Jak stworzyć idealnego TikToka lub rolkę dla biznesu?

  • Rolki zwane też tiktokami, reelsami lub shortsami to dynamiczne, krótkie filmy publikowane w proporcji 9:16 na mediach społecznościowych takich jak Instagram, TikTok, Facebook czy YouTube.
  • Dla firm rolki są świetnym narzędziem zwiększającym rozpoznawalności marki. Przyciągają uwagę odbiorców i pozwalają na kreatywne, humorystyczne promowanie swoich produktów czy usług, często w luźniejszej, rozrywkowej konwencji.
  • Aby stworzyć samodzielnie trzeba stosować kilka istotnych zasad i trików z zakresu przygotowywania scenariusza, moderowania planu nagrań oraz montażu.
  • W tym wpisie blogowym dzielimy się naszym doświadczeniem i wskazówkami, jakie warto wdrażać w procesie nagrywania rolek, by stworzyć solidny i wartościowy materiał, który zostanie zapamiętany i przyniesie oczekiwane rezultaty biznesowe.

W dzisiejszej rzeczywistości social mediów krótkie formy wideo stały się jednym z najskuteczniejszych sposobów docierania do coraz szerszej publiczności i budowania pozycji swojej marki w Internecie. Dynamiczne filmiki zyskały popularność dzięki platformie TikTok, która polega właśnie na publikowaniu tej formy contentu. Prędko jednak wyszły poza samego TikToka i zagościły na Instagramie, na Facebooku, a także na YouTubie, który jeszcze do niedawna stanowił przestrzeń do publikacji różnorodnych filmów, jednak w zupełnie innym formacie i konwencji. Jak widać, rolki to wciąż rozwijająca się przestrzeń na tak wielu znaczących portalach społecznościowych. Dla firm to doskonałe narzędzie do budowania świadomości marki, angażowania odbiorców oraz prezentowania swoich usług czy produktów w sposób kreatywny i zapadający w pamięć. Jednak aby stworzyć rolkę, która nie tylko zostanie zapamiętana, ale także przyniesie nam konkretne korzyści biznesowe, trzeba przestrzegać kilku kluczowych zasad i posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu przygotowania scenariusza, nagrań, montażu oraz obycia przed kamerą. W dzisiejszym wpisie przybliżymy istotne obszary, o których warto wiedzieć i o które trzeba zadbać, planując rolki (reels) dla swojego biznesu.

Scenariusz

Spontaniczne rolki czasem wychodzą zabawnie i ciekawie, jednak nie jest to reguła. Generalnie warto oprzeć się na scenariuszu i uznać go za podstawę dalszej pracy. Wyobraź sobie produkcję projektu filmowego bez uprzednio przygotowanego planu — chaos zagwarantowany! I choć kręcenie rolek nie jest tym samym co tworzenie pełnometrażowej produkcji, to konsekwencje braku odpowiedniego przygotowania mogą przynieść podobnie marny skutek. Dobrze napisany scenariusz to nie tylko oszczędność czasu, ale przede wszystkim poczucie większej pewności siebie w czasie nagrywania, co jest ważne szczególnie w przypadku, gdy występowanie przed kamerą i improwizacja nie jest dla nas chlebem powszednim. Do kwestii rolek, w których występują rzeczywiści ludzie, szczególnie w kontekście moderowania planu nagrań, przejdziemy w kolejnym podrozdziale.

Choć w montażu możemy wprowadzić wiele sztuczek i technik utrzymywania uwagi, do czego przejdziemy później, to sama treść ma równie duże, jeśli nie większe znaczenie. Przekazywany komunikat powinien być spójny, dający odbiorcy wartość — edukacyjną lub też rozrywkową. Kluczowe jest skondensowanie przekazu tak, by w krótkim czasie zmieścić maksimum przydatnych informacji. Zapomnij o laniu wody! Rolki swoją popularność zawdzięczają dynamice, a rozwlekanie treści jest jej zdecydowanym przeciwieństwem. Przedłużone wypowiedzi zachęcają widzów i źle wpływają na watch time — oglądający tracą zainteresowanie i wyłączają nagranie przed jego zakończeniem. W świecie krótkich form wideo każda sekunda ma znaczenie i o tym należy pamiętać, planując tworzenie takiego contentu. Przy tym warto wiedzieć, że nie trzeba być profesjonalnym scenarzystą, by stworzyć odpowiednio dobry plan! Kluczowe jest dokładne określenie pomysłu — tematu, konkretnego wątku, jaki ma być poruszony w filmie. Ustalenie, na jakie potrzeby lub problemy odbiorców ma on odpowiadać — czy jego zadaniem jest dostarczenie konkretnych, praktycznych informacji, np. w jaki sposób złożyć zamówienie na stronie internetowej, czy ma być humorystyczny, budować pozytywny wizerunek marki i więź z obserwatorami. Określenie celu często okazuje się być bardzo pomocne i klaruje drogę, jaką powinniśmy podążać podczas nagrań i montażu.

