Reklama w branży kosmetycznej - skuteczny marketing
Branża kosmetyczna stale się rozwija — na rynku pojawiają się nowe trendy i technologie, a wraz z nimi powstają liczne, nowe firmy zajmujące się sprzedażą w tym sektorze. Ze względu na bezustannie zwiększającą się konkurencyjność, należy bacznie śledzić nowości i podążać za nimi. Nie da się zaprzeczyć, że skuteczny, oparty na trendach marketing, uwzględniający tendencje i potrzeby grupy docelowej, może być kluczem do sukcesu.
Znaczenie marketingu w branży kosmetycznej
Znaczenie marketingu w branży kosmetycznej jest bardzo szerokie. Powinien obejmować zarówno technologię produkcji, skład, jak i sprzedaż. Jego celem jest przekonanie konsumenta, że końcowy produkt jest wiarygodny, a marka budzi zaufanie. Ze względu na wcześniej już wspomnianą dużą konkurencyjność, warto przeprowadzić szczegółową analizę rynku, aby poznać potrzeby i oczekiwania swojej grupy docelowej. W ten sposób można realnie na nie odpowiedzieć oraz znaleźć swoją niszę.
Nie skupiaj się jedynie na sprzedaży. Pokaż odbiorcom, sposób wytwarzania Twoich produktów, a także realne korzyści, jakie płyną z ich stosowania. Czasy, kiedy najważniejsze było kolorowe opakowanie, stopniowo mijają. Staraj się myśleć szeroko i wychodzić poza ramy standardowej reklamy — buduj relację z konsumentami, która będzie oparta na wzajemnym zaufaniu.
Wyzwania i możliwości w reklamowaniu branży kosmetycznej
Zdecydowanym wyzwaniem w tym sektorze rynku jest mnogość firm oferujących podobne kosmetyki. Należy zatem znaleźć odpowiedni sposób, aby odpowiednio się wyróżnić. Nie ma jednej, zawsze działającej zasady, jaka pozwoli Ci to osiągnąć. Istnieje jednak wiele technik i narzędzi, których zastosowanie, może realnie przełożyć się na końcowy sukces.
Pisząc o marketingu w branży kosmetycznej, koniecznie musimy wspomnieć o rosnącym na popularności trendzie ekologii i naturalnych składników. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi oraz często skupiają swoją uwagę na składach konkretnych produktów. Jeśli wiesz, że Twoja marka opiera działalność właśnie na transparentności w tych kwestiach, zdecydowanie powinieneś uwzględnić to, planując strategię marketingową. Może to stanowić istotny wyróżnik Twojej marki. Reklama nastawiona na podkreślenie naturalnego pochodzenia produktu trafi do osób podążających za aktualnymi trendami i pomoże zbudować pozytywny wizerunek firmy.
Co więcej, odbiorcy coraz częściej zwracają uwagę na zdrowie. Projektując komunikację, warto podkreślić właściwości i działanie konkretnych produktów. Branża kosmetyczna to ogromne możliwości w tej kwestii! Uwzględnij pozytywny wpływ na organizm sprzedawanych przez siebie artykułów. Podkreśl, jakie korzyści wiążą się z ich stosowaniem.
1. Analiza rynku kosmetycznego
Aby odpowiednio dobrać strategię marketingową w branży kosmetycznej, niezwykle istotnym krokiem jest ustalenie swojej pozycji na rynku — musisz wiedzieć, na jakiej pozycji znajduje się Twoja firma, żebyś mógł dążyć do tej pożądanej.
Kluczowymi elementami takiej analizy są między innymi:
- analiza i zrozumienie swojej grupy docelowej
Zrozumienie preferencji, potrzeb i zachowań odbiorców to bardzo istotny krok w stronę ustabilizowania sytuacji na rynku. Krok ten jest kluczowy dla sukcesu w branży kosmetycznej, ponieważ dopiero dzięki poznaniu preferencji swoich odbiorców, możesz odpowiednio dobrać kampanie marketingowe oraz reklamowane produkty, które dotrą i zadowolą potencjalnych klientów. Odpowiednio przeprowadzona analiza pozwoli Ci zdobyć zainteresowanie odbiorców i przekonać ich do swoich usług lub produktów.
