Marketing - tyle o nim w dzisiejszych czasach słyszymy, wszystkie firmy w większym lub mniejszym stopniu o nim dyskutują, ale na czym on tak naprawdę polega. Jednym z narzędzi, które staje się nieodłączną częścią działań wielu firm, jest performance marketing. Skuteczne kampanie oparte na analizie danych i efektywności mogą znacząco przyczynić się do wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności marki. W tym artykule przyjrzymy się przykładom genialnych kampanii marek, takich jak Netflix, Żubr i OLX, oraz omówimy, jak agencje performance marketingowe mogą przyczynić się do sukcesu takich działań.
- Kampanie marketingowe, aby zapadać w pamięci odbiorców, powinny być przede wszystkim niebanalne i oparte na aktualnych trendach.
- Real Time Marketing może być doskonałym kierunkowskazem podczas projektowania kampanii reklamowej, pod warunkiem, że zostanie odpowiednio użyty.
- Sztuczna inteligencja daje ogromne możliwości pod względem rozwoju dla marek, które stawiają na niebanalny i innowacyjny marketing.
Zastanawiasz się, dlaczego marketing jest jednym z najważniejszych elementów sprawnego funkcjonowania firmy? Co sprawia, że jedne działania marketingowe są skuteczniejsze niż pozostałe? Dziś postaram się odpowiedzieć na wszystkie te pytania i przytoczyć kilka przykładów doskonałego i ciekawego marketingu, który naprawdę działa!
Według wielu definicji marketing jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Do działań marketingowych zaliczane są wszelkie czynności wspierające sprzedaż produktów i usług, które oddziałują na nabywcę. Rodzajów marketingu, przez Social Media marketing, aż po marketing polityczny i aby je wszystkie dokładnie opisać, potrzebne byłoby kilkaset stron.
Odpowiedzmy sobie więc na bardzo ważne pytanie - dlaczego ten cały marketing jest taki ważny? Wiedząc już, że działania marketingowe to wszelkie działania, które zakładają zachęcenie potencjalnego klienta do skorzystania z naszych produktów lub usług, odpowiedź na to pytanie wydaje się dość oczywista. Jednak działania marketingowe to nie są po prostu reklamy, promowanie samego produktu nie może być jedynym celem marketingu, ponieważ będzie wtedy najzwyczajniej na świecie nudny. Czynnościami pośrednio marketingowymi, dzięki którym nasza marka zyska w oczach konsumentów, są na przykład: budowanie bliskiej relacji z klientem, okazywanie mu szacunku i profesjonalnego, w pełni indywidualnego podejścia do jego sprawy czy wzbudzenie w kliencie emocji. Przykładem jednego z moim zdaniem najskuteczniejszych marketingów jest tak zwany real-time marketing, który w dużym skrócie polega na promowaniu swoich produktów lub usług, odnosząc się do kontekstu obecnie najpopularniejszych tematów poruszanych publicznie. Ten rodzaj marketingu ma bardzo duże znaczenie na podłożu psychologicznym, ponieważ odbiorcy reklam, w których wspominamy o aktualnie trendujących wiadomościach lub wydarzeniach, podświadomie wiążą się z daną marką, zachodzi wtedy proces pod tytułem “Ta marka mówi o czymś, co dobrze znam, za nią stoją tacy sami ludzie jak ja”, dzięki czemu klient nabiera pewnej dozy zaufania do firmy.
Ze względu na ogromną konkurencję i coraz więcej innowacyjnych narzędzi, które mogą okazać się przydatne w projektowaniu kampanii marketingowych, warto postawić na kreatywność. Wychwalanie swojego produktu raczej nikogo już nie interesuje - w to miejsce lepiej zrobić szczegółową analizę obecnych trendów, memów i ogólnie tego, co obecnie dzieje się na świecie oraz w jakiś sposób na to odpowiedzieć. Odbiorcom zapadają w pamięć humorystyczne reklamy, nawiązujące do kontekstów, które sami dobrze znają.
Kampanie marketingowe lub społeczne, które doskonale spełniły swoje zadanie:
Kampania marketingowa marki piwa Żubr
Chyba każdy z nas kojarzy reklamy z dwoma szybkimi żubrami w roli głównej. Fenomenem tej kampanii reklamowej jest przede wszystkim sprytna i zabawna gra słowami oraz przedstawienie żubrów jako przyjazne i uczynne zwierzęta. Dobra reklama powinna wzbudzać w odbiorcy emocje, nie ma większego znaczenia jakie, ważne, żeby emocje się pojawiły, ponieważ wtedy jest dużo większa szansa na zapamiętanie reklamy, a rozbawienie odbiorcy, które zastosował Żubr, jest jedną z bezpieczniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu.
Link do wszystkich reklam Żubra znajdziecie tutaj https://zubr.pl/reklamy-zubra/
Netflix i wszelkie jego działania marketingowe
Netflix jest firmą, która przywiązuje bardzo dużą wagę do swojego marketingu i to widać na każdym kroku. Działaniami, o których jest najgłośniej w tym przypadku to kampanie outdoorowe promujące najnowsze produkcje filmowe, takie jak murale Stranger Things, które powstały w Warszawskim Śródmieściu.
