Przy pracy z naszymi klientami zawsze kładziemy nacisk na uświadomienie im, jak ważnym narzędziem jest Google Analytics. Jest to główne narzędzie do analizy konwersji, treści, danych mobilnych, reklam i social media. Dzięki GA dowiemy się, które podstrony naszego serwisu www mają najwięcej odsłon, a które powodują ucieczki użytkowników. Niestety nie dowiemy się, w które miejsca użytkownicy klikają najczęściej i na których zatrzymują się najdłużej. Do sprawdzenia tego posłużą nam narzędzia do analizy zachowań użytkownika takie jak Hotjar czy Heap. Przekonaj się, jak użyteczna może być wiedza na temat strony www, kiedy spojrzymy na nią poprzez mapę cieplną.
Zastanawialiście się kiedyś czy Wasza strona internetowa jest użyteczna dla odbiorców? Często dzieje się tak, że zrobiliśmy ciekawe (z naszego punktu widzenia) wezwanie do działania na stronie (tzw. call to action), a odzew jest mizerny. Dlaczego tak się dzieje, czy ktoś w to w ogóle klika - zadajemy sobie pytania. Z pomocą przychodzą mapy cieplne. Dzięki nim możemy badać użyteczność elementów na naszej stronie i dowiedzieć się, co możemy poprawić, a z czego zrezygnować. Zapraszam na krótką analizę dwóch narzędzi do badania użyteczności strony internetowej.
Poznaj Hotjar
Hotjar to kompleksowe narzędzie do zbierania informacji o użytkownikach strony internetowej. Umiejętnie wykorzystując możliwości Hotjar możesz ulepszyć swoją stronę, ofertę lub usługi.
Hotjar bada konkretne zachowania użytkowników na stronie - kliknięcia, ruchy myszką i scrollowanie strony. Oprócz tego mamy możliwość podglądu w formie filmu zachowania pojedynczego użytkownika! Poniżej widok zaplecza Hotjar. Podpięliśmy 3 strony - główną, kontakt i zakładkę o realizacjach stron www.
Pierwszym darmowym narzędziem w Hotjar są Mapy -> Heatmaps (3 dostępne w darmowej wersji), drugim są Nagrania -> Recordings (do 300 rekordów w darmowej wersji), następnie formularze, badania i ankiety.
Poniżej mapa pokazująca, w które miejsca najczęściej klikali użytkownicy na stronie rekinysukcesu.pl, można zobaczyć mapę zarówno dla ruchu desktopowego jak i mobilnego, dodatkowo można sortować po kliknięciach, przesunięciach kursora i przewinięcia strony.
Funkcja nagrań zapisuje ruch użytkownika na stronie. W panelu widoczne są takie informacje jak typ przeglądarki, z której korzysta użytkownik, system operacyjny, państwo, data i długość nagrania, strony wejścia/wyjścia, liczba odwiedzonych stron, itp. Zapraszam do prześledzenia filmu. Do nagrania swoich działań użyłem programu Screenpresso.
Poznaj Heap
Heap to kolejne darmowe narzędzie do optymalizacji strony. Działa ono inaczej niż Hotjar, mianowicie dzięki możliwości tworzenia tzw. eventów na stronie (czyli wybranych wycinków strony np. buttonów, menu, map) możemy dowiedzieć się ile osób w ostatnim czasie kliknęło w dany element.
Po wejściu w zakładkę Events mamy możliwość podglądu statystyk dla każdego zdarzenia i możliwość jego edycji.
Poniżej widok Visualizera. Po najechaniu na dany element na naszej stronie widzimy statystyki interakcji użytkowników (kliknięcia).
Poznaj Yandex Metrica
Hotjar i Heap dają nam możliwość uzupełnienia podstawowych statystyk Google Analytics o dokładne informacje w postaci statystyk kliknięć i map cieplnych. Pozwala to stwierdzić, które elementy klikalne na stronie są "gorące" i wykorzystywane, a które w ogóle nie spełniają swojej roli.
Zdecydowanie mapy cieplne są "hot". Możliwość oglądania tego, co robił potencjalny klient na stronie jest bezcenne. Zachęcamy do ich używania!