- analiza konkurencji
Dzięki rozpoznaniu i zbadaniu konkurencyjnych firm będziesz w stanie określić ich mocne strony (Twoje minimum, do którego powinieneś dążyć w danych aspektach) oraz słabe strony (które możesz wykorzystać, doskonaląc je w swojej firmie). Ponadto dogłębna analiza konkurencji może ukazać Ci bardzo wiele wskazówek, jak chociażby taktyki pozyskiwania klientów. Więcej na ten temat dowiesz się w punkcie 2.2.
- dokładna analiza trendów
Rynek jest dynamicznym miejscem, w którym zmiany zachodzą każdego dnia, przez konkurencję, charakterystykę grupy odbiorczej czy właśnie dominujące trendy. Analiza wzrostu zainteresowania danymi charakterystykami produktowymi/usługowymi jest niezwykle ważna do stworzenia atrakcyjnej oferty oraz skutecznej kampanii marketingowej. To między innymi dzięki takiej analizie będziesz w stanie dobrać produkty, których reklamowanie przyniesie zadowalające wyniki sprzedaży oraz zaprojektować marketing, dodatkowo podkreślając trendujące cechy produktów lub usług. Jednak aby Twoja skuteczność pozostała na wysokim poziomie, analizy rynku i panujących trendów musisz dokonywać regularnie.
Obecnie wiodącymi trendami na rynku kosmetycznym są:
- Produkty w pełni naturalne i ekologiczne. Świat dziś zmierza do maksymalizacji ekologii życia w zgodzie z naturą, dlatego również w branży kosmetycznej powinieneś się do tego trendu dostosować.
- Produkty premium. Głównie za sprawą wszechobecnego marketingu ludzie w coraz większym stopniu przekonują się do korzystania z produktów nastawionych bardziej na jakość niż ekonomię, zwłaszcza jeśli chodzi o produkty, które aplikujemy bezpośrednio na swoje ciało.
- Sklepy internetowe. Pandemia pod względem sprzedaży zmieniła wiele branż w znacznym stopniu. Aby się do tego dostosować, sklepy zmuszone zostały do rozpoczęcia sprzedaży internetowej, często mimo posiadania sklepu stacjonarnego, dlatego dziś zdecydowanie warto wziąć pod uwagę sprzedaż internetową/wysyłkową.
- Transparentność produktów. Dzięki ekologicznemu podejściu do życia, ludzie coraz częściej zwracają uwagę na składy kupowanych produktów oraz na substancje używane podczas różnorodnych zabiegów kosmetycznych. Przejrzysty skład będzie dla wielu odbiorców znacznym plusem, który zwiększy lojalność wobec marki oraz jej wiarygodność.
1.1 Dlaczego precyzyjna segmentacja jest kluczowa dla skutecznego marketingu branży kosmetycznej?
Gdy będziesz już wiedział, jaka jest Twoja grupa docelowa, warto przeprowadzić precyzyjną segmentację klientów. Jest ona ważna ze względu na dwie kwestie:
- Znając dane demograficzne swoich odbiorców, możesz, a wręcz powinieneś, spersonalizować kampanie marketingowe w taki sposób, aby trafiały właśnie do tych osób, zarówno pod względem merytorycznym jak i wizualnym. Dzięki takiemu rozwiązaniu Twoje reklamy będą trafiały bardziej osobiście do odbiorców i wywoływały znacznie więcej konwersji.
- Znając potrzeby i preferencje swojej grupy odbiorczej, możesz dostosować swoją działalność nie tylko pod względem marketingowym, ale i produktowym. Istniejesz dla swoich klientów, dlatego oferuj te usługi, na które jest realne zapotrzebowanie wśród odbiorców. Taki zabieg dodatkowo wpływa pozytywnie na wizerunek Twojej marki, która odpowiada na specyficzne potrzeby wybranego segmentu rynku, co zwiększa lojalność klientów.
