Poradnik - jak pisać bloga na stronę? Przekazujemy wartościowe porady!

Chociaż z roku na rok świadomość w tym temacie się zwiększa, to nadal nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak ogromny potencjał marketingowy niosą za sobą regularnie publikowane, wartościowe wpisy na blogu.

  • Podczas redagowania treści najważniejsza jest poprawność językowa oraz wysokie pokrycie tematyczne - otóż przede wszystkim warto dogłębnie poruszać omawiany temat i zapewniać czytelnikom jak najwięcej wartościowych informacji.
  • Prowadzenie bloga to przede wszystkim szansa na wyższe wyświetlanie Twojej strony w wynikach wyszukiwania, ale także zwiększenie zaufania odbiorców.

W dzisiejszym wpisie wymienimy korzyści płynące z prowadzenia bloga, a także przedstawimy kompleksowy poradnik, w jaki sposób tworzyć tego typu treści, aby były one sensowne i wartościowe dla użytkownika Twojej strony.

Dlaczego warto prowadzić bloga na swojej stronie?

Zacznijmy od początku, czyli od określenia tego, dlaczego w ogóle warto zdecydować się na umieszczenie zakładki z blogiem na swojej witrynie - cóż… jak się zaraz okaże, korzyści naprawdę jest wiele. W marketingu podstawą są zróżnicowane, wielopoziomowe działania i ten temat zdecydowanie możemy zaliczyć jako jeden z głównych filarów promocji w Internecie.

  • Budowanie wizerunku jako specjalista w danej dziedzinie.

Podstawową zaletą płynącą z prowadzenia bloga jest oczywiście udowadnianie użytkownikom, że doskonale znasz się na tym, co robisz. Każdy z nas chce mieć poczucie, iż jeśli już płaci za dany produkt czy usługę, to zakupuje je od profesjonalisty, który w razie potrzeby doradzi lub pomoże rozwiązać dany problem.

  • Wyższe pozycjonowanie serwisu.

Blog ma ogromne znaczenie z punktu widzenia SEO pod warunkiem, że jest on prowadzony regularnie i w przemyślany sposób (o tym, jak dokładnie to zrobić, przeczytasz w naszym poniższym poradniku, gdzie wszystko dokładnie wyjaśniamy). Jeśli zależy Ci więc na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, warto zdecydować się na to rozwiązanie, bo może być ono pomocne również w walce o przewagę nad konkurencją.

  • Pozyskanie potencjalnych Klientów, a więc również pośrednio zwiększenie sprzedaży.

Odpowiednio poprowadzony blog skutecznie zwiększy Twoją widoczność pośród potencjalnych Klientów, a więc masz wtedy szansę ich pozyskać. Skutecznym sposobem na zaprezentowanie swojej strony szerszemu gronu odbiorców, jest poruszenie w artykule tematu, na jaki wiele osób poszukuje informacji.

  • Edukowanie w branży, na której się znasz.

Czasami używanie branżowych określeń na stronie jest konieczne (nawet w nazwach usług: outsourcing, SEO, itp.) - nie każdy potencjalny Klient jednak musi wiedzieć, co się za nimi kryje, a więc dzielenie się informacjami w tym zakresie to szansa na zainteresowanie go danym zagadnieniem i na końcu lejka sprzedażowego, sprzedanie mu konkretnego produktu czy usługi.

Poradnik: jak pisać bloga na swojej stronie!

Jak więc widzisz, przemyślane prowadzenie bloga naprawdę na sens i może przynieść Ci wiele korzyści biznesowych, jak i wizerunkowych, pora więc przejść do najistotniejszej części dzisiejszego wpisu, a mianowicie poradnika, w jaki sposób zabrać się do jego pisania!

Research to podstawa

Przymierzając się do napisania danego wpisu, musisz zrobić porządny research - wiąże się to z wcześniej wspomnianym przez nas budowaniem wizerunku jako profesjonalista w danej dziedzinie. Aby Twoja firma była postrzegana przez ten pryzmat, koniecznie musisz zawrzeć w artykule jedynie prawdziwe informacje, a najlepiej również podlinkować do wartościowych źródeł (pamiętając, aby nie była to Twoja konkurencja :D).

