Najpopularniejsze media społecznościowe 2023/2024 - ranking

Nie ma wątpliwości, że media społecznościowe posiadają ogromny potencjał reklamowy. Bez względu na to, do jakiej branży zalicza się Twoja marka, stworzenie kompletnego profilu na odpowiednim kanale pozwoli Ci osiągnąć szereg korzyści, takich jak promocja na większą skalę, budowanie pozytywnego wizerunku firmy, czy docieranie do szerszego grona potencjalnych Klientów. Działania te są szczególnie istotne w kontekście marketingu dla małych firm, które często muszą konkurować z większymi przedsiębiorstwami.

Jak wiadomo, rodzajów mediów społecznościowych jest kilka. Kluczem do sukcesu jest wybranie jednej, najlepiej dopasowanej do Twojej firmy, strony i skupienie się właśnie na niej. Często chęć zbudowania szerokich zasięgów na wszystkich platformach kończy się ogólnym niepowodzeniem. Zdecydowanie zalecamy stopniowe budowanie sieci odbiorców na jednym medium — zastanawiasz się, jak wybrać odpowiednie? Zapraszamy do naszego rankingu najpopularniejszych social mediów 2023/2024!

Zacznijmy od statystyk

Aby odpowiednio pojąć, jak ogromny potencjał marketingowy kryje się na platformach społecznościowych, warto zwrócić uwagę na ogólne statystyki. Coroczny globalny raport przeglądowy Digital 2023 Global Overview Report — opracowany we współpracy z Meltwater i We Are Social dostarcza ciekawych danych, które pokazują skalę popularności social mediów.

Według raportu w styczniu 2023 r. liczba ludności przekroczyła 8,1 miliarda, a z telefonów komórkowych korzysta obecnie 5,44 miliarda ludności, co oznacza, że stanowi to 68% ogólnej, światowej populacji. Z kolei użytkowników Internetu jest obecnie ponad 5,16 miliarda, co oznacza, że 64,4% populacji korzysta z sieci.

Warto wspomnieć, że liczby te stale rosną. Liczba unikalnych użytkowników komórek wzrosła o 3% w ciągu ostatniego roku, a globalna liczba użytkowników Internetu o 1,9%. Należy pamiętać, że raportowanie wiąże się z pewnymi nieuniknionymi opóźnieniami, co oznacza, że w rzeczywistości liczby te mogą okazać się jeszcze wyższe.

Jeśli chodzi o statystyki krajowe - 36,68 mln osób, czyli 88,4% Polaków korzysta z Internetu. Co więcej, w latach 2022-2023 liczba ta wzrosła o 2,9 mln, co daje aż 8,5%. Dane w kwestii social mediów to 27,5 mln użytkowników, co daje 66,3% całej populacji Polski.

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report

Ranking najpopularniejszych mediów społecznościowych 2023/2024

Nadszedł czas, aby przejść do ostatecznego rankingu. Warto zaznaczyć, że popularność danej platformy społecznościowej nie powinna być jedynym wyznacznikiem, jaki pomoże wybrać Ci najlepszy kanał do komunikacji z odbiorcami — nie zmienia to jednak faktu, że dane te mogą okazać się przydatne.

Najpopularniejszy spośród social mediów — Facebook (2,958 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie)

Choć wynik ten może okazać się dla wielu osób zaskoczeniem, Facebook jest niezmiennie najpopularniejszym kanałem społecznościowym od kilkunastu lat. Mimo że wiele portali głosi o spadającej liczbie jego użytkowników, liczby mówią same za siebie. Odwiedza go aż 2,958 miliarda użytkowników miesięcznie! Jest to aż 37% populacji!

Liczba użytkowników Facebooka wzrosła o 1,6% względem zeszłego roku, choć trzeba przyznać, że przyrost jest coraz mniej spektakularny. Być może za jakiś czas okaże się, iż spadnie on na niższe miejsce.

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report

Wymieniając Facebooka jako najpopularniejszy kanał społecznościowy w 2023 roku, nie można nie wspomnieć o jego potencjale reklamowym. Choć na przestrzeni ostatnich lat ogólne wyniki przeprowadzanych na nim kampanii reklamowych nieznacznie spadają, nadal jest to doskonałe miejsce do promowania swoich produktów lub usług.

Odbiorcy reklam na tej platformie to najczęściej osoby w wieku 18-34 lat, co daje stosunkowo wyższe liczby, niż w przypadku pozostałych platform. Na poniższej grafice można również zauważyć sporą dysproporcję pomiędzy liczbą kobiet i mężczyzn - jeśli prowadzisz biznes skierowany do odbiorców o wieku przybliżonym do wcześniej wymienionego i chcesz komunikować głównie do mężczyzn, Facebook może okazać się strzałem w dziesiątkę!

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report

Drugie miejsce, czyli YouTube (2,5 miliardów aktywnych użytkowników miesięcznie)

Drugie miejsce w naszym rankingu zajmuje YouTube — platforma, umilająca niejednemu z nas sprzątanie, gotowanie, czy jedzenie. Można stwierdzić, że częściowo zastąpiła nam ona telewizję. Dostępne tam różnorodne treści w ulubionym formacie to coś, co skradło serca wielu użytkowników. Liczba użytkowników platformy stale rośnie.