Pamiętaj, że aby odpowiednio przeprowadzić taką segmentację, musisz najpierw przeprowadzić skrupulatną analizę grupy docelowej, o czym już wcześniej wspominaliśmy. Warto skorzystać z takich narzędzi jak Google Analytics czy Facebook Audience Insights (jeśli prowadzisz Facebooka). Dzięki nim będziesz w stanie poznać podstawowe informacje o odbiorcach, takie jak dane demograficzne, zainteresowania czy status społeczny. Pamiętaj również, że jeśli czegoś nie wiesz, możesz po prostu zapytać, dlatego przydatne może okazać się przeprowadzenie bezpośrednich badań np. poprzez ankiety lub wywiad.
1.2 Badanie konkurencji kluczem do zbudowania przewagi na rynku
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, analiza konkurencji jest również niezwykle istotnym aspektem sytuowania marki na rynku kosmetycznym, ponieważ dzięki dokładnemu zbadaniu konkurencji, możesz poznać takie kwestie, jak:
- luki na rynku
Luki rynkowe mogą być sprawnie wykorzystane do szybkiego wypromowania Twojej marki oraz zdobycia dużego popytu na konkretną usługę lub produkt. Ponadto wypełnienie takiej luki nadaje innowacyjny charakter Twojej marce kosmetycznej, ponieważ proponujesz coś, czego inni w swojej ofercie nie mają. W obecnych czasach jest duży popyt na kosmetyki naturalne i ekologiczne, myślę więc, że w tej dziedzinie z pewnością znajdzie się niejedna luka, która tylko czeka na wypełnienie.
- sposób komunikacji i efektywność
Analiza kampanii marketingowych konkurencyjnych firm może Ci pomóc w tworzeniu własnych. Być może natrafiłeś na reklamę konkurencji, która faktycznie do Ciebie przemówiła? Oczywiście nie zawsze chcemy głośno przyznać, że inna firma zrobiła coś świetnie, ale wnioski nie potrzebują rozgłosu. Dlatego też warto analizować wszelkie reklamy i kampanie, na które się natykasz.
- USP produktów lub usług
USP, czyli Unikalna Propozycja Sprzedaży (Unique Selling Proposition) to aspekt danego produktu lub usługi, która wyróżnia go na tle konkurencji. Poznanie USP konkurencji może pomóc Ci w określeniu własnych unikalnych wartości produktów.
- szanse i potencjalne zagrożenia
Analiza konkurencyjnych firm pomoże Ci również w określeniu potencjalnych zagrożeń z ich strony — widzisz bowiem, jaka dziedzina jest w danej marce mocną stroną, a jaka słabą. Z taką wiedzą, możesz łatwo określić kierunek, w którym powinna rozwinąć się Twoja firma. Silne strony konkurencji powinieneś zamienić w czynnik motywujący oraz pole do rozwoju. Słabe natomiast, powinny stanowić dla Ciebie pole do popisu. Jeżeli w dziedzinach, które są słabymi stronami Twojej konkurencji, będziesz świetny, przyciągniesz znaczną ilość klientów.
2. Narzędzia i kanały przydatne w reklamowaniu branży kosmetycznej
Reklama jest kluczem do sukcesu w niemalże każdej branży! Odpowiednio przygotowana i przemyślana, może nieść ze sobą naprawdę świetne i zauważalne efekty. Dzięki niej możesz zwiększyć świadomość i pozycję marki oraz zdobyć nowych klientów, a co za tym idzie, zwiększyć przychody!
Reklamy dla biznesu z branży kosmetycznej mogą być umieszczane w różnych formach, platformach, jak i miejscach. Kiedyś były to tradycyjne formy pokroju banerów, czy reklam w gazetach. Obecnie branża kosmetyczna mocno wkracza w social media i Internet. Sprawdź, która forma sprawdzi się u Ciebie najlepiej!
2.1 Reklama w mediach tradycyjnych — kiedy i dla kogo się sprawdzi?
Media tradycyjne są znane raczej większości z nas, nawet pomimo stale wzrastającej siły tych cyfrowych. Dla przypomnienia mediami tradycyjnymi są wszystkie media, które istniały przed powstaniem i rozpowszechnieniem Internetu. Dla przykładu jest to znana każdemu telewizja, radio, czy spotykane w mieście billboardy, a nawet gazety. Wszystkie te media istnieją od naprawdę wielu lat i zawsze okazywały się być skuteczne w docieraniu do dużej liczby odbiorców.