Najlepsze wyniki w znacznej większości osiągają wpisy, które wyczerpują dany temat i poruszają go dogłębnie, a więc nawet jeśli wiesz, że doskonale znasz się na konkretnym temacie, to i tak lepiej doczytaj niektóre informacje z innych jakościowych stron internetowych, bo być może dzięki temu tekst zyska na wartości. Nie warto ograniczać się jedynie do swojej wiedzy - powinna być ona bazą, ale dobrym pomysłem jest stale poszukiwać nowych informacji.

Research jest również bardzo istotny w sytuacjach, kiedy piszesz o danym zagadnieniu po raz pierwszy - w końcu to, że znasz się na swojej branży, nie oznacza, że wiesz o niej absolutnie wszystko (szczególnie że w znacznej większości często pojawiają się zmiany i nowości, w zakresie których dobrze jest się edukować).

Kieruj się zasadą, aby stworzyć jak najbardziej wartościowy pod kątem danej tematyki wpis, ale jednocześnie przedstawić go w przystępny dla użytkownika sposób, unikając specjalistycznego języka (chyba, że to właśnie nim posługuje się Twoja grupa docelowa).

Poprawność językowa

Oczywiście, że każdemu z nas zdarzają się błędy, ale tworząc wpisy na bloga, które mają przedstawić Twoją firmę jako profesjonalną i godną zaufania, nie możesz sobie na to pozwolić. Nie oznacza to jednak, iż trzeba inwestować w profesjonalną korektę czy codziennie ćwiczyć interpunkcję - mamy na szczęście narzędzia, które doskonale radzą sobie w tym temacie i co najważniejsze, są darmowe!

Jednym z nich, a jednocześnie takim, którego my używamy najczęściej, jest LanguageTool. Charakteryzuje się on przede wszystkim imponującą dokładnością pod kątem gramatyki i interpunkcji, dzięki czemu nie tylko wskaże Ci błędy, ale na ich podstawie będziesz z każdym wpisem sprawniej wyłapywać swoje własne pomyłki (potwierdzamy na bazie własnego doświadczenia🙂). Warto zainstalować sobie to narzędzie jako wtyczkę do Google, dzięki czemu będzie pomocnikiem również w pisaniu postów na media społecznościowe lub maili.

Sprawdź także: “Top 5 narzędzi automatyzujących tworzenie treści”.

Pamiętaj o SEO!

Jeszcze kilkanaście lat temu w Internecie panowało przeświadczenie, że im więcej fraz kluczowych w treści, tym lepiej - na szczęście te czasy już przeminęły, a więc znacznie rzadziej trafiają się tego typu teksty. Kluczem do sukcesu nie jest napisanie niemal niemożliwego do zrozumienia artykułu z powciskanymi wszędzie słowami kluczowymi, a raczej takiego, gdzie całość jest zupełnie naturalna, przyjazna dla czytelnika i wartościowa - to właśnie tego typu treści aktualnie Google najbardziej docenia.

O tym, jak pisać dobre teksty pod SEO pisaliśmy już w innym wpisie na naszym blogu, a więc serdecznie Was zapraszamy do zapoznania się z nim, ale tak w dużym skrócie:

  • zawieraj frazy kluczowe, ale nie nasycaj nimi przesadnie treści, ponieważ to jej jakość jest najważniejsza,
  • koniecznie zawrzyj w treści linkowanie wewnętrzne, albo do podstron Twoich produktów, zakładki z usługami, albo do innego, nawiązującego tematycznie do danego wpisu artykułu na blogu,
  • pamiętaj o zastosowaniu pogrubień, ale nie tylko w przypadku fraz kluczowych, a raczej najważniejszych elementów całości (wskazówka: po dodaniu pogrubień przeczytaj tylko je i na tej podstawie określ, czy mając jedynie tak niewielkie fragmenty treści, jesteś w stanie powiedzieć, o czym jest wpis - jeśli tak, to wszystko jest ok),
  • zoptymalizuj title tak, aby był jak najbardziej atrakcyjny dla użytkownika i zachęcał do klikania we wpis,
  • stosuj nie tylko główne frazy kluczowe - postaraj się dodać do treści również te plasujące się jako chunky middle czy nawet long tail, jeśli to możliwe,
  • zadbaj o odpowiednią strukturę wpisu: powinien być on podzielony na akapity oraz podrozdziały, w których poruszone są konkretne kwestie dotyczące danego zagadnienia (świetnym pomysłem jest dodanie w ich nagłówkach wcześniej wspomnianych fraz np. long tail),
  • dodaj ciekawe infografiki lub zdjęcia do wpisu, aby był on nieco atrakcyjniejszy dla użytkownika,
  • nie zapominaj o leadzie, ponieważ jest on wartościowym elementem wpisów blogowych, z którego pomocą łatwiej będzie Ci się znaleźć w direct answers.

