10 tricków w Analytics
Wiele firm wydaje ciężkie pieniądze na skomplikowane badania i ankiety, mające dostarczyć takich informacji, jak zachowanie klienta na stronie, jego dane geograficzne, demograficzne, przeglądarka czy urządzenie, z jakich korzysta. A tymczasem te wszystkie dane i dużo więcej można otrzymać z darmowego narzędzia analitycznego, jakim jest Google Analytics. Już ponad 29,5 mln działających witryn korzysta z Google Analytics. W tym artykule opiszę 10 tricków, dzięki którym w łatwy sposób można dowiedzieć się, jak optymalizować swoją witrynę, by zarobić więcej pieniędzy.
Spis treści
- Na jakich urządzeniach mobilnych Twoja strona źle działa?
- Która grupa wiekowa to Twój target?
- Czym interesuje się Twój klient?
- Jak wyeliminować niechciane wizyty?
- Co wpisali w wyszukiwarkę klienci, by znaleźć Twoją stronę?
- Jak zachowują się Twoi klienci na poziomie sesji?
- Chcesz wiedzieć, ilu masz aktywnych użytkowników na stronie w tej chwili?
- Dlaczego śledzenie konwersji ma tak wielkie znaczenie?
- Który kanał generuje sprzedaż, a który ją wspomaga?
- Chcesz wydzielić z gąszczu informacji te właściwe?
- Podsumowanie
Na jakich urządzeniach mobilnych Twoja strona źle działa?
Gdzie: wchodzimy w Odbiorcy -> Ruch mobilny -> Urządzenia.
Jak: chcemy się dowiedzieć, z jakich urządzeń mobilnych klienci najczęściej opuszczają naszą stronę. Można podejrzewać, że na tych urządzeniach nasza strona po prostu nieprawidłowo się wyświetla, co skutkuje natychmiastowym odrzuceniem. Weźmy pod uwagę długi okres, np. 1 rok. Teraz będziemy musieli skorzystać z filtru - klikamy w "zaawansowane" (poniżej wykresu), w którym uwzględniamy "Współczynnik odrzuceń" wyższy niż np. 80%. Klikamy zastosuj i filtrujemy kolumnę "Sesje", klikając na nią. Zachęcam do najechania myszką na znaki zapytania, widniejące obok tytułów kolumn. Dzięki temu szybko dowiesz się, jak interpretować dane.
Korzyść: dowiedz się, na których urządzeniach są problemy w wyświetlaniu Twojej strony. Po naprawieniu tych problemów na Twojej stronie zostanie więcej użytkowników, co przełoży się na wyższą konwersję.
Która grupa wiekowa to Twój target?
Gdzie: wchodzimy w Odbiorcy -> Dane demograficzne -> Ogółem.
Jak: otrzymujemy wykres słupkowy i kołowy. Słupkowy dotyczy przedziałów wiekowych, kołowy płci. Dobrze jest wiedzieć, jaka grupa docelowa jest dla Ciebie najistotniejsza z biznesowego punktu widzenia. Nawet jeżeli wydaje Ci się, że już to wiesz, bo znasz swój produkt, te dane mogą i tak Cię zaskoczyć. Oczywiście możemy brać pod uwagę nie tylko sesje, ale także pozostałe dane. Warto wypróbować różne możliwości.
Korzyść: znajomość danych demograficznych swoich klientów bardzo przyda się w kampaniach marketingowych.
Czym interesuje się Twój klient?
Gdzie: chodzimy w Odbiorcy -> Zainteresowania -> Ogółem.
Jak: mamy przed sobą trzy wykresy z podziałem sesji według 10 najpopularniejszych kategorii zainteresowań w wymiarach "Kategorie podobieństwa", "Segmenty na rynku" i "Inne kategorie". Jedynym minusem na obecną chwilę jest to, że nazwy kategorii są po angielsku.
Korzyść: dowiedz się, które grupy zainteresowań przynoszą największe dochody firmie, bądź generują najwyższą konwersję.
Jak wyeliminować niechciane wizyty?
Gdzie: wchodzimy w zakładkę Administracja -> Wszystkie filtry.
Jak: w tym miejscu tworzymy filtry. Filtrów można użyć do wykluczenia ruchu z określonych adresów IP lub wyświetlenia informacji tylko o danej subdomenie. Do zarządzania filtrami potrzebne są uprawnienia na poziomie konta. Klikamy "Dodaj filtr", nadajemy mu nazwę, wybieramy rodzaj i źródło filtra. Zacznijmy od wykluczenia swojego IP. Możemy je sprawdzić np. na tej stronie. Tak stworzony filtr można od razu przenieść do wybranego widoku danych. Możemy też wejść w Administracja -> Filtry na poziomie "Widoku" i tam dodać filtr lub go usunąć z widoku danych.
Korzyść: wyeliminuj niechciane wizyty i spraw, by Twoje statystyki w GA były jak najbardziej zbliżone do prawdziwych. Część ruchu generowana jest przez spam robotów. GA posiada funkcję "Wykluczenie wszystkich działań znanych robotów", ale jej efektywność jest niska. Dlatego lepiej samemu wykluczać ruch.
