Promocja marki odzieżowej

Promowanie marki odzieżowej to skomplikowany i wielopoziomowy proces, jednak istnieje wiele ciekawych narzędzi, które mogą Ci w znacznym stopniu pomóc.

  • Promocja marki odzieżowej jest bardzo istotna, ze względu na to, jak ogromny jest to sektor na rynku - bezustannie pojawiają się nowe brandy.
  • Marketing marki odzieżowej powinien opierać się na odpowiednio zaplanowanej strategii, w której określone zostaną cele i przeprowadzona będzie szczegółowa analiza rynku.
  • Spójny wizerunek marki odzieżowej to droga do sukcesu, jednak należy go regularnie i małymi krokami budować.
  • Social media mają ogromny potencjał w promocji marki odzieżowej, ze względu na obecną tam ogromną ilość aktywnych użytkowników.

Branża ta charakteryzuje się ogromną konkurencyjnością, dlatego też zrozumienie swojej grupy docelowej i odpowiednie dopasowanie do niej sposobu komunikacji może przynieść Ci znaczne zyski, podobnie jak w przypadku promocji marki kosmetycznej.

Co zrobić, aby dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych Klientów? Jak komunikować, aby odbiorcy zaufali Twojej marce? Jakie wartości podkreślić w reklamie i gdzie ją umieścić? W poniższym artykule wskażemy na wszystkie elementy, jakie są istotne w prowadzeniu działań marketingowych dla marki z branży odzieżowej.

1. Dlaczego promocja marki odzieżowej jest tak istotna?

Promocja marki odzieżowej to bezdyskusyjnie jeden z najważniejszych elementów, jeśli chcesz osiągnąć zadowalające rezultaty w sprzedaży. Konkurencja nie śpi — statystyki pokazują, że ogromna część reklam pojawiających się w telewizji i nie tylko, to te dotyczące branży odzieżowej. Wiele sklepów sprzedaje podobny asortyment lub ubrania tych samych, znanych marek. Promocja więc pomoże Ci przekonać Klienta, że to właśnie u Ciebie powinien kupić dany produkt. Agencja performance marketing może pomóc w optymalizacji kampanii reklamowych, aby skuteczniej dotrzeć do potencjalnych klientów.

W obecnych czasach niemal każda firma jest obecna w Internecie. Ma to swoje plusy, lecz wiąże się również z powstawaniem ogromnej ilości nowych firm, które konkurują ze sobą na każdym możliwym poziomie. Co więc zrobić, aby prześcignąć sklepy, oferujące produkty podobne do Twoich? Podstawą jest oczywiście odpowiednio zaplanowana strategia marketingowa. Choć może to brzmieć dla Ciebie jak ogromne i wymagające przedsięwzięcie, już nawet określenie celów (opiszemy to w dalszej części), jakie chcesz osiągnąć, może okazać się pomocne — wyznaczy kierunek Twoim działaniom.

Przy tak ogromnej konkurencji, ważna jest również odpowiednio zaprojektowany sklep internetowy i jego pozycjonowanie. Intuicyjny interfejs, atrakcyjne pod kątem estetycznym animacje i jak najprostsza droga do finalizacji zakupu może sprawić, że ostatecznie to z Twojego sklepu internetowego klienci będą najchętniej korzystać. Pozycjonowanie z kolei sprawi, że witryna wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania, niż strony innych sklepów. Składa się na to wiele elementów, ale naprawdę warto! Jeśli chcesz poznać ciekawe narzędzia, jakie pomogą Ci w tym procesie optymalizacji pod SEO, koniecznie zajrzyj do naszego wpisu na ten temat.

2. Zrozum swoją markę odzieżową!

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, dobrze dopasowana do Klienta komunikacja może przynieść zadowalające rezultaty. Nieumiejętne inwestowanie w reklamę, która nie została zaplanowana z wykorzystaniem informacji o Twoich odbiorcach, to przepalanie budżetu. Po pierwsze wyznacz cele — na ich podstawie trafnie dopasujesz rodzaj działań, jakie będą najskuteczniejsze. Po drugie, wypisz wartości swojej marki i to, co wyróżnia ją na tle konkurencji. Czy jest to lokalna produkcja ubrań, materiały pochodzące ze zrównoważonych źródeł, a może ich niezwykła jakość? Koniecznie podkreśl, z czym chcesz, aby konsumenci kojarzyli Twoją markę, ponieważ to właśnie ten element powinien być najczęściej uwzględniany w procesie promocji.

Po trzecie i najważniejsze — dokładnie poznaj grupę docelową. Zastanów się, kim są, czego oczekują i z jakimi problemami się mierzą osoby, do których chcesz dotrzeć. Określ ich wiek, płeć i zainteresowania. Pomyśl, w jaki sposób możesz do nich dotrzeć oraz jakimi kanałami najlepiej to zrobić. Dogłębne rozważania nad Twoją marką odzieżową i jej potencjalnymi klientami to podstawa do zaprojektowania konkretnej strategii działania — pozwoli zminimalizować zagrożenie przepalenia budżetu.