Przy pisaniu scenariusza możemy obrać dwie ścieżki:

  • Wypisanie najważniejszych kwestii i myśli w punktach, tzw. bullet points, by potem podczas nagrań naturalnie je rozwijać.
  • Spisanie pełnych i dokładnych zdań, które powinny paść w materiale. Ten sposób sprawdzi się szczególnie dobrze, gdy nagranie nie przewiduje mówienia przed kamerą w jednym ciągu lub w przypadku, gdy występująca osoba jest zestresowana, przez co trudno jej naturalnie mówić swoje kwestie „z głowy”.

Nagrywanie

Sam proces nagrywania jest równie ważny co scenariusz i możemy podzielić go na dwa aspekty — techniczny i moderacyjny. Ten drugi jest szczególnie potrzebny, jeśli nasze rolki nie są produktowe, ale występują na nich ludzie, np. nasi pracownicy. Pokazywanie prawdziwych osób na nagraniach znacząco wzmacnia wizerunek marki i buduje zaufanie wśród odbiorców — to zupełnie naturalne i jest psychologicznie uzasadnione — twarz oddziałuje na emocje, powoduje, że automatycznie wytwarza się więź emocjonalna między oglądającym a treścią. Rolki, na których pojawiają się pracownicy, ambasadorzy czy po prostu klienci i użytkownicy (stąd też rosnąca popularność twórców UCG) dają poczucie, że za produktem lub usługą stoją fajni, ciekawi ludzie, a nie wyłącznie bezosobowy biznes. To daje poczucie większej dostępności marki i sprawia, że chcemy poznawać ją coraz bliżej.

W dodatku psychologiczny aspekt tego, jak odbierane są reklamy z obecnością ludzi to naprawdę potężne narzędzie, które możemy umiejętnie wykorzystywać, znając konkretne, proste triki. Twarz kieruje uwagę odbiorcy. Dzięki konkretnemu ustawieniu oczu jesteśmy w stanie wpłynąć na to, na co oglądający zwrócą większą uwagę. Na przykład, gdy wzrok skierowany jest na produkt, odbiorcy naturalnie będą spoglądać w tym samym kierunku, podświadomie wiedząc, że to ważne miejsce. Konkretne badanie w tym obszarze, na przykładzie reklamy szamponu, przeprowadziła firma Think Eye Tracking.

Jako agencja kreatywna Rekiny Sukcesu realizujemy regularne sesje nagraniowe, podczas których wykonujemy zdjęcia oraz filmy dla naszych klientów. Na tych materiałach często występują właściciele firm lub pracownicy, którzy na co dzień nie mają dużego doświadczenia w pracy przed kamerą. W takich przypadkach wcześniejsze przygotowanie i ustalenie scenariusza, o czym wspominaliśmy wyżej, jak i zadbanie o atmosferę jest szczególnie istotne. Dobrą praktyką jest zbudowanie komfortowej przestrzeni, w której obecność kamery jest jak najmniej wyczuwalna. Sposobem mogą być np. wspólne próby ustalonych wcześniej kwestii. Kolejnym elementem, jest to, że osoba nagrywana nie mówi do kamery, a rozmawia z kimś z naszego zespołu, stojącym obok sprzętu. Dzięki temu prowadzimy swobodną rozmowę, a nagrania wychodzą naturalnie. To szczególnie ważne, bo uchwycone na filmie napięcie i stres są szybko wyczuwalne przez odbiorców. Istotna jest dla nas swoboda osoby, która ma występować przed kamerą. W zależności od możliwości i potrzeb robimy zarówno powtórki, jak i wyznaczamy przerwy. Ważne jest także zapewnienie komfortu bohaterów naszych nagrań poprzez dbanie o kwestie prezentacyjne — przykładamy dużą wagę do wyglądu otoczenia, jak i szczegółów — w razie potrzeby poprawiamy kosmyki włosów, czy koszulę.

Wymiar rolki

Jeśli chodzi o techniczne kwestie, warto zadbać o odpowiednie ustawienia. Sugerowana rozdzielczość to 1080 x 1920 pikseli, co odpowiada proporcji 9:16 - to po prostu standardowy pionowy wymiar, który wypełnia cały ekran smartfona. Dobrze jest trzymać się tego założonego formatu, gdyż preferują go wszystkie platformy — zarówno TikTok, jak i Facebook oraz Instagram Reels, a także YouTube Shorts. Przy tym, planując kadry, należy wziąć pod uwagę przestrzeń, którą zajmują przyciski poszczególnych aplikacji — w tych miejscach nie powinniśmy umieszczać istotnych elementów.

Format

Podobnie wszystkie portale społecznościowe, gdzie możemy publikować rolki, obsługują zarówno format MOV, jak i MP4, który jest jednak bardziej uniwersalny, ze względu na mniejszy rozmiar i lepszą kompatybilność z większością urządzeń.

Długość

W przypadku długości filmu występują jednak znaczące różnice między serwisami!

