Sztuczna inteligencja w eCommerce

Zastanawialiście się kiedyś, jak zwiększyć sprzedaż w Waszym sklepie? Możliwości jest wiele, tak jak i kanałów dotarcia do potencjalnych Klientów, więc warto postawić na zróżnicowane działania. Dziś poruszymy ważny temat - uczenie maszynowe Nie da się ukryć, że jest ono jest jednym z trendów, które mają potencjał zrewolucjonizować rynek ecommerce.

Sprawdź również inny nasz wpis: “Digital marketing w sieci i nie tylko!”.

E-commerce (tzw. e-handel)

Aktualnie niemal wszystkie firmy obecne są w Internecie, a więc jeśli chcesz wyróżnić się spośród konkurencji, prowadzenie własnego sklepu online to podstawa! Co więcej, daje to ogromne możliwości pod kątem reklamy.

A więc… zacznijmy od wyjaśnienia tego, czym tak naprawdę jest e-commerce. Polega to na zawieraniu transakcji za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Najbardziej popularną formą e-commerce są sklepy internetowe, które umożliwiają obniżenie kosztów prowadzenia działalności ze względu na brak konieczności kupna, czy wynajmu lokalu. Warto także dodać, że jedną z największych zalet jest to, że możesz sprzedawać swoje produkty tak naprawdę 24h/dobę. Działalność e-commerce obejmuje nie tylko na wymianę towarów, usług, ale również akcje promocyjne czy marketingowe. Reasumując, są to wszystkie czynności związane z zawieraniem transakcji handlowych wykorzystujące środki teleinformatyczne.

Uczenie maszynowe (ang. machine learning)

Machine learning jest dziedziną wchodzącą w skład nauk zajmujących się problematyką sztucznej inteligencji. Głównym celem uczenia maszynowego jest stworzenie automatycznego systemu umiejącego doskonalić przy pomocy zgromadzonych danych oraz tworzenia nowych przewidywanych zachowań na podstawie wyuczonych zachowań.

Wykorzystanie

Machine learning świetnie sprawdza się w działaniach marketingowych. W dzisiejszych czasach gromadzimy dużo danych na naszych stronach internetowych takich jak liczba kliknięć, wyświetleń, czas, jaki spędził użytkownik na stronie. Dzięki takiej ilości danych jesteśmy w stanie zobaczyć jakie działania przynoszą nam największe rezultaty. Jesteśmy w stanie sprawdzić, o jakich porach dnia klienci robią najczęściej zakupy, z jakich urządzeń robią to najczęściej czy z jakiego regionu pochodzą.

Technologia ta pozwala nam na wyciąganie wniosków z różnych zachowań, nawet tych nietypowych i wcześniej nieznanych. Dzięki temu planowanie i optymalizacja reklam staje się łatwiejsze, sam przekaz zostaje bardziej dopasowany do odbiorcy. Uczenie maszynowe sprawdza się zarówno podczas fazy planowania, jak i podczas trwania kampanii reklamowych, ponieważ algorytm analizuje nie tylko dane historyczne, ale też bieżące.

Uczenie maszynowe pozwala nam przewidywać tendencje zakupowe, preferencje użytkowników dotyczące produktów. Możemy dzięki tym danym rozszerzać naszą ofertę wraz ze wzrostem sprzedaży produktów.

Przełomem są również personalizowane rekomendacje - dzięki wcześniej wspomnianej analizie zachowań użytkowników witryny i ich skłonności pod kątem przeglądania artykułów dostępnych w ofercie, z pomocą sztucznej inteligencji można proponować im te, które z dużym prawdopodobieństwem trafią w ich gusta.

Zyski z korzystania z tej technologii to przede wszystkim zwiększenie efektywności biznesu, wydajności oraz redukcja kosztów.

Prognozowanie pod kątem nadchodzących trendów

Sztuczna inteligencja jest niezastąpioną pomocą w analizowaniu trendów, jakie obecnie panują na rynku, ale trzeba dodać, że pozwala je również w pewien sposób przewidywać, dzięki aktywnemu śledzeniu prognoz. Jest to więc szansa na przygotowanie oferty w swoim sklepie internetowym pod tym względem, na przykład poprzez ustalenie specjalnych rabatów czy premierę konkretnych artykułów w odpowiednim czasie.