3. Analiza rynku odzieżowego

Mówi się „ile ludzi tyle gustów”, jednak systematycznie jesteśmy w stanie zauważyć nowe wiodące trendy na rynku, i to właśnie w nie powinieneś celować, jeśli zależy Ci na jak najlepszych wynikach sprzedażowych. Jak więc dostrzec owe trendy i ukierunkować Twoją sprzedaż pod jak największą grupę odbiorców? Niezbędne będzie tutaj zorientowanie się, jak wygląda sytuacja w branży odzieżowej na rynku.

Analiza rynku tak naprawdę nie jest niczym skomplikowanym. Mimo iż w Internecie można znaleźć wiele metod na jej przeprowadzenie, poniżej wymienimy kilka elementów, które po prostu powinieneś prześledzić.

3.1 Trendy w branży odzieżowej - dlaczego warto je śledzić?

Rynek odzieżowy w dzisiejszych czasach jest niezwykle rozwinięty i zróżnicowany. Dostępne są przeróżne elementy garderoby, dostępne w bardzo wielu wariantach, zarówno kolorystycznych, wzorniczych jak i materiałowych a sama moda bardzo szybko się zmienia, dlatego tak istotne jest systematyczne aktualizowanie swojej oferty oraz analiza obecnych trendów na rynku odzieżowym.

Bycie na bieżąco z trendami pozwoli nam pozostać “na fali”, dzięki temu będziesz mógł oferować swoim odbiorcom aktualnie modne i popularne elementy garderoby, na które będzie popyt. Natomiast jeśli Twoja oferta będzie zbyt statyczna, ciągle będziesz oferował te same produkty, Twoja sprzedaż będzie znacznie ograniczona, a dziś swoboda wyboru oraz zróżnicowana oferta jest dla wielu kupujących bardzo ważnym kryterium.

Trendy są istotne pod jeszcze jednym kątem - chodzi oczywiście o komunikację w social mediach. To tam zdobywają one największą popularność, ale niestety charakteryzują się również niezwykle szybkim przemijaniem. Jeśli będziesz odpowiednio czujny i nagrasz ciekawą rolkę do trendującej muzyki, wrzucając ją o dobrej porze, istnieje szansa na to, że osiągnie ona niebywałe wyświetlenia. A nawet, jeśli nie od razu uda Ci się “wstrzelić w viral”, to na podstawie zdobywanych reakcji, możesz na bieżąco badać, co podoba się Twoim odbiorcom i jakich treści oczekują.

3.2 Poznaj swoją konkurencję

Każda marka, jak medal, ma dwie strony: silną, którą chcemy się pochwalić i która przynosi efektywność naszej marce, oraz słabą, nad którą musimy pracować i jakiej nie powinniśmy ujawniać, zwłaszcza innym markom. Kluczem do osiągnięcia wysokich wyników sprzedażowych i marketingowych jest analiza Twojej konkurencji, odkrycie jej słabych stron oraz przekucie ich w siłę Twojej marki. To dzięki takiemu zabiegowi będziesz w stanie pozyskać nowych klientów, którzy dostrzegą fakt, że jest rzetelna ona pod tymi względami, pod którymi konkurencja nie dała sobie rady.

Jeżeli Twoi konkurenci posiadają w ofercie produkty, których sprzedaż znacznie wzrosła i na które rodzi się większe zainteresowanie, musisz koniecznie o tym wiedzieć. To pozwoli zaoferować odbiorcom kontrofertę na lepszych warunkach, takich jak: niższa cena, darmowa wysyłka lub gratis. Dlatego warto śledzić sklepy internetowe swoich konkurentów oraz ich media społecznościowe, ponieważ często to właśnie tam ludzie opisują swoje upodobania oraz wyrażają zainteresowanie np. poprzez reagowanie na posty czy komentarze.

Jeżeli coś się sprzedaje w dużych ilościach, nietrudno to zauważyć na portalach typu Allegro, Vinted czy Facebook Marketplace. Liczba ofert z elementami odzieży, które obecnie trendują (bez względu czy chodzi o modny krój, czy ekologiczną produkcję) znacznie się zwiększa, co powinno być dla Ciebie sygnałem do działania. W takiej sytuacji trzeba działać natychmiast, ponieważ konkurencja prędzej czy później również to zauważy, a gdy na rynku pojawi się bardzo dużo podobnych ofert, będzie Ci ciężko się przebić. Dodatkowo na portalach typu Allegro jesteś w stanie sprawdzić, ile sztuk danej odzieży zostało zakupionych z danej oferty, co dodatkowo może przynieść istotne informacje o popycie na dane produkty.

W promocji marki odzieżowej przydatne są również narzędzia, z których pomocą możesz badać konkurencję w sieci. Dadzą Ci one realne spojrzenie na to, jak wyglądają osiągane przez Twoją stronę wyniki oraz co byłoby warto poprawić. Przejrzyste wartości, oparte na danych w czasie rzeczywistym dadzą Ci narzędzia takie jak:

  • SimilarWeb - dostarczy informacji na kilku obszarach i pozwoli porównać wydajność witryny,
  • SeoStation - program zautomatyzował śledzenie pozycji strony dla konkretnych słów kluczowych, dzięki czemu możesz od razu reagować na ewentualne spadki,
  • Ahrefs - to narzędzie pokaże Ci, które strony w Internecie mówią o Twoich konkurentach - być może ty też masz szansę się na nich pojawić?