Co ciekawe, w raporcie Digital 2023 Global Overview Report możemy przeczytać, że dane data.ai ujawniają, iż aplikacja YouTube ma największą liczbę aktywnych użytkowników spośród wszystkich aplikacji mobilnych!

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report

Istotną cechą YouTube jest także to, że użytkownicy spędzają na platformie naprawdę dużo czasu - ponad 23 godziny miesięcznie. Nic dziwnego, ponieważ zapewne każdy czytelnik tego artykułu może bez problemu wymienić choćby jednego twórcę z YouTube, na którego filmy z radością czeka. Warto także wspomnieć, że nie tylko autorom tej platformy zależy na tym, aby użytkownik spędził na niej jak najwięcej czasu — youtuberzy muszą zyskać 240000 minut oglądania ich filmów rocznie, aby zacząć zarabiać na swojej twórczości.

YouTube to medium posiadające ogromny potencjał (ma monopol na dłuższe treści wideo!), lecz należy pamiętać o jego specyfice. Reklamy wyświetlające się przed filmami są w znacznej części pomijane i traktowane jako irytujące. Zamiast rozważać zostanie reklamodawcą, warto zastanowić się nad stworzeniem i promowaniem własnego kanału, który mógłby zainteresować potencjalnych Klientów. Ciekawym pomysłem jest udostępnianie shortsów ukazujących życie firmy “zza kulis”, czy odpowiadanie na pytania odbiorców. Ogólnie ciekawym rozwiązaniem jest promocja swojej marki poprzez wcielenie się w twórcę, a nie reklamodawcę.

Trzecie miejsce, czyli niezastąpiony Instagram (ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników)

Pojawienie się Instagrama w tym rankingu było oczywiste. Estetyczne zdjęcia, kreowanie rzeczywistości w nieco ładniejszych barwach, niż jest to w rzeczywistości, i możliwości budowania marki osobistej – to elementy, które niezmiennie, od lat przyciągają kolejnych użytkowników. Platforma ma naprawdę ogromny potencjał marketingowy. Tylko pomyśl, jak wielu celebrytów korzysta z Instagrama. Można wręcz stwierdzić, że to otwarte wrota do popularności.

Jeśli wiesz, że masz wyczucie estetyki, potrafisz tworzyć interesujący i przede wszystkim atrakcyjny wizualnie content, Instagram może okazać się doskonałą platformą do promowania Twojego biznesu. Realizacja contentu przeznaczonego na ten kanał zajmuje zazwyczaj nieco mniej czasu niż w przypadku YouTube, a może okazać się niezwykle efektywna.

Ogromną zaletą Instagrama pod kątem reklamowym jest łatwość nawiązywania współprac — często wystarczy napisać bezpośrednią wiadomość do wybranego twórcy. Platforma udowadnia, że nie trzeba wcale gromadzić ogromnych zasięgów, by osiągnąć sukces — zastanów się, czy nie skierować propozycji promocji swojej marki do mniejszego twórcy, który posiada aktywne grono odbiorców. Tego typu współpraca może okazać się tańsza oraz skuteczniejsza! To może być szczególnie przydatne w marketingu dla freelancerów, którzy chcą budować swoją markę osobistą.

Oczywiście oprócz działań z zakresu influencer-marketingu, możesz wypróbować także Instagram Ads, czyli tak jak w przypadku Facebooka - płatną promocję swoich treści lub całego profilu. Pamiętaj jednak aby zrobić w tym przypadku dokładny i wyczerpujący audyt na temat swojej grupy docelowej, co pozwoli Ci zminimalizować ryzyko przepalenia budżetu.

Dane pokazują, że odbiorcy reklam na tym kanale są nieco młodsi, niż w przypadku Facebooka (mniej odbiorców w zakresie 35-44).

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report

Niezaprzeczalną potęgą Instagrama są stories. Ich fenomen rozpoczął się na Snapchacie i zasiedlił na platformie na stałe. To doskonały sposób na regularne budowanie relacji ze swoimi odbiorcami. “Przypominanie” o swojej marce w ten sposób, umacnia jej obecność w świadomości potencjalnych Klientów.

A gdzie TikTok? Pozostałe miejsca w rankingu

Możesz zastanawiać się, gdzie w naszym rankingu podział się na przykład TikTok - otóż okazuje się, że w ujęciu globalnym zajmuje on szóste miejsce. Zdajemy sobie sprawę z tego, iż jest to zaskoczenie. Platforma cieszy się popularnością głównie pośród najmłodszych odbiorców, a w rankingu prześcignęły ją takie aplikacje jak WhatsApp (zapewne wszystkim dobrze znana) i WeChat (mało rozpoznawalna w Polsce, królująca wśród chińskiej populacji internetowej). Jak więc widzisz, ranking najpopularniejszych social mediów w naszym kraju może różnić się od tego globalnego.

Decydując się na promocję swojej marki na danym medium społecznościowym, weź pod uwagę:

  • popularność konkretnej platformy,
  • jej potencjał marketingowy,
  • wiek odbiorców, którzy najchętniej na niej przebywają,
  • branżę, do jakiej zalicza się Twoja marka,
  • swoje prywatne preferencje - działaj w sposób, który jest nie tylko oparty na zdobytej wiedzy, ale także na tym, co lubisz robić!

Pamiętaj, że promocja marki w mediach społecznościowych to proces i postępy nie ukażą się od razu. Nie poddawaj się!

Kategorie