Wyszukiwarka

Wielu użytkowników opuszcza stronę naszego sklepu, jeśli wyniki wyszukiwania nie są satysfakcjonujące. Na polskim rynku istnieje narzędzie „Smart search”, które pozwala szybką analizę składni internetowych i zwraca tylko te informacje, o które klient pytał. Ta „sprytna wyszukiwarka” jest w stanie odróżnić sok „z marchewką” od soku „marchewkowego”.

Uczenie maszynowe to przełom pod tym kątem - dzięki temu, że w wynikach wyszukiwania pojawią się produkty, których poszukują użytkownicy Twojej strony mimo, że sama fraza nie była identyczna, jak ich nazwa, nie opuszczą oni witryny, a więc zyskujesz znacznie większe szanse na to, że dokonają oni zakupu.

Inteligentne chatboty

Chatboty sprawiają, że klienci, zamiast korzystać z wyszukiwarki wybierają chat. Sztuczna inteligencja jest zdolna do prowadzenia prostych konwersacji. Na podstawie informacji od klienta, chatbot może skanować bazę produktów w poszukiwaniu produktu, który najbliżej odpowiadałby wymaganiom klienta.

Warto pamiętać o tym, że użytkownicy często oczekują natychmiastowych odpowiedzi na swoje pytania, a chatboty właśnie tę potrzebę spełniają. Co więcej, dają one poczucie zaopiekowania i stałego służenia pomocą, niezależnie od pory dnia.

Wirtualni asystenci

Najpopularniejszymi wirtualnymi asystentami są Siri oraz Alexa. Alexa pomaga klientom Amazona np. w robieniu zakupów. Dzięki jej pomocy można zamówić wybrane produkty spożywcze, a następnego dnia otrzymać dostawę do domu. Inną umiejętnością wirtualnych asystentów są bardziej rozbudowane chatboty. Potrafią odpowiadać na specyficzne pytania dotyczące danego towaru np. czy dany aparat jest wodoodporny.

To kolejna - i jeszcze lepiej dopracowana opcja - pozwalająca na otrzymanie natychmiastowych odpowiedzi na swoje wątpliwości, co przybliża potencjalnych Klientów do dokonania zakupu. Uczenie maszynowe daje więc ogromny potencjał na to, aby zwiększyć w ten sposób sprzedaż, ale także pozyskać zaufanie użytkowników strony!

Źródło : https://the-gadgeteer.com/2016/09/24/amazon-prime-members-can-now-shop-with-alexa/

Wirtualne przymierzalnie w sklepach z ubraniami

Nie każdy wie, że uczenie maszynowe, dzięki temu, jak bardzo sztuczna inteligencja jest cały czas rozwijana, daje szerokie możliwości nawet pod tak zaawansowanym kątem, jak tworzenie wirtualnych przymierzalni w sklepach odzieżowych. Jak to działa? Jest to możliwe głównie dzięki połączeniu technologii AR (augmented reality, czyli rozszerzona rzeczywistość) i AI - ta funkcja rozwiązuje jeden z największych problemów zakupów ubraniowych online, czyli właśnie brak możliwości sprawdzenia, jak dany produkt będzie prezentował się na konkretnej osobie.

Podsumowanie

Warto iść z duchem czasu i skorzystać z rozwiązania machine learning. Coraz więcej firm przekonuje się do tego rozwiązania w swoim biznesie, ponieważ pozwala to zredukować koszty, jednocześnie zwiększając sprzedaż. Dzięki takim rozwiązaniom firmy, które skorzystają z tej technologii, mają sporą przewagę nad konkurencją. Należy pamiętać, iż im dłużej firmy korzystają z uczenia maszynowego, tym dane przewidywane są dokładniejsze. Choć na początku może to wydawać się skomplikowane, to naprawdę zachęcamy, aby zagłębić się w ten temat - jak widzisz, idzie za tym naprawdę sporo możliwości!

Kategorie