3.3 Zrozum grupę docelową swojej marki

Analiza grupy docelowej również jest niezwykle istotna, zwłaszcza jeśli chodzi o tak zróżnicowany towar jak odzież. Podczas definiowania grupy docelowej dla swojej marki odzieżowej warto zwrócić uwagę na następujące kluczowe elementy:

1. Dane demograficzne

To podstawowy, ale kluczowy aspekt, który obejmuje wiek, płeć, poziom dochodów oraz miejsce zamieszkania potencjalnych klientów. Jest to fundamentalne do określenia rodzaju oraz klasy produktów odzieżowych, które chcesz oferować swoim klientom oraz do zaprojektowania oferty, jak i samego sklepu w sposób, który dla danej grupy będzie najbardziej odpowiedni.

2. Zachowania konsumenckie

Zrozumienie, jak potencjalni klienci kupują, co kupują i dlaczego, może być nieocenione dla skierowania do nich odpowiednich komunikatów marketingowych. Gdy już zrozumiesz, możesz zaprojektować wiele kampanii marketingowych, trafiających w poszczególne części grupy odbiorczej.

3. Zainteresowania

Znajomość pasji, zainteresowań i stylu życia Twojej grupy docelowej pomoże Ci lepiej dostosować produkt i komunikację do ich potrzeb. Przykładowo, jeżeli wiesz, że Twoi odbiorcy w znacznym stopniu interesują się sportami zimowymi, możesz z zyskiem wprowadzić więcej odzieży tego typu do swojej oferty.

4. Analiza konkurencji

Jak wspomnieliśmy wyżej, jest ona bardzo ważna również podczas określania grupy docelowej. Warto przeanalizować, do jakich grup celują Twoi konkurenci i biorąc pod uwagę ich efektywność, przemyśleć, czy Twoja marka również chce trafiać do tej grupy odbiorczej, czy wręcz przeciwnie — powinna wypełnić pewną lukę rynkową.

Aby zrozumieć potrzeby i oczekiwania Twojej grupy odbiorców, przydatne mogą okazać się takie narzędzia jak Google Analytics czy Facebook Audience Insights, a także śledzenie grup Facebookowych o tematyce odzieżowej czy profili na Instagramie, zwłaszcza influencerów, ponieważ często to oni kreują trendy, za którymi później podążają inni.

Podsumowując, zdobycie informacji na temat każdego z wyżej wymienionych elementów, można uznać za kompletną i wartościową analizę rynku, która może być podstawą do planowania dalszych działań. Podsumowując ją, powinieneś umieć określić:

  • mocne strony swojego biznesu,
  • słabe jego strony,
  • szanse na rynku,
  • zagrożenia, z jakimi będziesz musiał się zmierzyć.

4. Strategia promocji — podstawa w dotarciu do szerszego grona odbiorców

Opracowanie kompleksowej strategii marketingowej dla Twojej firmy wymaga nie tylko dobrej znajomości jej obraz branży, lecz także co najmniej podstawowej wiedzy z marketingu. Jeśli Twoja firma dotąd nie miała żadnej strategii, z pewnością najprostsze założenia, przygotowane przez Ciebie, będą lepsze niż seria pojedynczych, spontanicznych promocji.

Dzięki strategii marketingowej ustalisz:

  • jakie wydatki na marketing możesz ponieść i jakich korzyści należy się spodziewać,
  • jak rozłożyć budżet na poszczególne kanały marketingowe,
  • do kogo kierować działania marketingowe?

4.1 Określ cele i kanały marketingowe

Niezależnie od tego, jakie rodzaje marketingu wykorzystasz w promocji swojej marki odzieżowej, na wstępie należy jasno zdefiniować cele.

Nie zawsze będą one tak łatwe do zmierzenia jak np. dodanie produktu do koszyka czy jego zakup. Celem może być też np.:

  • wizyta w salonie stacjonarnym dzięki reklamie (tutaj jest jednak przed Tobą duże zadanie, by to jakoś zmierzyć lub choćby oszacować),
  • zakup produktu w sklepie internetowym po wejściu z konkretnego źródła — np. naturalnych wyników wyszukiwania Google lub płatnych kampanii (pomiar tego ułatwią narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics 4),
  • nawiązanie współpracy z inną firmą (B2B).

Jak wiemy, nie popełnia błędów, tylko ten, kto nic nie robi. Nie zawsze zdołamy wszystko przewidzieć, planując strategię, dlatego bardzo ważne jest, by jej elementem było doskonalenie założeń, weryfikacja słuszności celów, skuteczności działań i ostatecznie - modyfikacja poszczególnych działań. W ten sposób zyskasz kontrolę nad wydatkami (które docelowo powinny być niższe niż zyski z działań).