Jeżeli w swoim biznesie stawiasz na lokalnych klientów, to dobrą opcją będzie podjęcie się tematu reklam tradycyjnych. Bardzo dobrze sprawdza się to w przypadku małych i rodzinnych biznesów! Czasami fizyczna ulotka Twojego salonu może stworzyć trwalszą więź z klientem niż ta w cyfrowej formie — szczególnie jeśli zależy Ci na promocji lokalnych usług. Przede wszystkim fizyczne reklamy w formie banerów, czy ulotek są bardzo łatwe do zapamiętania, a czasami nawet bardziej widoczne. Nie da się ich tak łatwo przeoczyć, jak to jest w przypadku np. social mediów. Wystarczy jedno przypadkowe odświeżenie aplikacji, które sprawi, że reklama zniknie i ciężko będzie znaleźć ponownie daną firmę. Tradycyjne formy reklam zwiększają lokalną ekspozycję marki.
Zanim zdecydujesz się na stworzenie tradycyjnych reklam, musisz dokładnie przemyśleć, która z form będzie bardziej efektywna dla Twojego biznesu. Wybierając tradycyjne formy reklamy, musisz liczyć się z następującymi wadami:
- Duże koszty
Niestety koszty produkcji tradycyjnych reklam częściej są droższe niż cyfrowych. Dla przykładu banery, czy plakaty mogą kosztować znacznie więcej a przyciągnąć mniej klientów niż reklamy w formie cyfrowej.
- Problem z mierzeniem wydajności reklam
Prowadząc wiele tradycyjnych kampanii reklamowych, będzie naprawdę ciężko określić, która z nich jest najbardziej skuteczna. Zbieranie danych i ich analiza może być utrudniona i mniej miarodajna, niż w przypadku mierzenia wskaźników cyfrowych reklam.
- Brak możliwości modyfikacji
Niestety w przypadku tradycyjnych form reklamowych nie ma możliwości nanoszenia zmian, czy poprawek w razie konieczności ich wprowadzenia.
2.2 Potencjał social mediów w promocji marki z branży kosmetycznej
W obecnych czasach posiadanie social mediów dla swojej firmy jest bardzo ważne, a wręcz konieczne, jeżeli chcesz gromadzić klientów z Internetu. Dzięki ogromnemu zasięgowi jesteś w stanie wypromować nasze usługi na zupełnie innym poziomie. W łatwy sposób możesz nawiązać kontakt z obecnymi, jak i nowymi odbiorcami! Takie działania wzmacniają wizerunek Twojej firmy oraz budują lojalność wśród klientów. Renoma, którą tworzysz, dbając o social media, może sprawić, że to właśnie Twój biznes będzie tym wyjątkowym wśród konkurencji.
Reklamy, które tworzysz w social mediach, można kierować tylko dla lokalnych odbiorców, ale również tych z innego dowolnego miejsca na świecie. Tworzone posty mogą być kierowane pod konkretne grupy odbiorców, płeć, a nawet wiek.
Social media są ważne w branży kosmetycznej przede wszystkim dlatego, że możesz w nich za darmo publikować zdjęcia zabiegów czy usług. W ten sposób bardzo łatwo jesteś w stanie zbudować wiarygodność i profesjonalizm swoich usług, co zdecydowanie zachęci odbiorców do interakcji! Jak wiadomo, każdy potencjalny klient chciałby uświadczyć jak najlepiej wykonanych usług. Wykorzystaj potencjał social mediów i pochwal się swoimi zabiegami wykonanymi na najwyższym poziomie!
Więcej na temat potencjału biznesowego na Instagramie, pisaliśmy tutaj: “Marketing na Instagramie - poznaj możliwości dla Twojej marki”, a z kolei na Facebooku, tutaj: “Facebook marketing - czy tylko FanPage?”.
Kolejnym potencjałem social mediów jest to, że możesz tworzyć filmy z poradnikami, czy ciekawostkami dotyczącymi branży kosmetycznej. Po pierwsze, przyciągnie to duże grono odbiorców, co przyczyni się do wzrostu klikalności Twojego profilu, ale przede wszystkim pozyska nowych odbiorców. Tworząc taki kontakt, sprawiasz wrażenie profesjonalisty w swojej dziedzinie i wzmacniasz wiarygodność!
