Jaki kanał social media dla Twojego biznesu. Porównanie możliwości FanPage'y: Facebook, Instagram, LinkedIN, Youtube, TikTok, Pinterest

Tak wiele social mediów - tak mało czasu na ich obsługę? Nie prowadź ich wszystkich

Media społecznościowe dziś to jeden z tematów must-have każdej marki chcącej mieć stałe grono wiernych klientów - to jest fakt. Innym faktem jest to, że prowadzenie mediów społecznościowych może być bardzo czasochłonne i wymagające, zwłaszcza jeśli próbujemy się skupić na sześciu różnych platformach jednocześnie. Znasz ten problem? Jeśli tak, to właśnie jesteś w idealnym miejscu - pomożemy Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii na prowadzeniu tych social mediów, których tak naprawdę nie powinieneś prowadzić.

Portale społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, YouTube, TikTok itp. to doskonałe miejsca do stałego utrzymywania dobrych relacji ze swoimi klientami i odbiorcami oraz do pozyskiwania nowych klientów. Z tym nie możemy się kłócić. Jednak z pewnością zwróciłeś/aś uwagę na to, że na Tiktoku audiencja jest raczej młodsza niż starsza, a na LinkedIn’ie zdjęcia profilowe są raczej robione w garniturze, niż podczas wakacyjnego grillowania :) To jest jedna z tych różnic, o których chcielibyśmy dziś porozmawiać, aby wybrać dla Ciebie idealny portal społecznościowy, który zapewni Ci odpowiednie możliwości publikacyjne oraz zrzeszy dla Twojej marki odpowiednią grupę odbiorczą.

Media społecznościowe

Porównanie mediów społecznościowych - wystarczą Ci dwa, ale odpowiednie

Zapraszamy do zapoznania się z naszą tabelą, w której porównamy dla Ciebie sześć najpopularniejszych obecnie portali społecznościowych: Facebook, Youtube, Instagram, TikTok, Pinterest oraz LinkedIn. Warto zapoznać się ze wszystkimi różnicami pomiędzy nimi i przeanalizować, na jakich aspektach najbardziej zależy Twojej marce.

Podstawowe informacje

Przesuń w prawo, aby zobaczyć pełną tabelę

Facebook

YouTube

Instagram

Tik Tok

Pinterest

LinkedIn

Krótki opis platformy

Obecnie największa platforma społecznościowa z szerokim zakresem demograficznym użytkowników oraz rozbudowanymi możliwościami publikacyjnymi i reklamowymi

Platforma zdecydowanie nastawiona na materiały wideo, ale nie wykluczająca komunikacji tekstowej i graficznej ze społecznością.

Ogromna platforma społecznościowa nastawiona na publikowanie treści wizualnych, jak zdjęcia i wideo.

Stosunkowo nowa, ale bardzo prężnie rozwijająca się platforma skoncentrowana przede wszystkim na krótkich formatach wideo.

Platforma skoncentrowana wokół treści wizualnych, inspiracji oraz rozwijania aktualnych trendów lifestylowych.

Platforma nastawiona na zrzeszanie profesjonalistów, firm, przedsiębiorstw, pracowników oraz pracodawców.

Wskaźnik MAU

Aktywnych użytkowników miesięcznie (w milionach)

3 065

2 504

2 000

1 582

500

310

Główny przedział wiekowy

Użytkowników

18 - 44

25 - 44

18 - 34

18 - 34

18 - 34

25 - 34

Użytkowników wg. płci

57% mężczyzn

54% mężczyzn

50 : 50

54% kobiet

69% kobiet

56% mężczyzn

Biznesowe

Przesuń w prawo, aby zobaczyć pełną tabelę

Facebook

YouTube

Instagram

Tik Tok

Pinterest

LinkedIn

Konto biznesowe

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

Planowanie publikacji

na miesiąc w przód

tak

na miesiąc w przód

na koncie biznesowym

na miesiąc w przód

na miesiąc w przód

Płatne kampanie reklamowe

tak

tak

tak

tak

tak

tak

Średni koszt CPC

średnie

niski (Cost Per View)

średnie

niski

niski

wysoki

Rodzaje publikacji

Przesuń w prawo, aby zobaczyć pełną tabelę

Facebook

YouTube

Instagram

Tik Tok

Pinterest

LinkedIn

Tekst

TAK

TAK

Tylko ze zdjęciem

NIE

NIE

TAK

Zdjęcie / grafika

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

Wiele zdjęć / grafik

TAK

TAK

TAK

TAK

Tylko w ramach reklam na koncie biznesowym

TAK

Linki w postach do Twojej www

TAK

TAK

NIE

TAK

TAK

TAK

Wideo

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

Ankieta

TAK

TAK

TAK

TAK

NIE

TAK

Transmisja live

TAK

TAK

TAK

TAK

NIE

TAK

Relacje / strory

TAK

NIE

TAK

TAK

NIE

NIE

Wideo pionowe

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

NIE

Oznaczenie produktu

TAK (ale to skomplikowane)

TAK

TAK

TAK

TAK

NIE

Facebook

Facebook - kiedy i dlaczego powinieneś go prowadzić?