Mając zdefiniowane cele, ustal, jakimi kanałami dotrzesz do odbiorców, by je zrealizować. Kanały to np. e-mail marketing, pozycjonowanie, kanały offline (np. billboardy), kampanie reklamowe, artykuły sponsorowane, marketing szeptany.

Na tym etapie można zmodyfikować cele, tak by były bardziej adekwatne do wybranych kanałów. Na przykład — jeśli postanowisz wykorzystać kanał e-mail marketingu, zastanów się, czy celem powinien być zakup produktu, czy raczej nawiązanie współpracy z inną firmą (producentem, dystrybutorem odzieży).

4.2 Zadbaj o spójny wizerunek marki

Dzięki strategii marketingowej Twój zespół marketingowy (własny bądź zewnętrzny dział marketingu) będzie mógł wydajniej i skuteczniej tworzyć kampanie i przygotowywać materiały. Wpłynie to pozytywnie na spójność wizerunku marki.

Na przykład:

W ramach strategii uznaliście, że będziecie publikowali po 3 posty na Facebooku i Instagramie w tygodniu, ponadto przygotujecie reklamy nowej, jesiennej kolekcji płaszczy oraz specjalną stronę mającą na celu ich promocję (landing page).

Za sprawą pracy zespołowej, na podstawie strategii marketingowej, możecie w ramach jednego procesu wytworzyć materiały do wszystkich tych kanałów.

Dzięki temu nie tylko zaoszczędzicie czas (i pieniądze), lecz także wytworzycie spójne wizerunkowo materiały.

Przeczytaj więcej o archetypach marek i o tym, jak pozwolą Ci one na wytworzenie jednolitego, atrakcyjnego wizerunku Twojej firmy.

4.3 Postaw na kampanie reklamowe!

Nie każda forma marketingu przyniesie Ci od razu korzyści. Czy należy więc czekać latami, aż np. pozycjonowanie zacznie przynosić zysk? Niekoniecznie.

Z pomocą przychodzą płatne kampanie reklamowe, które mogą być świetnym pomostem między startem firmy a wejściem innych (tańszych) form marketingu na wyższe obroty. Mogą być one również stałym uzupełnieniem innych kanałów. Dobrym przykładem kampanii, jakie możesz zastosować w działaniach e-marketingowych (w Internecie), są reklamy Google Ads.

Zobacz więcej o Google Ads - jakie korzyści daje reklama w Google?

Pamiętaj, że reklamy przynoszą nie tylko bezpośrednie, łatwo mierzalne zyski — realizacje najprostszych do wyznaczenia celów (np. zakup sezonowych produktów odzieżowych). Kampanie wpływają również na wizerunek marki, budując jej świadomość wśród potencjalnych Klientów. To również możesz mierzyć (np. ankietowo), choć najprościej będzie liczyć łatwo mierzalne zyski, a te związane z brandingiem traktować jako “bonus”.

5. Znaczenie social mediów w promocji marki odzieżowej

Social Media stanowią niezwykle istotny element promocji każdej marki. To niesamowite narzędzie, które pomaga dotrzeć do odbiorców i budować z nimi relację. Marka może dzięki nim komunikować się z odbiorcami bezpośrednio, jak i odpowiadać na pytania oraz reagować na potrzeby. Jednak bardzo ważne jest, aby odpowiednio dobrać platformę do grupy docelowej. "Performance marketing" w social mediach pozwala precyzyjnie kierować reklamy do odpowiednich grup odbiorców, zwiększając skuteczność kampanii.

5.1 Dobór odpowiednich platform

Wybór kanału social media jest uzależniony od kilku kwestii. Przede wszystkim od tego, z którego z nich najchętniej korzystają Twoi odbiorcy oraz jakie masz zasoby (czas, umiejętności i finanse). Zanim podejmiesz się stworzenia profilu na każdej platformie, zweryfikuj, czy aby na pewno masz takie możliwości oraz zastanów się, czy jest szansa na to, iż przełoży się to na zysk, na przykład w postaci zwiększenia sprzedaży. Każda z tych platform ma swoje wady i jak i zalety. Warto zapoznać się z nimi, by dobrze ukierunkować promocję marki i nie komunikować wszędzie, a jedynie na najbardziej skutecznych w przypadku Twojej grupy docelowej platformach!

W podjęciu ostatecznej decyzji pomoże ranking najpopularniejszych social mediów w 2023/2024 roku. Pokazane w nim statystyki mogą okazać się przydatne i pokażą Ci, że jeśli prowadzisz biznes, który wysyła produkty na cały świat, to musisz patrzeć na tę kwestię z nieco szerszej perspektywy. Jesteśmy przekonani, iż niejedna pozycja Was zaskoczyła - w Polsce z pewnością w TOP 5 pojawiłyby się inne kanały.

