Sekrety konfiguracji Google Analytics
Google Analytics to najpotężniejsze narzędzie analityczne dostępne dla każdego właściciela strony internetowej. Przeważnie strony www posiadają podłączone statystyki od giganta z Mountain View (jeśli jeszcze ich nie masz to podłącz je koniecznie!). Problem polega na tym, że większość osób nie konfiguruje Analytics poprawnie. Poznaj sekrety konfiguracji GA.
Raporty demograficzne
Domyślnie w Google Analytics są wyłączone raporty pozwalające dokonać analizy w jakim wieku i jakiej płci użytkownicy odwiedzają stronę internetową. Żeby je włączyć należy (po zalogowaniu do GA) wejść: Administracja => Ustawienia usługi => Włącz raporty demograficzne i zainteresowania => Zapisz.
Kolejny krok to wejście do Odbiorcy => Dane demograficzne => Przegląd => Włącz
I od tej pory dokładnie wiemy dla jakiej grupy docelowej przygotować marketing ;)
Integracja z Search Console
O Search Console pisałem niedawno na blogu. Kiedy strona www jest zintegrowana z tym narzędziem warto również połączyć GA i SC. Daje to możliwość analizy słów kluczowych jakie użytkownicy wpisują w Google, żeby odnaleźć Twoją stronę www.
Jak połączyć Analytics i Search Console? Należy wejść Administracja => Ustawienia usługi => Dostosuj Search Console => Wybrać widok i zapisać.
Ważne żeby oba narzędzia były podłączone pod jedno konto Google. I już teraz wiemy czy pozycjonowanie naszej strony przynosi efekty oraz jakich fraz można użyć np. w kampaniach Google Adwords.
Lista wykluczeń stron odsyłających
Kiedy w raporcie stron odsyłających widzimy strony które ewidentnie generują wejścia typu spam można, a nawet trzeba je wykluczyć. Jak to zrobić? Należy wejść Administracja => Informacje o śledzeniu => Lista wykluczeń stron odsyłających => Dodaj wykluczenie strony odsyłającej.
Przykład spamowych stron poniżej:
Od tej pory z tych stron ruch nie będzie brany pod uwagę i dane będą dużo bardziej realne.
Filtry
Szczególnie na początku życia strony www głównym problemem Analytics jest zakłamanie statystyk poprzez generowanie ruchu przez nas samych i roboty sieciowe. Najlepiej wykluczyć ruch z IP od siebie z pracy, domu itp. Przecież sami dla siebie nie jesteśmy Klientami i przez to dane ogólne mogą być zawyżone (ilość sesji) lub zaniżone (czas przebywania na stronie).
Jak wykluczyć IP? W Google Analytics trzeba wejść w Administracja => Filtry => Dodaj Filtr => Predefiniowany => Wyklucz => Ruch z adresów IP => Równe => Podaj swoje IP => Zapisz
Jak sprawdzić na jakim IP aktualnie pracujemy? Wystarczy wejść na stronę www.moje-ip.eu. Dzięki ustawieniu filtrów wyczyścisz statystyki z danych które samodzielnie generujesz.
Cele
Chyba najważniejsze ustawienie, pozwalające mierzyć czy Twoja strona www konwertuje - zarabia dla Ciebie. Gdzie ustawić cele? Administracja => Cele => +Cel
I teraz mamy kilka możliwości. Możemy dodać:
- cel związany z wyświetleniem danej podstrony np. ile osób wchodzi do działu kontakt,
- cel związany z czasem trwania sesji np. ilu użytkowników przegląda stronę ponad 3 minuty,
- cel związany z ilością stron na sesję np. ilu użytkowników widziało co najmniej 5 podzakładek mojej strony www,
- cel związany ze zdarzeniem - bardziej zaawansowana możliwość mierzenia np. ile osób kliknęło w dany button.
Zobacz film poniżej który dokładnie wyjaśni sekrety związane z konfiguracją Google Analytics.