Tego, że Facebook jest najpopularniejszą platformą społecznościową na świecie, raczej nikomu nie trzeba przypominać - to właśnie to stanowi jej ogromną zaletę. Jeśli odpowiednio zaplanujesz tam strategię działania, masz szansę dotrzeć do ogromnej ilości użytkowników. Kolejną korzyścią jest wiele dostępnych formatów pod kątem wyglądu postów. Jak możesz zobaczyć w przygotowanej przez nas tabeli, to właśnie Facebook pozwala na stworzenie publikacji od samego tekstu, przez ankiety, po wideo. Zanim przejdziemy do tego, kiedy zdecydować się na jego prowadzenie, musimy zaznaczyć jeszcze jedną, bardzo istotną pod tym kątem rzecz, a mianowicie: Facebook to nie tylko fanpage, a o wiele więcej możliwości w zakresie promocji Twojej marki - pisaliśmy o tym w innym wpisie na naszym blogu, do którego Was serdecznie zapraszamy!

Według nas prowadzić Facebooka powinien tak naprawdę każdy i wynika to właśnie z ilości obecnych tam użytkowników oraz jego uniwersalności - każda branża ma szansę na tworzenie kreatywnych publikacji. Oczywiście sugerując się zasadą, że na początek najlepiej jest zdecydować się na maksymalnie dwie platformy, to w niektórych przypadkach można go zastąpić Instagramem, ale o tym później.

Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie Facebooka? Przede wszystkim dlatego, że:

  • daje Ci on szerokie możliwości dotarcia do ogromnej ilości użytkowników,
  • oferuje wiele dodatkowych opcji pod kątem promocji: Facebook Ads, tworzenie wydarzeń, grupy tematyczne,
  • można z jego pomocą tworzyć niezwykle zróżnicowane posty w różnych formatach, co angażuje odbiorców,
  • z jego pomocą łatwo jest budować relacje z odbiorcami, angażując się w różne akcje, tworząc konkursy, itp.
Instagram

Instagram - kiedy i dlaczego powinieneś go prowadzić?

Jeśli chodzi o Instagrama, to w tym przypadku ważna jest estetyka. Ta platforma społecznościowa będzie idealnym kanałem promocji dla wszystkich firm, które stawiają przede wszystkim na wysoką jakość pod kątem wizualnym - mamy tutaj na myśli dopracowane, wysokojakościowe zdjęcia oraz przyjemne dla oka materiały wideo, zmontowane w dynamiczny sposób.

Jeśli prowadzisz restaurację, to Instagram jest idealnym miejscem, gdzie możesz publikować, jak wyglądają Twoje dania, czy wnętrze lokalu. Podobnie jest z salonem kosmetycznym, gabinetem dentystycznym, czy każdą inną firmą, która może zaoferować odbiorcom ciekawe wizualne treści, jak na przykład efekty przeprowadzonych działań w formie “przed i po”. Angażujące teksty również są tutaj ważne, ale znaczną przewagę ma obraz.

Dużym plusem jest to, Instagram regularnie wprowadza liczne nowości, jeszcze bardziej poszerzające możliwości pod kątem promocji. Ogromnym potencjałem są relacje, które regularnie tworzone potrafią fantastycznie angażować odbiorców. Warto jeszcze wspomnieć, że podobnie jak w przypadku Facebooka, platforma ta oferuje znacznie więcej opcji, niż jedynie prowadzenie fanpage’a, w tym Instagram Ads, czyli płatne kampanie skierowane wprost do osób potencjalnie zainteresowanych oferowanymi przez Ciebie produktami czy usługami, sklep prowadzący prosto do Twojej strony internetowej, kanał nadawczy, czy publikację współtworzonych postów.

Teraz przejdziemy do poruszenia kwestii, która została wspomniana nieco wyżej, czyli odpowiedzenia na pytanie: “kiedy lepiej jest wybrać Instagrama zamiast Facebooka?”. Naszym zdaniem wtedy, gdy chcesz ograniczyć się jedynie do dwóch platform, a charakterystyka Twojej firmy pozwala na pozyskanie atrakcyjnych treści wideo i zdjęć - w takiej sytuacji może okazać się, że najlepiej sprawdzi się właśnie Instagram i na przykład TikTok.

Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie Instagrama? Przede wszystkim dlatego, że:

  • angażuje nieco inną społeczność niż Facebook - jest szansą na trafienie do młodszego odbiorcy,
  • daje szerokie możliwości w zakresie wizualnego zaprezentowania Twojego produktu czy usługi, a jak wiadomo, kupujemy często oczami,
  • idealnie nadaje się do prowadzenia współprac na przykład z mikro influencerami (współtworzone posty, oznaczanie Twojej firmy w rolkach, postach),
  • oferuje wiele ciekawych możliwości promocji, na przykład za pomocą Instagram Ads, czy przez opcję podpięcia sklepu do profilu.

Pamiętaj jednak, że Instagram wymaga dobrych jakościowo materiałów wizualnych (najlepiej spójnych), a także regularności - po co rezygnować z relacji, jeśli są one szansą na zbudowanie relacji z obserwatorami?

YouTube

Youtube - kiedy i dlaczego powinieneś go prowadzić?

Spore możliwości pod kątem promocji daje również YouTube, choć nie jest on aż tak popularny pośród firm. Sytuacja uległa nieco zmianie po wprowadzeniu YT shorts, które są odzwierciedleniem rolek na Instagramie - coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na ich publikowanie. Jeśli regularnie wrzucasz tego typu formaty na Instagrama, TikToka czy Facebooka, warto zastanowić się nad ich udostępnieniem również na YouTube.

Nie da się ukryć, że na tej platformie jednak królują długie treści wideo i było tak od zawsze. Ogromną popularnością cieszą się tam wszelkiego rodzaju poradniki, a więc jeśli czujesz, że jesteś w stanie tworzyć tego typu content, to warto spróbować.

Na YouTube doskonale radzą sobie jednoosobowe marki osobiste, ponieważ mimo upływu lat wszelkie filmy typu vlogi czy Q&A dalej cieszą się popularnością.

Zanim jednak zdecydujesz się na prowadzenie kanału na YouTube, musisz wiedzieć, że przygotowanie treści wideo i ich obróbka naprawdę potrafią zajmować sporo czasu. Mimo wszystko, rzadsze publikacje podparte regularnymi shortami dają szansę na zaangażowanie odbiorców.

Jeśli wiesz, że produkcja dłuższych filmów to coś, co przerasta aktualnie Twoje możliwości, warto rozważyć korzystanie z tej platformy jako czegoś dodatkowego, na przykład miejsca, gdzie Twoja firma będzie wrzucała dłuższe materiały (wcześniej wspomniane poradniki, relacje z wyjazdów integracyjnych, szkoleń), do których może później podlinkować w poście na Facebooku.

Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie YouTube’a? Przede wszystkim dlatego, że:

  • to jedyna platforma umożliwiająca publikowanie aż tak długich filmów,
  • linki prowadzące do opublikowanych przez Ciebie treści wideo można wykorzystywać później przy publikacjach na innych platformach społecznościowych,
  • nowy format YT shorts daje spore szanse na zaangażowanie użytkowników.
TikTok

TikTok - kiedy i dlaczego powinieneś go prowadzić?

Teraz przechodzimy do TikToka, czyli jednej z najszybciej rozwijających się platform społecznościowych, słynąca z krótkich formatów wideo. Co prawda korzystają z niej głównie młodsi użytkownicy, ale posiada duży potencjał jeśli chodzi o promocję firmy. Największą zaletą TikToka jest to, że stosunkowo łatwo jest osiągnąć na niej spore liczby, ponieważ czasami zdarza się, że pozornie przypadkowy film trafi na stronę główną ogromnej ilości użytkowników, uzyskując setki tysięcy, a nawet miliony odtworzeń.

Zanim jednak zdecydujesz się ostatecznie na korzystanie z niej, musisz wiedzieć o dwóch rzeczach, a mianowicie:

  • kluczem do zdobycia dużych zasięgów jest tutaj podążanie za trendami, które niesamowicie szybko się zmieniają - jeśli chcesz cieszyć się zaangażowaniem widzów, konieczne będzie częste publikowanie materiałów,
  • TikTok to dobra platforma pod kątem wzbudzenia świadomości istnienia marki, ale w większości przypadków nie przekłada się to na zyski czy konwersje, ponieważ użytkownicy podczas przeglądania filmów rzadko decydują się na opuszczenie aplikacji. To, że zyskasz na przykład 20 tysięcy obserwatorów, nie oznacza, że choćby 1% tych osób zdecyduje się sprawdzić Twoją stronę czy Facebooka.

Jeśli ten temat Cię zainteresował, to koniecznie przeczytaj inny wpis na ten temat, a mianowicie: “Jak zwiększyć zasięgi na tiktoku: 10 najważniejszych strategii”.

Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie TikToka? Przede wszystkim:

  • masz szansę w szybkim czasie dotrzeć do wielu użytkowników, a tym samym zbudować świadomość istnienia Twojej firmy,
  • to platforma pozwalająca najtrafniej dotrzeć do młodych osób, więc jeśli właśnie one są Twoją grupą docelową, to jest najlepszy wybór,
  • jej specyfika sprawia, że musisz stale poznawać nowe trendy i rozwijać się pod kątem montażu krótkometrażowych materiałów, co z pewnością daje świetne możliwości pod kątem rozwoju.
Pinterest

Pinterest - kiedy i dlaczego powinieneś go prowadzić?

Dość specyficzną platformą społecznościową jest Pinterest - opiera się on na obrazach, ale jeszcze bardziej niż Instagram, ponieważ tutaj w opisach możemy znaleźć zazwyczaj jedynie słowa kluczowe. Na początku może być Ci nawet trudno sobie wyobrazić, że skrywa się tak jakikolwiek potencjał marketingowy dla Twojej firmy, ale właśnie tak jest. O ile samo prowadzenie profilu nie przyniesie Ci korzyści biznesowych, o tyle reklamowanie się tam może okazać się naprawdę dobrym pomysłem.

Pinterest służy głównie do zbierania inspiracji na każdy temat, dlatego też publikowane tam treści wizualne są dopracowane i estetyczne - w końcu ich celem jest natchnienie innych. Jeśli oferujesz w swoim sklepie produkty, które nadają się do pokazania w jakiejś spójnej aranżacji, wykupienie płatnej reklamy będzie dobrym pomysłem.

Pinterest wbrew pozorom to coś więcej niż jedynie pionowe grafiki, z jakich głównie słynie. Tak naprawdę oferuje on szerokie możliwości pod względem formatów reklamowych, w tym karuzele, wideo, czy poziome zdjęcia.

Kiedy warto zdecydować się na prowadzenie płatnej reklamy na Pintereście? Przede wszystkim wtedy, gdy:

  • potrafisz robić bardzo estetyczne, dopracowane pod kątem spójności zdjęcia (albo krótkie filmy), a oferowane przez Ciebie produkty nadają się do pokazania w taki sposób,
  • gdy zależy Ci głównie na zwiększeniu świadomości o Twojej firmie, ukazaniu jej w elegancki sposób.
LinkedIn

Linkedin - kiedy i dlaczego powinieneś go prowadzić?

Linkedin to platforma, z której korzystamy głównie w celach biznesowych - możesz ogłaszać tam poszukiwania nowego pracownika, czy informować o istotnych dla firmy wydarzeniach, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby publikować również bardziej lifestylowe treści. To pozwoli Ci na budowanie pozytywnego wizerunku firmy i dotarcie do potencjalnych klientów biznesowych.

Główną zaletą korzystania z Linkedina jest przede wszystkim to, że rozwinięty profil na tej platformie wygląda bardzo profesjonalnie i przekłada się na to, w jaki sposób odbiorcy postrzegają Twój biznes. Co więcej, oznaczając inne marki w swoich postach dotyczących na przykład targów tematycznych, czy informowanie o nawiązaniu współpracy z jakimś przedsiębiorstwem pozwala zdobyć szersze i wartościowe zasięgi. Linekdina można potraktować jako nieco bardziej poważną i merytoryczną wersję Facebooka - dobrze sprawdzi się w przypadku firm z bardzo specjalistycznych branż, takich jak na przykład BHP, IT, finanse.

Wbrew pozorom, platforma ta to nie tylko ogłoszenia o pracę, ale znacznie więcej, na co wskazują między innymi możliwe do wykorzystania różne formaty - ankiety, transmisje live, karuzele. Planując prowadzenie Linkedina dla swojej firmy, skup się na tym, aby treści były przedstawione w sposób zarówno atrakcyjny wizualnie, jak i merytoryczny, ponieważ zgromadzone tam osoby liczą na wartościowe informacje.

Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie Linkedina? Przede wszystkim dlatego, że:

  • buduje on profesjonalny wizerunek firmy i świadomość w głowach odbiorców, jakoby Twój biznes był specjalistą w danej dziedzinie,
  • pozwala dotrzeć do potencjalnych kontrahentów i klientów biznesowych,
  • to świetne miejsce do przeprowadzania rekrutacji.

Podsumowując

Dostępnych możliwości pod kątem promocji marki w social mediach jest naprawdę sporo, ale to nie oznacza, że warto łapać się wszystkiego - cóż… naszym zdaniem na początku najlepiej będzie założyć profile na maksymalnie dwóch platformach, a z czasem być może pokusić się o trzecią. Decyzję dobrze jest podjąć w zależności od tego, w jakim formacie treści chcesz publikować (zdjęcia, długie filmy, a może rolki?) oraz jaka jest specyfika branży, w jakiej specjalizuje się Twoja firma oraz kim jest grupa docelowa. Analizując wszystkie te czynniki, z pewnością wybierzesz rozsądnie!

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up