Facebook

Facebook to jedna z największych platform społecznościowych na rynku. Zrzesza on ogromną liczbę osób, głównie dorosłych. Jest to platforma, która umożliwia precyzyjne określenie grupy docelowej i kierowanie reklam do osób o konkretnych cechach i preferencjach. Dodatkowo od jakiegoś czasu, możesz korzystać z opcji „sklep na Facebooku”, poprzez który możesz sprzedawać swoje produkty! Potencjalny klient natrafi wtedy na nie podczas scrollowania feedu i być może zachęci go to do zakupu. Jednak pamiętaj, że ze względu na dużą liczbę marek obecnych na Facebooku, ciężej jest zdobyć stałe i duże grono zainteresowanych osób.

Wiele osób patrzy na Facebooka jedynie pod kątem prowadzenia tam fanpage’a, a platforma ta ma znacznie większy potencjał reklamowy, szczególnie w przypadku marki odzieżowej! Koniecznie zajrzyj do naszego wpisu, w którym dzielimy się możliwościami promocyjnymi, jakie kryje za sobą Facebook i działaj znacznie szerzej, niż do tej pory!

Jeśli kierujesz swoją markę do osób w wieku 35-60, to warto rozważyć Facebooka jako kanał promocji. Wiele statystyk pokazuje, że to właśnie one stanowią znaczną większość jego użytkowników.

Instagram

Instagram to platforma wizualna, idealna dla marek, które chcą promować swoje produkty za pomocą pięknych zdjęć. Tutaj dzięki estetyce możesz dotrzeć do młodszej niż na Facebooku grupy odbiorców. Kluczową rolę odgrywają zdjęcia i wideo, co sprzyja promocji produktów modowych, kosmetyków, itd. To idealne miejsce do pokazywania atrakcyjności marki, jednak ta wizualna strona ma również swoje wady. W przypadku prowadzenia Instagrama należy poświęcić szczególną uwagę na estetykę profilu - jeśli nie będzie ona odpowiednio zachowana, użytkownik najprawdopodobniej nie będzie zainteresowany tym, co chcesz mu przekazać.

Instagram to możliwość docierania do setek tysięcy odbiorców. Bardzo popularne są tutaj kampanie influencerskie, idealne dla branży fashion, choć nie tylko. To doskonała platforma do budowania zaangażowania pośród młodszych odbiorców.

Warto również podkreślić ilość nowości, jakie są stale wprowadzane - Instagram nie ma pod tym kątem sobie równych. Za świeżymi opcjami zawsze można dostrzec potencjał reklamowy. Warto na bieżąco śledzić oferowane przez platformę innowacje. Kanały nadawcze, notatki, marketplace… O większej ilości nowości wprowadzonych przez Instagrama przeczytasz w naszym wpisie na blogu!

Pinterest

Co prawda Pinterest nie jest w Polsce aż tak popularny jak Instagram czy Facebook, ale również posiada swój potencjał marketingowy. To platforma, na której można tworzyć albumy z grafikami, mające na celu zainspirować odbiorcę. Doskonałym pomysłem będzie publikacja sesji zdjęciowej, pokazującej Twoje ubrania w różnych stylizacjach. Codziennie tysiące osób poszukuje na Pintereście pomysłów na ciekawe outfity.

TikTok

To aktualnie najpopularniejsza platforma na rynku. Jeśli Twoja marka chce dotrzeć do młodszej grupy docelowej, to może okazać się strzałem w dziesiątkę. TikTok opiera się głównie na krótkich nagraniach wideo, co pozwala tworzyć kreatywne i zabawne treści, przyjazne użytkownikom. W taki sposób możesz wpasować się w obecne trendy, pokazywać lifehacki i rzeczywisty wygląd produktów.

Twitter

Twitter jest znany z krótkich wpisów i wiadomości. Jeśli Twoja marka odzieżowa ma wiele aktualności do przekazywania lub chce na bieżąco reagować na treści, to warto się nad nim zastanowić. Możesz tutaj udostępniać krótkie informacje odnośnie nowych produktów, robić ankiety i budować relacje z fanami marki. To również doskonała platforma do zajmowania swojego stanowiska w głośnych sprawach!

5.2 Co warto publikować w social mediach dotyczących marki odzieżowej?

Pozyskanie uwagi jak i jej utrzymanie wymaga sporo wysiłku. Jakie treści publikować, aby zbudować zaangażowaną społeczność?

Przedstawiaj produkty! Klienci są coraz bardziej świadomi i sprawdzają przed zakupem, wygląd, pochodzenie i składy ubrań. Jeśli korzystasz z wysokiej jakości materiałów uzyskiwanych w etyczny sposób, koniecznie to pokaż!

Kolejną kwestią jest pokazywanie marki zza kulis — pozwoli to zbudować trwałe relacje z odbiorcami. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na etykę marki, więc pokazanie materiałów z procesu produkcji być może zachęci potencjalnych klientów do zakupu.

Pokaż, kto stoi za marką. Opowiedz historię jej powstania. Ludzie lubią mieć wiedzę o danej firmie, zanim złożą zamówienie. Zaczynają się wtedy identyfikować z marką oraz być może staną się jej regularnym konsumentem.

Dbaj o zróżnicowany content. Wtedy odbiorcy chętniej będą zaglądać na Twój profil i zyskasz większe zaangażowanie. Pytaj o opinie — dasz klientom poczucie, że mają wpływ na rozwój marki!

