Jest to umiejętne wywołanie plotkowania, brzęczenia (buzz) o danej marce, wydarzeniach, produkcie lub usłudze. Takie działanie ma mieć charakter "spontaniczny i dobrowolny", oparty na rozmowach samych konsumentów.
Forma promocji bardzo ceniona ze względu na dużą wiarygodność przekazywanych informacji i komunikatów – 8 na 10 osób kupi produkt zarekomendowany przez rodzinę i znajomych, a aż niemal 7 na 10 osób sugeruje się opiniami zamieszczonymi w Internecie (Raport Nielsena „ Global Truth in Advertising 2015”).
Przykłady marketingu szeptanego
Jak by to było gdybyśmy nie zaczęli od Google?
Pamiętacie te czasy, kiedy dostęp do kont pocztowych na Gmailu był dostępny tylko dla niewielkiej, wybranej grupy odbiorców? Te wyselekcjonowane osoby mogły przekazać dostęp do takiego konta 10 innym osobom, wysyłając do nich maila z zaproszeniem. Każda zaproszona osoba również mogła zapraszać 10 innych osób. W taki prosty sposób wywołali pragnienie posiadania elitarnego konta pocztowego. Proces był błyskawiczny.
Reklama Nike
Trenujący Ronaldinho, trafiający w poprzeczkę kilka razy pod rząd z dużej odległości. Specjalny nacisk kładziono na buty, które gwiazdor otrzymał w metalowej, zabezpieczonej walizce i w ostentacyjny sposób je ubierał. Wszystko nagrane amatorską kamerą. W ciągu kilku tygodni wygenerowano kilkanaście milionów wyświetleń.
Sky Club – upadek
Tutaj prezentujemy grafikę, która została stworzona miesiąc przed upadkiem biura podróży Sky Club. Marketing szeptany mógł w tym wypadku uchronić przed wyjazdem na wakacje z tym biurem. Użytkownicy Internetu starali się przestrzec innych przed podjęciem złej decyzji zakupowej umieszczając w sieci negatywne komentarze. No cóż… biorąc pod uwagę statystyki przygotowane przez Nielsena co 3 osoba, planująca wyjazd z tym biurem, niestety nie posłuchała ostrzeżeń.
Korzyści płynące z buzz marketingu:
- budowania pozytywnego wizerunku firmy
- łatwe dotarcie do potencjalnych klientów
- wysoka wiarygodność związana z wymianą doznań i informacji między znajomymi
- niewielki nakład pracy – rozprzestrzenia się samoczynnie jak wirus
- niskie koszty, gdyż działania są prowadzone przede wszystkim w oparciu o dyskusje twarzą w twarz oraz poprzez serwisy społecznościowe, fora czy strony www
- można go wykorzystać do promowania niemalże każdego produktu, usługi czy wydarzenia
Zagrożenia płynące z marketingu szeptanego:
- nachalne korzystanie i przytłaczanie klienta zbyt dużą ilością informacji – wybór zbyt wielu kanałów, których następnie sami nie potrafimy ogarnąć
- brak wiedzy na temat własnej branży – np. nierzeczowa odpowiedź na pytanie zadane na forum
- nieodpowiedni dobór sposobu prezentacji – np. zamieszczenie linku do naszej strony na portalu niezwiązanym z naszą działalnością, co może wywołać falę hejtu
- nieodpowiedni dobór znanej osoby - np. firma Nike oraz wybór Tigera Woodsa, który następnie był zamieszany w spory skandal, co troszkę nadszarpnęło też wizerunek samej firmy
Gdzie stosować marketing szeptany?:
- komentarze pod danym towarem w sklepie internetowym - oczywiście prawdziwe
- oceny firmy na tematycznych portalach, porównujących przedsiębiorstwa – wykreujcie się tam na specjalistę w danej dziedzinie, reagujcie szybko na ewentualne pytania
- portale społecznościowe np. facebook – podobnie jak wyżej z tą tylko różnicą, że tu można pozwolić sobie na mniej oficjalne podejście do tematu
- fora internetowe – zakładanie wątków i następnie ich obsługiwanie
- blogi – wykorzystanie prosumentów czyli liderów opinii np. znanych blogerów
- porównywarki cen
WNIOSEK:
Dlaczego marketing szeptany jest tak ważny? Można skwitować to jednym, krótkim zdaniem:
Bo opiera się na ludzkich doświadczeniach i zaufaniu.
Sprawcie więc, aby te doświadczenia i skojarzenia z Waszą firmą były pozytywne. Piszcie zawsze prawdę, bądźcie uczciwi i nie podszywajcie się pod kogoś, kim nie jesteście, a efekty przyjdą szybciej niż sądzicie.
Zapraszam również na inny wpis, powiązany z tą tematyką: Efekt halo a marketing