  • Maksymalna długość filmu publikowanego na TikToku to 10 minut.
  • W przypadku Instagram Reels - 90 sekund.
  • Choć Facebook umożliwia udostępnianie znacznie dłuższych filmów, konkretnie rolki, tak samo jak na Instagramie, są ograniczone do 1,5 minuty.
  • Najbardziej restrykcyjnie do czasu podchodzi YouTube, który dla rolek na swoim serwisie nie przewiduje więcej niż 60 sekund.

Montaż

Gdy zrealizowaliśmy już scenariusz, nagrania materiałów się odbyły, przychodzi czas, by to wszystko złożyć w całość — czyli etap montażu rolki. Sposobów na to jest wiele — w zależności od tego, z jakich narzędzi chcemy korzystać. Dostępne jest montowanie filmików bezpośrednio w aplikacjach TikToka, Instagrama czy Facebooka — każda z tych platform ma swoje własne wbudowane edytory, pozwalające na cięcie klipów, podłożenie muzyki, dodanie efektów i tym podobne. Jeśli jednak zależy nam na bardziej zaawansowanych, choć wcale nie tak trudnych, opcjach montażowych, warto rozważyć zainstalowanie dedykowanej do montażu aplikacji. Chodzi o CapCut.

CupCut to opracowany przez firmę ByteDance, twórców TikToka, program do edycji filmów. Naszym zdaniem jest to jedna z lepszych, a zarazem przystępnych aplikacji montażowych dostępnych na rynku. Wiele potrzebnych i przydatnych funkcji jest w niej darmowych, a przy tym wszystko działa dość intuicyjnie.

Funkcje, na które warto zwrócić uwagę:

Precyzyjne cięcia — program pozwala na precyzyjne przycinanie nagrań i audio, z dokładnością co do klatki. To umożliwia wykonywanie wielu ciekawych przejść czy efektów montażowych, które robią wrażenie. Przy tym bardzo łatwo jest usunąć z nagrania niepotrzebne elementy, zacięcie mowy i tym podobne.

Zaawansowane efekty — aplikacja oferuje bibliotekę darmowych efektów specjalnych i przejść, z których warto korzystać. Zamiast prostego cięcia między scenami możemy użyć przejść takich jak przenikanie, przesunięcie w lewo, prawo, dół czy górę, zanikanie i wiele innych. To dodaje rolce dynamiki i profesjonalnego sznytu, o ile tylko nie przesadzimy z ilością i intensywnością efektów. Jeśli nasze nagranie samo w sobie jest statyczne, przedstawia np. osobę mówiącą do kamery, warto korzystać z opcji zoom-in lub zoom-out. Prozwala ona na koncentrowanie uwagi na kluczowych elementach nagrania, które np. chcemy podkreślić, by lepiej wybrzmiały. Przybliżanie i oddalanie się obrazu sprawia, że nagranie staje się dynamiczne, a tym samym uwaga u widza jest zwiększona.

Automatyczne napisy po polskuta funkcja w najnowszych wersjach aplikacji CupCut jest już płatna, jednak warto o niej wspomnieć, bo działa dość sprawnie, a zdecydowanie ułatwia i przyspiesza pracę. Przydaje się szczególnie gdy rolka zawiera dużo słów. Ręczne robienie podpisów jest w takim wypadku bardzo czasochłonne.

Biblioteka darmowej muzyki i dźwięków — Aplikacja CupCut oferuje bogatą kolekcję ścieżek muzycznych i plików audio, z których można swobodnie korzystać. Uzupełnienie rolki muzyką jest bardzo istotne, nawet jeśli miałaby ona grać cicho i stanowić tło dla przekazywanej w filmie treści. Dostępna biblioteka audio zawiera szeroki wybór utworów, podzielonych na kategorie według przeznaczenia i gatunków muzycznych — od popu do rock. My polecamy szczególnie przeglądać muzykę z kategorii vlog.

Podsumowanie

Stworzenie dobrej biznesowo rolki (reels) to proces, w którym każdy element ma znaczenie. Zaczyna się od dobrego pomysłu, który trzeba jednak przekuć w równie dobry scenariusz. Rolki, na których występują ludzie, zwykle przyciągają większą uwagę i odnoszą większy sukces, dlatego równie kluczowa jest aranżacja komfortowej przestrzeni i ułatwienie ludziom występów przed kamerą. Całą tę pracę spina montaż — dobór odpowiedniej muzyki, napisów i efektów wpływa na to, jak odbiorcy zapamiętają nasz przekaz. Nauka montażu, szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych filmów, wymaga czasu i praktyki. Znalezienie własnego stylu i odpowiednich sposobów przychodzi z doświadczeniem. Publikowanie rolek na social mediach to dzisiaj niezwykle istotne narzędzie marketingowe, w które warto inwestować. Jeśli szukasz kreatywnej agencji marketingowej, która wszystkie opisane w tym wpisie kroki zrealizuje za Ciebie w sposób profesjonalny, a do tego zajmie się prowadzeniem i moderowaniem Twoich kanałów w mediach społecznościowych, skontaktuj się z nami!

Kategorie