Podczas tegorocznej premiery nowego sezonu serialu “Dom z papieru”, Netflix postawił w Krakowskim rynku instalację tuż obok głowy „Erosa bendato”, przedstawiającą charakterystyczną maskę Salvadora Dali’ego
Poza działaniami typowo reklamowymi Netflix wyróżnia się sposobem, w jaki bezpośrednio komunikuje się z ludźmi. Przeglądając jego fanpage, dostrzec można sporą nutę humoru w publikowanych przez jego pracowników postach, dzięki czemu posty te zyskują spore ilości reakcji, udostępnienia oraz komentarze, na które równie humorystycznie Netflix odpowiada, używając np. gifów. Wydawałoby się, że tak duża marka nie może sobie pozwolić na infantylność - nic bardziej mylnego!
Wyborowa - czyli przy wódce o wszystkim
Marka Wyborowa jest moim niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o marketing alkoholi wysokoprocentowych, na swoich social mediach ciągle publikuje grafiki real-time marketingowe, koło których nie sposób przejść obojętnie. Poniżej kilka przykładów w odniesieniu do ówczesnych wydarzeń:
Premiera nowego Iphona 11 Pro z trzema obiektywami
Premiera nowego sezonu serialu “Dom z papieru”
Karnawał w Rio de Janeiro 2020
Spoty OLX.pl
Olx od niedawna zaczął przykładać dużą wagę do kampanii społecznych, dzięki czemu wyprodukowane zostało wiele spotów mówiących między innymi o tym, żeby w internecie nie być chamem (seria “A co gdyby?”), czy seria “Zdarzyło się najlepszym” promująca ostrożność przy zakupach internetowych.
Serie te, mimo że należą bardziej do kampanii społecznych, mających na celu zwiększyć świadomość i ostrożność internautów, spełniają również doskonale swoją rolę jako materiały marketingowe, ponieważ ich odbiorcy utożsamiają się w pewnym stopniu z prezentowanymi tam postaciami i wczuwają się w ich rolę, dzięki czemu osoby nieznające portalu OLX poznają go i dobrze zapamiętują ( z uwagi na fakt, że OLX przestrzega przed niebezpieczeństwami i stara się zapewnić jak najwyższy poziom obsługi), natomiast osoby, które OLX już znają, mają w głowie myśl podobną do “O tak, dobrze mówią”, dzięki czemu bardziej związują się z portalem.
Oprócz tego, że te i inne spoty strony OLX.pl mają na celu pouczać lub przestrzegać internautów, to są one przedstawione w bardzo ludzkiej i zabawnej formie, dzięki czemu są one bardzo łatwe do przyswojenia i zapamiętania.
Kampanie reklamowe z użyciem AI
Sztuczna inteligencja stała się niemal nieodłącznym elementem w pracy kreatywnej. Jej ogromny potencjał doceniły również poniższe marki, wykorzystując obrazy wygenerowane z jej pomocą w swoich kampaniach. To ogromny krok w stronę innowacji i rozwoju marketingu pod tym kątem, który otwiera drzwi do zupełnie nowej kategorii reklam.
Podlaskie - #wPodlaskiemJeżdżęzKaskiem
Ta kampania jest o tyle ciekawa, że do jej stworzenia posłużono się sztuczną inteligencją. Trzeba przyznać, że wygenerowane przez AI zwierzaki (mieszkańcy podlaskich lasów) w kaskach budzą ogromną sympatię. Warto podkreślić, że próżno szukać tutaj moralizatorskich treści, a prostota przekazu w połączeniu z ciekawą kreacją graficzną okazały się strzałem w dziesiątkę. Poruszany temat jest ważny, a podkreślenie największych walorów regionu przyjęło się doskonale.
Kampania została nagrodzona przez branżę reklamową - zyskała Złoty Spinacz, nagrodę Kreatura i Innovation. A najważniejsze jest to, że obiegła całą Polskę mimo, że miała być kierowana głównie do mieszkańców Podlasia!
HalfPrice - prawdziwe są tylko emocje
Kontynuując temat wykorzystania sztucznej inteligencji w kampaniach reklamowych, nie można nie wspomnieć o HalfPrice. Zastosowana oprawa graficzna zapiera dech w piersiach i wnosi zupełnie nową estetykę, której próżno szukać gdzieś indziej. Marka wielokrotnie podkreśla użycie AI w swoich kreacjach, jako wyróżnik spośród setek zwyczajnych kampanii, jakimi odbiorcy są już od dawna znudzeni.
Twórcy kampanii podkreślają, że są dopiero na początku drogi ze sztuczną inteligencją i aby rozwijać się w tym temacie, pozostaje jeszcze wiele nauki przed nimi. Największym wyzwaniem jest odpowiednie promptowanie, czyli dopasowywanie poleceń w taki sposób, aby otrzymać jak najlepsze efekty.
Podsumowując, skuteczny marketing to nie tylko promowanie produktu, ale także budowanie relacji z odbiorcami, wzbudzanie emocji i kreatywne podejście do komunikacji. Agencje digital marketingowe oraz agencje performance marketingowe mogą pomóc firmom w realizacji innowacyjnych kampanii, które będą skutecznie oddziaływać na klientów i pozostawać w ich pamięci na długo.