Publikuj ciekawostki ze świata mody — być może zostaną one udostępnione dalej, a Twój biznes zyska dzięki temu wielu nowych odbiorców.

5.3 Jak AI może pomóc w promocji marki odzieżowej w social mediach?

Nie da się ukryć, że w ostatnim czasie sztuczna inteligencja wprowadziła ogromne zmiany do naszego życia na wielu płaszczyznach - nic dziwnego, przecież niesie ona za sobą ogromne możliwości, które warto dostrzec i nauczyć się odpowiednio wykorzystywać! W jaki sposób? Podpowiadamy!

Przede wszystkim, aby zrozumieć potencjał AI, musisz poznać kilka narzędzi, które sprawią, że Twoje treści mogą stać się bardziej kreatywne. Są to:

  • Bing Image Creator,
  • MidJourney,
  • ChatGPT.

Każdy z nich ma potencjał, choć nieco się od siebie różnią. Bing Image Creator to narzędzie AI do treści i tworzenia grafik, o którym szczegółowe informacje zawarliśmy w innym wpisie na naszym blogu. Pozwoli Ci ono stworzyć atrakcyjne grafiki w dowolnym stylu, które możesz później użyć na przykład w postach na social mediach. Żeby lepiej to zobrazować, my ostatnio stworzyliśmy grafikę do publikacji informującej o pojawieniu się nowego wpisu na blogu, której efekt prezentujemy poniżej.

Jak więc widzisz, warto bliżej zapoznać się z tym narzędziem i jego możliwościami, bo być może taka różnorodność sprawi, że Twoi odbiorcy bardziej zaangażują się w tworzone przez Ciebie treści i pozostaną z Tobą na dłużej.

Jeśli chodzi o MidJourney, to w tym przypadku tworzone grafiki mają niewiarygodnie wysoki poziom. Kiedy już opanujesz odpowiednio formułowanie promptów, co jest kluczowe w kontekście otrzymywania jakościowych wyników, być może będziesz mógł całkowicie zrezygnować z banków obrazów! Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zainstalować MidJourney, jak z niego korzystać oraz skąd tak naprawdę wzięło się to narzędzie, koniecznie przeczytaj nasz wpis na ten temat.

Pora na omówienie najszerzej znanego pomocnika AI, którym jest oczywiście ChatGPT. On pomoże Ci przede wszystkim w generowaniu pomysłów. Choć nie zalecamy tworzenia całych akapitów tekstu z jego pomocą, może podpowiedzieć Ci on na przykład, jakie rodzaje postów na Facebooku warto wziąć pod uwagę, planując strategię na kolejny miesiąc. ChatGPT pomoże Ci także zorganizować konkurs na social mediach, wykreuje hashtagi, czy podpowie ciekawostki, o jakich możesz wspomnieć w postach. Koniecznie wypróbuj jego możliwości!

6. E-commerce i sklep internetowy dla Twojej marki

W obecnych czasach coraz więcej osób postanawia kupować rzeczy w formie online. Nie inaczej jest z markami odzieżowymi! Zgodnie z badaniami cloudwards.net w 2022 roku aż 76% dorosłych obywateli Stanów Zjednoczonych zadeklarowało, że robią zakupy w formie online! Są to naprawdę spore liczby, które zauważalnie wzrastają na całym świecie. Elektroniczna forma sprzedaży jest doskonałą alternatywą dla sklepów fizycznych. Pomaga ona znacznie zmniejszyć zużycie zasobów, obniżyć koszta oraz budować wizerunek firmy.

E-commerce zrewolucjonizowało całą branżę modową. Każdy z klientów może dokonać zakupu z dowolnego miejsca na ziemi, a towary, które kupują, są dostarczane w najwygodniejszy dla niego sposób.

Warto podkreślić fakt tego, że sukcesywny rozwój sklepów stworzonych w formie sklepu internetowego jest lepszy niż tych w tradycyjnej formie. Wszystko to dzięki szerokiemu, a wręcz globalnemu dostępowi poprzez E-commerce!

6.1 Znaczenie strony internetowej

Niezależnie od tego, jak duża jest twoja firma, czy też jak bardzo jest popularna, posiadanie strony internetowej mocno wpłynie na jej sukces! Sprawi ona, że Twoja marka odzieżowa będzie bardziej widoczna i dostępna dla potencjalnych klientów. Obecnie jest ona czymś “must have” w branży modowej!

Posiadanie strony zdecydowanie pomaga w realizacji marketingu. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, coraz więcej klientów chętniej korzysta z możliwości zakupów online.

Poniżej przedstawimy Ci kolejne zalety posiadania strony internetowej dla marki odzieżowej:

Zwiększenie sprzedaży

Bez wątpienia strony internetowe przyczyniają się do zwiększania liczby potencjalnych klientów, co przekłada się na większą sprzedaż. Możliwość zakupu ubrań za pomocą kilku kliknięć staje się coraz bardziej atrakcyjna! Odpowiednio przygotowana treść, zachęcająca konsumenta do zakupu oraz przyciągające zdjęcia, czy filmy odegrają tutaj kluczową rolę.