Chociaż SEO jest istotne z punktu widzenia artykułów na blogu, to jednak prawda jest taka, że nie powinno być ono w tym przypadku celem samym w sobie - jakość treści oraz pokrycie tematyczne w tym przypadku ma większe znaczenie.

Korzystanie z przydatnych narzędzi

W tej części przedstawimy Ci kilka narzędzi, których sami używamy w tworzeniu wpisów na bloga - być może niektóre z nich już doskonale znasz, a inne z kolei okażą się przydatną nowością.

Answer The Public

Ta platforma jest szczególnie przydatna podczas wyznaczania tematu wpisu, a później także nagłówków w dalszej części treści. Pozwala ono zobaczyć, jakie zapytania są ciekawe dla Twojej grupy odbiorców, a zatem masz możliwość zaplanowania takiego artykułu, który będzie pokrywał się z jej potrzebami. Odpowiedzenie za pomocą tekstu na blogu na jej wątpliwości to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania.

Ciekawą opcją jest również dostęp do powiązanych wyszukiwań - możesz tam podejrzeć, jakich innych kwestii poszukiwali użytkownicy zainteresowani zagadnieniami z Twojej branży. Nawet w darmowej wersji wyniki są wystarczające, aby nakierować się nieco, jaki temat jest warty poruszenia.

Google Search Console

To prawdziwa skarbnica wiedzy, o której pisaliśmy między innymi w tym wpisie: “Sprawdzanie pozycji w Google i wiele innych - sekrety Search Console”. Z punktu widzenia przygotowywania bazy do tworzenia wpisów na blogu, możesz podejrzeć tam, na jakie frazy najczęściej wyświetla się strona Twojej firmy - warto napisać później treści o podobnej tematyce, lub zawierające przybliżone frazy kluczowe.

Co więcej, GSC to także wiele możliwości pod kątem monitorowania wyników osiąganych przez wpisy, które już zostały umieszczone na Twoim blogu, a jak wiadomo, analiza osiągniętych rezultatów może być świetną bazą do optymalizacji w przyszłości. Podpowie Ci ona, na jakie tematy warto pisać więcej artykułów, a które niekoniecznie angażują Twoich odbiorców.

Ubersuggest

Ostatnim narzędziem, o jakim warto wspomnieć, jest Ubersuggest, czyli platforma idealnie sprawdzająca się w przypadku fraz kluczowych - dzięki niej zobaczysz, jaki volume posiada wybrana przez Ciebie fraza (czyli ile wyszukiwań uzyskuje) oraz jakie powiązane słowa kluczowe być może warto uwzględnić w swoim wpisie.

Dodatkowo, w Ubersuggest skutecznie przeanalizujesz swoich konkurentów, co również przyda się pod kątem przygotowywania tematów artykułów na blogu - być może nieco dokładniej poruszysz kwestie, jakie zostały przez nich opisane?

Co ciekawe, narzędzie to posiada również specjalną zakładkę “Keyword Ideas” gdzie na podstawie wpisanej przez Ciebie frazy kluczowej zostaną zaproponowane Ci inne, podobne. Warto tego używać kiedy wiesz już mniej więcej o czym chcesz napisać wpis, ale nie masz planu na strukturę artykułu, w tym na podrozdziały.

Niezwykle przydatną opcją jest wygenerowanie z pomocą sztucznej inteligencji title dla stron Twoich wpisów na blogu, które już od początku są odpowiednio zoptymalizowane.

Profesjonalne wpisy na bloga zgodne z SEO - skorzystaj z pomocy agencji marketingowej!

Mamy ogromną nadzieję, że zawarte w tym tekście porady okażą się dla Ciebie przydatne. Wiemy jednak, że nie każdy dobrze radzi sobie z pisaniem długich, wartościowych tekstów, szczególnie iż warto pamiętać w nich o zasadach SEO. Jeśli czujesz, że nie jest to coś, co potrafisz zrobić dobrze, zawsze chętnie służymy pomocą - posiadamy szerokie doświadczenie w pisaniu profesjonalnych wpisów na bloga dla Klientów z najróżniejszych branż, od dentystycznej, przez meblarską, aż po zdrowe odżywianie.

Kategorie