Testy A/B
Jeśli z perspektywy lat nie jesteś zażenowany pierwszą wersją swojego produktu, to znaczy, że wystartowałeś za późno.
Reid Hoffman
Założyciel LinkedIn zachęca w tych słowach do jak najwcześniejszego umieszczania projektów w Internecie, po to żeby jak najszybciej uzyskać feedback od użytkowników. Jeśli będziemy kroczyć ścieżką Hoffmana warto, a nawet trzeba wdrożyć testy typu A/B. Co to jest, jak to zrobić i na jakie pytania można uzyskać odpowiedź?
Na początek zobacz odcinek z serii #PoradnikMarketingowy. Oglądając go uważnie będziesz mógł samodzielnie wdrożyć takie testy na Twojej stronie internetowej.
Co to są testy A/B?
Test A/B to nic innego jak test porównawczy, który pozwala nam zestawić dwie różne wersje Twojej strony www, sklepu czy aplikacji. Daje nam on odpowiedź na pytanie która z nich jest bardziej efektywna. Załóżmy, że zastanawiasz się czy dodanie formularza kontaktowego w stopce Twojej strony internetowej zwiększy liczbę wypełnionych formularzy? Żeby podejść poprawnie do testów typu A/B potrzebujesz: wersji oryginalnej strony (bez formularza w stopce), wersji zmienionej (z formularzem w stopce), miernika konwersji (np. ilość wypełnionych formularzy) i narzędzia do testów.
Poniżej przykładowe pytania na które można odpowiedzieć dzięki testom A/B:
- Czy zmiana ilości pól w formularzu kontaktowym pozwoli mi uzyskać więcej wypełnionych formularzy?
- Czy dodanie dodatkowej sekcji z wyróżnikami firmy pozwoli na dłuższe przebywanie użytkowników na mojej stronie www?
- Czy dodanie informacji o aktualnej promocji zwiększy sprzedaż w moim sklepie internetowym?
Na jakie czynnik trzeba zwrócić uwagę?
Żeby pomiary miały sens trzeba wykonać je na reprezentatywnej grupie użytkowników. Załóżmy, że masz stronę internetową, którą miesięcznie odwiedza 1000 użytkowników. Rekomendowany przeze mnie pomiar dla takiej sytuacji to badanie przez co najmniej okres 1 miesiąca (czyli właśnie średnio dla 1000 użytkowników). Połowa z nich zobaczy aktualną wersję strony a drugie 50% jej zmodyfikowaną wersję.
Trzeba też zwrócić uwagę, że zmieniając dla pomiaru dwa elementy na stronie wchodzimy w teorię pomiarów wielowymiarowych. Do ich analizy będzie potrzebna znajomość matematyki, więc dla bezpieczeństwa lepiej badać jeden element dla jednego pomiaru.
Im więcej użytkowników posiadasz na stronie internetowej tym szybciej potrzebujesz odpowiedzi czy zmiany są wartościowe, dlatego w tym przypadku pomiary mogą trwać krócej.
Jakim narzędzie wykonywać testy A/B?
Sensownych narzędzi jest kilka. Ja dzisiaj skupię się na takim, które jest darmowe i łatwe w implementacji. Zakładam, że posiadasz podpięte Google Analytics na swojej stronie? Jeśli tak to rekomenduję wykorzystać Google Optimize.
Krok po kroku jak utworzyć pierwszy eksperyment (test A/B):
1) Utwórz konto/zaloguj się na Google Optimizie na tym samym koncie Google przez które logujesz się do Analytics.
2) Utwórz pierwszy eksperyment na razie pozostawiając go pustym, wrócimy za chwilę do jego edycji.
3) Połącz konto Google Optimize z kontem Google Analytics.
4) Zmodyfikuj kod Google Analytics na swojej stronie www o "snippet" z Google Optimize oraz dodaj kod GO przez kodem GA.
5) Dodaj do przeglądarki Chrome (całość działa w przeglądarce Chrome) rozszerzenie związane z Google Optimizie.
6) Wróć do eksperymentu. Masz w nim "Orginal" czyli aktualną wersję strony. Utwórz nową wersję klikając w "New Variant" a następnie wejdź w nową wersję. Tam nie znając html czy css możesz w łatwy sposób wyedytować swoją wersję. Dokładnie zobacz jak to można zrobić w filmie powyżej.
7) Ustaw które konwersje z Google Analytics będziesz mierzył na swoich wersjach (można ustawić maksymalnie 3 dla jednego eksperymentu) i wystartuj z eksperymentem. Od tego momentu połowa użytkowników będzie widziała oryginalną wersję strony, a druga połowa jej modyfikację (o ile masz ustawiony standardowy pomiar 50/50).
Przez kolejne dni będziesz mógł sprawdzać dla której z wersji osiągnięte są lepsze parametry dla zadanych konwersji. Jeśli wynik okaże się lepszy dla wersji zmodyfikowanej niż dla oryginalnej to nie pozostaje nic innego jak modyfikacja strony we wskazany sposób.
Jeśli opis wydaje Ci się skomplikowany to nie martw się w Google Optimizie wszystko jest bardzo dokładnie opisane, a film powyżej wyjaśnia pełną instalację.
Czy testy A/B są wartościowe?
W tym miejscu powinienem napisać tylko "tak" i zakończyć temat, jednak postaram się to uzasadnić. Tworząc dowolną usługę w Internecie robimy ją dla naszych Klientów. Sami jednak nie jesteśmy "przeciętnym" klientem naszych usług i nie umiemy bezbłędnie ocenić potrzeb grupy docelowej. Testy typu A/B pozwalają w łatwy sposób przeprowadzić badania (właśnie na naszej grupie docelowej) i wyciągnąć wnioski. Kiedyś takie badania były dostępne dla największych graczy na rynku. Teraz każdy z nas może zwiększyć konwersję, a co za tym idzie sprzedaż, poświęcając stosunkowo niewiele czasu.
Artykuł zacząłem cytatem i cytatem, który mam nadzieję zachęci Was do korzystania z testów A/B, chciałbym zakończyć.
Głupotą jest ciągle robić to samo i oczekiwać różnych rezultatów.
Albet Einstein