Zanim jednak postawisz w pełni na marketing przez social media, musisz upewnić się, czy będzie to korzystne i efektywne dla Twojego biznesu. Portale społecznościowe mają następujące wady:
- Dodatkowe szkolenia
Obsługa social mediów pod kątem firmy nie jest taka łatwa, jak każdemu się to wydaje. Nie polega to tylko na klikaniu odpowiednich przycisków i wrzucaniu zdjęć. Potrzebna tutaj jest faktyczna wiedza, umiejętność sprawdzania statystyk i raportów. Trzeba wiedzieć, jak dobrze wypromować dany post i co zrobić, żeby był on dobrze pozycjonowany. Potrzebny jest do tego ktoś z doświadczeniem i zapałem do nauki.
- Pomijalność reklam
Niestety pomimo tego, jak dobrze wykonasz swoją reklamę, to zawsze istnieje szansa, że najzwyczajniej w świecie zostanie ona pominięta lub zagubiona wśród reszty danych, które otaczają ekran potencjalnego klienta.
- Czasochłonne osiąganie sukcesywnych efektów
Nie zawsze jesteś w stanie osiągnąć zamierzone efekty w krótkim czasie. Potrzebna jest do tego cierpliwość i ciągła motywacja oraz ciekawe pomysły. Pamiętaj, nie każdy osiąga sukces szybko!
2.3 Meta Business Suite - doskonałe narzędzie do mierzenia wyników w social mediach
Jak wiadomo, podstawą sukcesu zarówno w social mediach, jak i ogólnie pojętym marketingu, jest mierzenie wyników. Tutaj z pomocą przychodzi świetne narzędzie, którym jest Meta Business Suite - doskonale sprawdza się ono jako pomoc w procesie promocji firmy z branży kosmetycznej. Znajdziesz tam statystyki dotyczące zasięgów, jakie udało Ci się uzyskać w ostatnim czasie, ale także wiele więcej przydatnych danych!
Jednymi z najistotniejszych wartości, jakie możesz tam sprawdzić, są osiągane na Facebooku oraz Instagramie zasięgi - one najlepiej obrazują, czy Twoja firma kosmetyczna rozwija się pod kątem docierania do nowych odbiorców, czy stoi w miejscu.
Meta Business Suite jest również świetnym narzędziem, dającym Ci wiele informacji na temat odbiorców, do których docierasz na Facebooku i Instagramie. Dowiesz się tam, jakiej są płci, ile mają lat oraz w jakich miejscowościach przebywają.
Co więcej, Meta Business ukazuje analizę porównawczą Twojej firmy wraz z jej konkurencją. To bardzo wartościowe dane, ponieważ pozwolą Ci określić mniej więcej, jaką pozycję względem innych brandów kosmetycznych zajmujesz, a to z kolei doskonała baza do wyznaczenia celów marketingowych!
Jak więc widzisz, to prawdziwa kopalnia wiedzy, dostępna za darmo w przypadku każdego konta biznesowego - skorzystaj z tej możliwości i przenieś marketing swojej firmy kosmetycznej na zupełnie inny poziom.
2.4 Strona internetowa jako wizytówka marki
Posiadanie strony internetowej dla prowadzonego biznesu jest w tych czasach rzeczą must have! Jest to jedna z lepszych opcji na znalezienie Twojego biznesu w Internecie! To cenne miejsce, w którym możesz zebrać wszystkie najważniejsze informacje. Dla przykładu możesz na niej umieścić cennik wykonywanych usług, czy też stworzyć formularz kontaktowy dla potencjalnych klientów. Dużym atutem będzie posiadanie galerii zdjęć z realizacji usług — jest to doskonała reklama, która przyciągnie odbiorców! Takie portfolio jest idealnym sposobem na zbudowanie wiarygodności i zaufania.