Co wpisali w wyszukiwarkę klienci, by znaleźć Twoją stronę?
Gdzie: wchodzimy w Pozyskiwanie -> Search Console -> Zapytania.
Jak: Hasła, jakie tam znajdziemy, dostarczają nam informacji na temat tego, co wpisywali użytkownicy w wyszukiwarkę (tylko bezpłatne wyniki wyszukiwania), by znaleźć naszą stronę. Hasło "(not set)" mówi nam o tym, że GA nie poznało danych z różnych powodów (np. klient był w trybie incognito albo wszedł przez TOR'a, czyli nie GA nie zebrało ciasteczek, które są nam tak potrzebne do poznania informacji o kliencie). Konto GA musi być połączone z Search Console.
Korzyść: odpowiednie dopasowanie treści stron do tych zapytań pomoże w lepszej optymalizacji witryny.
Jak zachowują się Twoi klienci na poziomie sesji?
Gdzie: wchodzimy w Odbiorcy -> Eksplorator użytkownika.
Jak: bada on zachowanie poszczególnych użytkowników na poziomie sesji. Jest świetnym narzędziem, w którym krok po kroku widać, co na naszej stronie robił użytkownik, w jakim czasie, skąd przyszedł, z jakiego urządzenia, jaki czas spędził na naszej stronie, ile wygenerował sesji i w którym miejscu zrealizował cel na naszej stronie.
Korzyść: poznaj zachowania konkretnego użytkownika na stronie, bardzo przydatne przy np. kierowaniu dużymi kampaniami.
Chcesz wiedzieć, ilu masz aktywnych użytkowników na stronie w tej chwili?
Gdzie: wchodzimy w Na żywo -> Ogółem.
Jak: analityka ruchu w czasie rzeczywistym umożliwia sprawdzanie na żywo aktywności klientów. Widzimy ilu użytkowników mamy w tej chwili w witrynie, co przeglądają i z jakiego słowa kluczowego weszli.
Korzyść: podczas prowadzenia np. jednodniowej kampanii można sprawdzić, czy odnosi ona rzeczywisty skutek i jakie strony przeglądają użytkownicy.
Dlaczego śledzenie konwersji ma tak wielkie znaczenie?
Gdzie: wchodzimy w Konwersje -> Cele -> Ogółem.
Jak: cel w GA jest reprezentowany przez akcję użytkownika z Twoją stroną, która jest wymagana, by Twój biznes odnosił sukcesy. By stworzyć nowy cel, musimy udać się do zakładki Administracja, okno Widok i kliknąć Cele. Polecam na początek stworzyć podstawowe cele dla swojej witryny, takie jak: kontakt (użytkownik odwiedził stronę z kontaktem), 5 min (użytkownik spędził na stronie więcej niż 5 min) i 10 podstron (użytkownik odwiedził więcej niż 10 podstron w sesji).
Korzyść: konwersje pomagają ocenić, jak zachowania klientów przekładają się na np. sprzedaż.
Który kanał generuje sprzedaż, a który ją wspomaga?
Gdzie: wchodzimy w Konwersje -> Ścieżki wielokanałowe -> Konwersje wspomagane.
Jak: każda konwersja kończy się interakcją przez jakiś kanał - bezpośredni, płatny, sieć wyszukiwania, sieć społecznościową. Konwersja wspomagana to taka sytuacja, kiedy klient był na ścieżce konwersji, ale nie była to jego ostatnia interakcja ze stroną, przed dokonaniem konwersji. Całościowa liczba konwersji znajduje się w kolumnie "Konwersje po ostatnim kliknięciu lub bezpośrednie". Zachęcam do analizy tych dwóch kolumn.
Korzyść: dowiedz się, który kanał generuje bezpośrednią sprzedaż, a który najlepiej ją wspomaga.
Chcesz wydzielić z gąszczu informacji te właściwe?
Gdzie: wchodzimy w zakładkę Administracja -> Widok -> Segmenty.
Jak: segmenty pozwalają na wielowymiarowe analizowanie ruchu w swojej witrynie. Segmenty możemy zestawiać i porównywać w raportach. Co więcej, w przeciwieństwie do filtrów, gdy wyłączymy dany segment, nie tracimy zebranych danych. Segmentować można po danych demograficznych, technologii, zachowaniu użytkownika, źródle wizyt itd. Można powiedzieć, że bez segmentowania Twoje analizy nigdy nie będą tak dobre, jak powinny - to podstawa w analityce ruchu na stronie.
Korzyść: zbadaj trendy związane z poszczególnymi elementami swojej działalności.
Podsumowanie
Narzędzie Google Analytics posiada o wiele więcej ciekawych funkcji, które warto wykorzystać do zwiększenia potencjału swojej firmy. Jeśli uważasz, że "tricki", które przedstawiłem, są interesujące, to nie poprzestawaj na tym. Zostało jeszcze dużo do odkrycia.