Wzmocnienie wizerunku marki

Posiadanie własnej strony przyczynia się do wzmocnienia reputacji i wizerunku marki. Dzięki niej możesz w łatwy przekazać osobisty charakter Twojej marki oraz wartości, które ona reprezentuje. Dzięki swojej stronie możesz wyróżnić się na tle konkurencji.

W trakcie prac nad wzmacnianiem wizerunku marki warto zadbać o wygląd i użyteczność strony i wykonać audyt UX.

Pokazanie całego asortymentu

Strona internetowa umożliwi Ci w łatwy sposób przedstawić cały asortyment, który oferujesz. Ciekawy design widoku produktów, estetyczne zdjęcia albo nawet filmy pokazujące jak ubranie leży na modelu. Są to zabiegi, które naprawdę mocno wpłyną na zdobycie potencjalnego klienta.

Dzięki posiadaniu systemu CMS (np. Wordpress) w łatwy sposób będziesz mógł zarządzać artykułami, modyfikować ceny, zdjęcia czy ilość produktów. Wszystko to wygodnie z pozycji komputera!

Aktualizacje i powiadomienia

Na stronie możesz publikować różnego rodzaju aktualności w postaci ogłoszeń, porad, wpisów blogowych czy też wysyłać powiadomienia do klientów o promocjach! Jest to naprawdę dobry sposób, aby utrzymywać klienta na bieżąco z działaniami firmy. Dzięki temu wzmacniasz swój wizerunek i pokazujesz, że zależy Ci na klientach!

Dostępność przez 24/7

Bez wątpienia ogromnym plusem stron internetowych jest ich dostępność. Strony internetowe funkcjonują tak naprawdę cały czas. Daje to klientom swobodę działania, ponieważ mogą coś zamówić o każdej porze dnia, nie są ograniczeni sztywnymi ramami otwarcia lokalu. Pozwala to na zwiększenie sprzedaży i zaufania, ponieważ klient widzi, że Twoja marka jest dla niego otwarta tak naprawdę całą dobę!

6.2 Budowa i optymalizacja sklepu internetowego

Aby sklep internetowy osiągał zamierzone cele, musi on być odpowiednio zoptymalizowany. Nawet jeżeli Twój sklep posiada wyróżniający się asortyment w naprawdę konkurencyjnych cenach, ale nie spełnia podstawowych wymagań optymalizacyjnych, to istnieją spore szanse, że potencjalny klient wybierze konkurencję, u której strona funkcjonuje perfekcyjnie!

Zastanawiasz się pewnie, o jakich działaniach mówimy? Przedstawimy Ci je poniżej:

Mobile friendly

W obecnych czasach zdecydowana większość z nas korzysta ze swoich smartfonów do wykonywania większości rzeczy w Internecie. Nie inaczej jest z zakupami! Stąd bardzo ważne jest, aby zadbać o użytkowników urządzeń mobilnych, ponieważ to właśnie oni generują największy ruch na stronach.

W trakcie budowania sklepu trzeba pamiętać, aby stworzyć przejrzysty wygląd i interfejs dla urządzeń mobilnych. Strona musi być tak dostosowana, aby każdy użytkownik na mniejszym ekranie mógł się poruszać na niej bez problemów.

Tak się składa, że poruszaliśmy już ten temat w jednym z naszych wpisów. Koniecznie się z nim zapoznaj: Podejście mobile first w projektowaniu nowoczesnych stron

Szybkość ładowania strony

Jest to tak naprawdę element, który decyduje o tym, czy klient zostanie na stronie, czy skorzysta z tej należącej do konkurencji. Szybkość ładowania ma ogromny wpływ na to, jak odbierze ją potencjalny klient. Zgodnie z badaniami Impreva Incapsula większość użytkowników czeka maksymalnie do 3-4 sekund, po czym rezygnuje z oczekiwania na załadowanie i przechodzi dalej.

Ważne jest to, aby utrzymać obecne standardy dobrze funkcjonującej strony. Stąd istotne jest, aby spełniać zasady podstawowych wskaźników internetowych (Core Web Vitals).

Optymalizacja pod kątem SEO

Odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO, to klucz do sukcesu! Dzięki doborowi odpowiednich fraz kluczowych możemy zrobić wiele dobrego dla naszej strony, np. wpłynąć na jej pozycjonowanie w wyszukiwarce. Strona będzie pojawiać się w topowych wynikach w wyszukiwarce, dzięki czemu są zwiększone szanse na to, że potencjalny klient wejdzie akurat na Twój sklep!

Automatyzacja

Dodanie inteligentnej automatyzacji jest bardzo korzystnym rozwiązaniem. Pozwala ono automatycznie zbierać dane o akcjach podejmowanych przez klientów na Twojej stronie. Dzięki temu jesteś w stanie stworzyć np. zautomatyzowane wiadomości do klientów, którzy oglądają dany produkt więcej niż kilka razy. Po jakimś czasie dostaną automatycznego maila z propozycją zakupu danego produktu, rekomendacjami w oparciu o niego albo specjalną zniżką! Takie narzędzie pozwalają również wysyłać maile do klientów, którzy z niewiadomych przyczyn zostawili swój zapełniony koszyk z informacją o porzuconym koszyku.