Przede wszystkim posiadanie dobrze pozycjonowanej strony internetowej sprawia, że po wyszukaniu przez klienta fraz powiązanych z usługami, które wykonuje Twój biznes kosmetyczny, jako pierwsze rezultaty widzi akurat Twoją firmę! Sprawdź, jak działa pozycjonowanie stron internetowych!
Aby Twoja strona internetowa pozyskała nowego klienta, musi być odpowiednio przygotowana. Bardzo ważny jest aspekt wizualny
Istotnym wskaźnikiem jest szybkie wczytywanie strony. Pamiętaj, przeciętny użytkownik internetu nie ma cierpliwości, aby czekać kilka dodatkowych sekund, aż witryna się załaduje.
Gdy czas ten będzie zbyt długi, zapewne zdecyduje się on na opuszczenie Twojej stron. Stąd ważne jest to, aby zadbać o jej performance oraz wartości Core Web Vitals.
2.5 Google Ads i mierzenie wyników kampanii marketingowych
Google Ads jest doskonałym narzędziem do działań reklamowych. Dzięki niemu w prosty, przejrzysty i przyjemny sposób jesteś w stanie zarządzać kampaniami, które pokazują się w wyszukiwarce. To właśnie między innymi one powodują to, że wzrasta zainteresowanie na usługi, które świadczy Twoja branża! Koniecznie zapoznaj się z naszym wpisem i dowiedz się więcej o narzędziu Google Ads: Google Ads - jak działa i jakie daje możliwości reklama w Google?
Bieżące mierzenie wyników kampanii marketingowych jest bardzo pomocne w celu optymalizacji kampanii. Dzięki tym rezultatom możesz łatwo stwierdzić, czy Twoje kampanie osiągają założone efekty. Narzędzie przekazuje wiele cennych informacji na temat tworzonych reklam, np. czy podobają się one danej grupie docelowej oraz to, jak trafne one są.
Jedna ze stron raportu, który udostępniamy naszym Klientom. Raport pozwala na bieżący podgląd wyników dla dowolnego zakresu dat.
Na podstawie zgromadzonych danych w łatwy sposób jesteś w stanie zwiększyć wydajność kampanii poprzez odpowiednie poprawki. Pamiętaj, że zrozumienie swoich odbiorców jest kluczem do sukcesu. Pozwoli Ci to stworzyć reklamy, które będą w idealny sposób odpowiadać na to, czego potencjalny klient potrzebował.
3. Content marketing w branży kosmetycznej
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak przydatnym narzędziem może być content marketing. Regularne tworzenie wartościowych, zgodnych z trendami i wyszukiwaniami treści dla odbiorców, to klucz do sukcesu! Branża kosmetyczna stale się zmienia, co daje szerokie pole manewru, jeśli chodzi o wpisy blogowe lub artykuły sponsorowane.
3.1 Wpisy blogowe
Wpisy blogowe to świetny sposób na dotarcie do nowych Klientów. Codziennie setki osób wyszukują informacji na temat konkretnych składników wykorzystywanych w kosmetykach — pisząc artykuły na ten temat, masz szansę na to, że właśnie w Twój wpis klikną! Pamiętaj jednak, że niezwykle istotna jest wartość takiego tekstu. Redagując go, odnieś się do wartościowych źródeł oraz korzystaj jedynie z potwierdzonych informacji. Postaraj się objaśnić użytkownikowi jak najwięcej kwestii związanych z jego zapytaniem, aby odczuł wrażenie, że uzyskał z Twojego artykułu całą niezbędną wiedzę, jakiej poszukiwał.
Zadbaj także o atrakcyjność wizualną wpisu. Ściany tekstu nie są mile widziane. Podziel go na akapity, dodaj myślniki, punktory. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zawrzeć w nim także zdjęcia! Zdecydowanie wpłyną one na lepszy odbiór zawartych w nim informacji. Dobrym pomysłem, będzie podlinkowanie gdzieś w tekście do konkretnego produktu na stronie, szczególnie jeśli to jego, lub któregoś z jego składników, dotyczy artykuł. Zajrzyj do przykładowego wpisu na blogu na stronie Natvity - internetowego sklepu z żywnością bio.
