktualizacji, utraciły na wyświetleniach. Te informacje to podstawa do podjęcia działań związanych z ich wzbogaceniem, by na nowo zmaksymalizować ruch i być może, po raz kolejny osiągnąć satysfakcjonujące wyniki.

Popularne wpisy w Google Search Console

Jak więc widzisz, Google Search Console to także świetne narzędzie, które przydaje się w codziennej pracy copywritera. Pozwoli trafnie zdefiniować frazy posiadające duży potencjał, co może być motywacją do wzbogacenia o nie treści na stronie.

Podsumowanie

Google Search Console oferuje o wiele więcej, niż na pierwszy rzut oka może się wydawać. Narzędzie to umożliwia sprawdzanie wyników w Google z precyzją i jakością, które są nieosiągalne dla zewnętrznych dostawców takich usług.

Podczas gdy w zewnętrznych narzędziach monitoruje się najczęściej kilka głównych fraz, w Google Search Console możemy podglądać wyniki dla tysięcy fraz, na które jest znajdowana konkretna podstrona. A to wszystko jest całkowicie darmowe.

Z drugiej strony, zewnętrzne platformy świadczące monitoring fraz kluczowych mają często inne zalety, dla których warto z nich korzystać. Mogą być szczególnie przydatne, gdy chcemy w prosty sposób rozliczać się z klientami na podstawie pozycji. Nie mniej warto wiedzieć, jakie możliwości daje nam sam Google.

Google Search Console to znacznie więcej niż monitoring pozycji. Dzięki tej aplikacji Google, może sprawdzić ogólnie, jak radzą sobie Twoje strony w wynikach wyszukiwania. Możesz w ten sposób niemalże natychmiast rozpoznać najczęstsze błędy, które przeszkadzają Twojej stronie w zdobywaniu wysokich lokat w wynikach wyszukiwania. Z jego pomocą natychmiastowo zareagujesz na problemy techniczne. Narzędzie to jest przydatne również podczas działań związanych z optymalizacją treści na stronie - może nadać im kierunek, dzięki czemu osiągniesz lepsze rezultaty. Podstawą w skutecznych działaniach SEO jest poznanie wartościowych narzędzi i swobodne korzystanie z ich funkcji, a Google Search Console bez wątpienia się do nich zalicza.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up