Masz stronę i często sprawdzasz statystyki Google Analytics? Jednak brakuje Tobie pewnych danych dotyczących: na jakie frazy jest wyszukiwana moja strona, czy nie jest zagrożona jeśli chodzi o bezpieczeństwo, jakie linki prowadzą do niej? Odpowiedzią na te pytania (ale też wiele innych) jest narzędzie Search Console (kiedyś Google Webmasters). Przeczytaj dlaczego warto z niego korzystać.
W poniższym wpisie skupię się na kilku najważniejszych rzeczach związanych z Search Console, które pomogą Ci w codziennej pracy.
Jak to się instaluje?
Jeśli posiadasz konto na Gmailu (a jest ktoś kto takowego jeszcze nie ma? ;)) to sposób postępowania jest dość prosty. Najpierw wejdź na Search Console i potwierdź Twoje dane. Kolejnym krokiem jest kliknięcie w czerwony przycisk "Dodaj" i podanie pełnego adresu swojej strony internetowej. Zwróć proszę uwagę czy ma ona przedrostek http czy https. Dla tego narzędzia ma to znaczenie.
Kolejnym krokiem jest weryfikacja i teraz stosuje się dwie główne metody, chociaż jest ich więcej:
- Posiadam konto Analytics podpięte do mojej strony związane z kontem Gmail na którym się loguję. Wtedy wystarczy kliknąć na "Metody alternatywne" zaznaczyć "Google Analytics" i kliknąć Zweryfikuj.
- Nie posiadam konta Analytics podpiętego do mojej strony, albo nie jest ono związane z kontem Gmail na którym się loguję. Wtedy należy w zakładce "Metoda zalecana" pobrać plik a następnie wgrać go do głównego katalogu Twojej strony www (np. poprzez FTP) i kliknąć Zweryfikuj.
Jeśli weryfikacja będzie poprawna to otrzymasz dostęp do swojego Search Console. Zakładając, że nikt tego wcześniej nie robił przed Tobą to wtedy dane w tym narzędziu będą puste. Należy odczekać 1, 2 tygodnie, żeby Google zebrał informacje i żebyś mógł spokojnie je przeanalizować.
Mapy witryny
Wchodząc do zakładki "Indeksowanie" a następnie "Mapy witryny" można, a nawet trzeba zgłosić swoją mapę strony. Taka mapa to nic innego jak lista wszystkich zakładek na stronie internetowej wraz z ich strukturą, ostatnią datą aktualizacji czy częstotliwością z jaką chcemy, żeby bot Google odwiedzał zakładkę. Dzięki temu możemy porównać także ile stron mamy zgłoszonych, a ile z nich zostało zaindeksowanych. Brak indeksacji niektórych zakładek może świadczyć o błędach na stronie, albo o celowym wyłączeniu niektórych podstron.
Dodatkowo warto korzystać z narzędzi które automatycznie generują mapę strony po dodaniu nowej zakładki. Korzystając z tego Google szybko wrzuci w SERP'y Twoją nową bądź zmodyfikowaną zakładkę. Mapy strony w Google Search Console to połączenie z serii must have. Mapy witryny przyspieszają i optymalizują proces pozycjonowania.
Analityka wyszukiwania
Kiedyś dane dotyczące naturalnych wyników wyszukiwania były dostępne w Google Analytics. Jednak od kilku lat zostało to wycofane z GA i przeniesione do Search Console. Jeśli chcesz wiedzieć jakie frazy wpisują ludzie którzy wchodzą na Twoją stronę to w tym miejscu znajdziesz odpowiedź.
Należy wejść do zakładki "Ruch związany z wyszukiwaniem" a następnie "Analityka wyszukiwania" i dostajemy dane odnośnie słów kluczowych ich skuteczności (CTR), liczby wyświetleń czy najczęściej wyświetlanych zakładek we wspomnianych już SERP'ach. Ruch z naturalnych wyników wyszukiwania jest po dzień dzisiejszy najskuteczniejszy jeśli chodzi o pozyskiwanie Klientów. Warto wiedzieć na co się pozycjonujemy i jaką to przynosi skuteczność dla naszego biznesu.
Trzeba zwrócić uwagę, że dane w Search Console jeśli chodzi o analitykę wyszukiwania są przechowywane maksymalnie 90 dni wstecz. Dlatego analizuj te dane choćby raz na kwartał.
Linki do Twojej witryny oraz linki wewnętrzne
Zacznijmy od znanego cytatu:
Dwa narzędzia znajdujące się w zakładce "Ruch związany z wyszukiwaniem" podpowiadają ile linków i skąd prowadzi do Twojej witryny. Jak są one przygotowane oraz jakie zakładki wskazują. Dodatkowo możesz zobaczyć jak linkowanie wewnętrzne, czyli to gdzie odsyłasz na swojej stronie z jednej zakładki na drugą, jest ocenione przez Google na Twojej stronie www.Jeśli treść jest królem to linki są królowymi"
Google
Dane te dają podstawy do analizy działania linkowania oraz kierunków jego poprawy. Nie działa tutaj metoda - im więcej linków tym lepiej. Warto skupić się na tym, żeby linki prowadzące do Twojej strony były z podobnych tematycznie stron, a wewnętrzne pomagały nawigować użytkownikom.
Bezpieczeństwo
Ważnym bonusem podłączenia SC do swojej strony jest nadzór Google nad bezpieczeństwem. Jeśli system zauważy jakieś niepokojące zachowania np. atak hakerski, brak aktualnego oprogramowania czy modny teraz brak SSL'a wtedy wyśle do nas maila z tą informacją.
Za darmo otrzymujemy wielkiego brata analizującego naszą stronę czy sklep internetowy.
To jednak nie koniec. Metryk i danych jest dużo więcej. Podałem tylko te podstawowe, które mam nadzieję przekonają Was do tego narzędzia. Jeśli jesteście zainteresowani jak to wszystko wygląda w praktyce to zapraszam na poniższy film który szerzej wyjaśni działanie Search Console.