3.2 Artykuły sponsorowane
Kolejną możliwością na promocję Twojej firmy z branży kosmetycznej jest pisanie wpisów sponsorowanych. Są to płatne teksty publikowane na zewnętrznych stronach, linkujące do Twojej witryny. Tutaj, tak jak w przypadku blogów, istotny jest dobór tematu — polecamy wybrać taki, który jest związany z frazą, na którą chcesz wyżej pozycjonować swój sklep online. Wpisy sponsorowane pozwalają wyżej pozycjonować Twoją stronę i są ciekawą możliwością na dotarcie do nowych odbiorców.
4. Rola pozycjonowania w promocji firmy z branży kosmetycznej
Celem pozycjonowania jest poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania w Google (i w innych wyszukiwarkach).
Oczywiście, zanim nie podejmiesz decyzji o wykorzystaniu wybranego kanału dotarcia, warto przeanalizować, czy będzie to opłacalne. W przypadku pozycjonowania obliczenia są o tyle proste, że:
- pojawianie się w organicznych wynikach Google’a jest bezpłatne,
- na ogół gabinety kosmetyczne mają już swoje strony lub i tak planują je mieć, gdyż są wykorzystywane w innych kanałach (np. jako landing page dla reklam online i offline),
- możesz bardzo precyzyjnie określić, jaki ruch (i dla jakich fraz) zyskałeś dzięki pozycjonowaniu. W ten sposób można oszacować, jakie zyski zanotowałeś dzięki poprawie pozycji strony w Google.
Spójrzmy na dane dotyczące jednego, przykładowego zabiegu — depilacji laserowej:
Analiza liczby zapytań w narzędziu Semrush. Jak widać, użytkownicy generują łącznie setki tysięcy zapytań dotyczących tego jednego zabiegu. Przejęcie nawet niewielkiego ułamka z tego ruchu może się przełożyć na setki wejść na stronę miesięcznie.
Użytkownicy wpisują w Google zarówno frazy związane z chęcią zakupu usługi (np. “nazwa usługi” + “miasto”), jak i frazy bardziej ogólne, informacyjne, na przykład na temat przebiegu zabiegu. Ruch z każdego z tych zapytań może Ci przynieść zyski — nawet jeśli jeszcze tym razem użytkownik nie zdecyduje się na zakup, zwiększy się jego świadomość marki.
4.1 Potencjał narzędzi analitycznych w promocji marki z branży kosmetycznej
Jak już wyżej wspomnieliśmy, podczas analizy fraz kluczowych przydatne może być narzędzie Semrush. Przy jego pomocy można sprawdzić, czego szukają użytkownicy, i odpowiedzieć na ich potrzeby np. pisząc odpowiedni artykuł. W sposób podobny znajdziemy propozycje słów kluczowych w Ubersuggest oraz Answer The Public.
Poszukiwanie nowych fraz poprzez Answer The Public. Narzędzie to generuje pomysły i podaje szacunkową liczbę zapytań o tę frazę w miesiącu. W bezpłatnej wersji dane te są ograniczone, niemniej jednak pozwalają na zaplanowanie nowej sekcji, artykułu na bloga itd.
Powyżej podaliśmy kilka przykładów narzędzi ułatwiających planowanie treści. W branży SEO/pozycjonowania znajdziesz jeszcze setki innych narzędzi. Natomiast najważniejszym z nich jest i pozostanie Google Search Console. Wynika to z tego, że:
- jest to oficjalne narzędzie Google’a stworzone z myślą o SEO,
- jest ono bezpłatne,
- jako jedyne jest w stanie wyświetlić precyzyjne dane dotyczące rzeczywistego ruchu z Google’a płynącego do Twojej strony — inne narzędzia mogą to jedynie szacować.
Poza podglądem ruchu, Google Search Console pozwala m.in. na:
- ocenę, które podstrony są wykluczone z indeksowania się w Google i dlaczego,
- ocenę, jaka jest jakość techniczna poszczególnych podstron,
- weryfikację, jakie strony linkują do naszej strony,
- podgląd stron, które oferują możliwość wyświetlania rozszerzonych wyników wyszukiwania (np. z dodatkowym menu, oceną, ceną itd.),
- analizę, jak często roboty Google odwiedzają nasze podstrony i czy nie występują przy tym błędy.