6.3 Mierzenie wyników — Google Analytics i inne narzędzia monitorujące

Na rynku istnieje wiele narzędzi (w tym darmowych!), które pozwalają mierzyć skuteczność Twojej strony wraz ze szczegółowymi wynikami. Poniżej pokażemy Ci jedne z wielu najważniejszych!

Google Analytics

Narzędzie Google Analytics jest darmowym narzędziem wprost od Google, które pozwala nam na zebranie wielu wartych zainteresowania danych, dotyczących użytkowania strony. Bez problemu uzyskamy w nim statystyki i raporty dotyczące zdarzeń i konwersji. Dzięki niemu dowiesz się również o zachowaniach klientów, które poprzedzają zakup. To może naprowadzić Cię do zoptymalizowania strony oraz refleksji, dotyczącej tego, co można poprawić!

PageSpeed Insight

PageSpeed Insight, to wspomniane przez nas wcześniej darmowe narzędzie od Google, które testuje naszą stronę pod kątem podstawowych wskaźników internetowych. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, jak dobrze nasza strona funkcjonuje, jak szybko się ładuje oraz czy nie ma na niej rzeczy, które warto byłoby naprawić w celu polepszenia jej jakości!

Sercem PageSpeed Insighta (PSI) jest symulacja uruchomienia strony przy pomocy narzędzia Lighthouse. To przy jej pomocy PSI ocenia parametry takie jak szybkość ładowania czy stabilność strony. Należy jednak pamiętać, że z każdym uruchomieniem wynik może być nieco inny.

Google Search Console

To w tym darmowym narzędziu otrzymasz dostęp do wszystkich szczegółowych danych dotyczących tego, jak pozycjonuje się Twoja strona. Na Google Search Console zobaczysz między innymi statystyki z liczbą wejść na poszczególne zakładki oraz jakie frazy wpisywali Twoi klienci, zanim weszli na stronę! Ta funkcja zdecydowanie może pomóc w rozwoju czy poprawie fraz kluczowych. Analizy wykonywane przez narzędzie w jasny sposób przekazują nam jak ma się kondycja naszej strony, oraz co warto w niej naprawić.

Dead link checker

Jest to kolejne ciekawe i darmowe narzędzie, którego zadaniem jest sprawdzanie całej strony pod względem błędnych linków. Dead Link Checker po przeskanowaniu całej strony pokazuje nam dokładne linki, które wymagają jego poprawy oraz wskazują nam, skąd one pochodzą. Błędne linki stwarzają dla potencjalnego klienta wrażenie tego, że nasza strona nie jest godna zaufania. Wysyłają one sygnały do innych wyszukiwarek, że strona może być nieaktualna. Stąd tak istotne jest cykliczne sprawdzanie wszystkich linków i bieżące ich naprawianie! Narzędzie to jest bezpłatne, ale dostępna jest również wersja płatna, która umożliwia m.in. automatyczne, regularne skanowanie strony.

Dead link checker to bardzo proste w obsługe narzędzie - wystarczy podać adres strony, którą chcemy zbadać.

7. Promocja marki odzieżowej — podsumowanie

Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że określenia, takie jak strategia marketingowa, pozycjonowanie pod frazy kluczowe, czy budowanie komunikacji w social mediach, mogą wydawać się niezwykle skomplikowane. W rzeczywistości promowanie marki odzieżowej nie jest trudna, ale wymaga czasu i odpowiedniego zrozumienia swojej grupy docelowej. Głównym celem w procesie tworzenia planu działania promocji marki, powinno być jak najlepsze dopasowanie komunikacji do odbiorców, a to zrobisz tylko dzięki wnikliwej ich analizie.

Nie ograniczaj się i stale testuj najrozmaitsze rozwiązania — korzystaj z dostępnych narzędzi, bezustannie poszukując nowych. Nie rezygnuj, jeśli wyniki nie pojawią się momentalnie. Promocja marki odzieżowej to proces, który wymaga czasu i stałego monitorowania wyników.

Jeśli czujesz, że pozycjonowanie, prowadzenie social mediów lub zbudowanie strony internetowej dla Twojej marki odzieżowej Cię przerasta, oraz nie posiadasz wystarczającej wiedzy, by zrobić to wystarczająco dobrze, skorzystaj z pomocy agencji marketingowej. Zatrudnieni w niej specjaliści skutecznie poprowadzą fanpage sklepu i wyciągną odpowiednie wnioski na podstawie audytu SEO. Co więcej, zbudują dla Ciebie responsywną i zoptymalizowaną pod pozycjonowanie witrynę, która będzie wizytówką Twojej marki odzieżowej. Nie czekaj i skontaktuj się z firmą RekinySukcesu.pl - agencją marketingową z Wrocławia.

Kategorie