Jakość podstron w narzędziu Google Search Console. Jak widzisz, deweloperzy mają nad czym pracować, ponieważ 48 adresów URL wymaga poprawy. Uwaga! Te dane pochodzą z rzeczywistych sesji użytkowników w przeglądarkach Google Chrome. Jeśli liczba sesji jest mała, podstrona nie jest uwzględniana.
5. Nasze realizacje
Agencja digital marketingu RekinySukcesu.pl może pochwalić się wieloma realizacjami dla firm z branży beauty. Oto kilka przykładów:
5.1 RevitalLaser
Sieć gabinetów kosmetycznych w całej Polsce. Na potrzeby strony RevitalLaser przygotowaliśmy zaawansowany system rezerwacji on-line i katalog zabiegu specyficzny dla poszczególnych miast. Było to o tyle ważne, że umożliwiło to niezależne pozycjonowanie podstron zabiegów dla każdego miasta.
Ponadto dla strony RevitalLaser przeprowadziliśmy zaawansowane pozycjonowanie obejmujące link-building i content marketing. O ruch na stronie zadbaliśmy również poprzez kampanie Google Ads i Facebook Ads.
5.2 Nimphy
Producent naturalnych kosmetyków dla kobiet, dla którego przygotowaliśmy stronę i sklep internetowy bazujące na naszym oryginalnym silniku REXT.
Olbrzymią zaletą REXT-a jest możliwość szybkiej edycji treści przy pomocy edytorów WYSIWYG (ang. what you see is what you get). W ten sposób obsługa sklepu może sama wprowadzać zmiany treści, bez konieczności angażowania zewnętrznych firm.
Ponadto REXT daje nieograniczone możliwości rozbudowy o moduły, zarówno dotyczące sklepu, jak i samej strony internetowej.
Sklep internetowy Nimphy. Stworzony przez agencję marketingową RekinySukcesu.pl w oparciu o autorski system zarządzania treścią REXT.
Strona Nimphy posiada wszystkie niezbędne funkcjonalności, jakie powinien mieć każdy sklep internetowy. Obsługuje kody rabatowe, integruje się z systemami płatności on-line oraz z systemami dostawców. Przy pomocy silnika sklepu Nimphy możliwe jest zarządzanie fakturami, w tym akceptacja nowych faktur oraz generowanie ich dla księgowości.
Zobacz więcej informacji na temat naszej realizacji sklepu internetowego dla Nimphy.
5.3 Mrotex
Międzynarodowa firma z branży kosmetycznej, działająca w ponad 50 krajach. Producent i dystrybutor sprzętu dla salonów kosmetycznych i gabinetów medycznych.
Dla firmy Mrotex stworzyliśmy rozbudowaną, wielojęzyczną stronę (7 wersji językowych z oryginalnymi tłumaczeniami). Wyposażyliśmy stronę w moduł czatu on-line i system aktualności blogowych. Całość napędzana jest przez niezwykle stabilny i bezpieczny system zarządzania treścią Joomla!.
Strona internetowa Mrotex Group. Odwiedzających wita slajder zawierający zdjęcia i filmy. Mogą oni również szybko skorzystać z czatu on-line dostępnego w prawym dolnym rogu strony.
6. Podsumowanie
Branża kosmetyczna to sektor rynku, który daje ogromne możliwości reklamowe. Bez względu na to, czy planujesz promować swoje usługi lokalnie, w Internecie, a może tu i tu, jeśli odpowiednio zdefiniujesz grupę docelową, z pewnością przyniesie to zamierzone rezultaty. Pamiętaj o tym, że strategia marketingowa to tylko początek. Prowadzone działania należy stale obserwować pod względem wyników oraz optymalizować je, na podstawie wyciągniętych wniosków.
Jeśli prowadzisz markę z branży kosmetycznej, a nie masz doświadczenia w prowadzeniu zintegrowanych działań marketingowych, postaw na współpracę ze specjalistą w tej dziedzinie. Zajrzyj na stronę RekinySukcesu.pl — jesteśmy profesjonalistami w projektowaniu i wdrażaniu efektywnych kampanii marketingowych.