Looker Studio w e-marketingu - prezentacja danych z Google Analytics, Search Console i wielu innych źródeł

  • Looker Studio to darmowe narzędzie od Google, które pozwala na prostą prezentację dowolnych danych
  • Dzięki setkom bezpłatnych wtyczek, do Lookera można importować informacje z popularnych narzędzi wykorzystywanych w e-marketingu, takich jak Search Console lub Google Analytics
  • W Looker Studio można tworzyć kombinacje danych, czyli łączyć informacje z różnych źródeł w jeden zbiór danych
  • Raporty w Looker Studio są interaktywne - przeglądający je użytkownik będzie mógł je dowolnie filtrować, korzystając np. z pól wyboru czy pól do wprowadzania tekstu. Warto zaprzyjaźnić się z filtrowaniem krzyżowym, które jest niezwykle intuicyjne i stwarza ogromne możliwości podczas analizy danych

Przy pomocy Lookera (daw. Data Studio) możemy pobrać, przetworzyć, połączyć, a następnie zaprezentować dane pochodzące z przeróżnych źródeł internetowych (takich jak Google Analytics, Search Console, Ads, Chrome UX Report i wiele innych narzędzi firm trzecich) oraz dostarczone przez nas samych (np. w formie arkusza lub pliku CSV).

Raporty Lookera dostępne są przez przeglądarkę. Można je również osadzić na własnej stronie internetowej lub pobrać w formie PDF.

Poniżej skupię się na zastosowaniu Lookera w branży e-marketingowej. Zaprezentuję Ci, jak zacząć korzystać z Lookera i jak można wykorzystać jego potencjał. Nie musisz się jednak ograniczać tylko do tej dziedziny - Looker sprawdzi się wszędzie, gdzie pracujesz z danymi.

Źródła danych od Google, które możesz wykorzystać w Looker Studio

Looker Studio można zintegrować z wieloma serwisami Google’a. Celowo unikam tu słowa import, gdyż ono kojarzy się z jednorazowym załadowaniem danych - Looker zaś umożliwia nawiązanie stałego połączenia ze zbiorem danych. Program odświeża dane na żądanie lub z odpowiednią częstością (np. co 30 minut). W ten sposób wystarczy raz połączyć Lookera z innym serwisem, ale cieszyć się zawsze najnowszymi danymi.

Źródła danych - Looker

Dodawanie źródła danych. Looker oferuje 24 oficjalne i wspierane przez niego wtyczki oraz 847 wtyczek firm trzecich (stan na listopad 2023)

Poniżej przygotowałem informacje, jakie popularne serwisy Google oraz serwisy firm trzecich wykorzystywane w e-marketingu/SEO pozwalają na przesyłanie danych do Lookera.

Tabela 1. Serwisy Google’a umożliwiające monitorowanie wyników stron internetowych, które przesyłają (bez dodatkowych opłat) dane do Lookera.

Zakres danych

Google Search Console

✅ Informacje dotyczące wyników wyszukiwania.

❌ Brak danych z innych zakładek, np. o stanie zaindeksowania, statystykach robota, jakości stron, danych uporządkowanych itd.

Google Analytics

✅ Niemal wszystkie dane z Google Analytics.

Chrome UX Report

✅ Dane o wydajności strony u rzeczywistych użytkowników.

❌ Brak rozróżneinia podstron

Google Ads

✅ Przegląd zbiorczych statystyk, jak i danych o poszczególnych kampaniach.

YouTube

✅ Statystyki Twoich kanałów

Tabela 2. Popularne narzędzia SEO porównane pod kątem przesyłanych danych do Lookera. Stan na 22 listopada 2023 r.

Narzędzie SEO

Co przesyła

SEOStation

Od planu Webmaster (37 zł / mc)

Dane z Seostation:

  • monitor pozycji
  • liczba backlinków
  • liczba domen linkujących

Senuto

od planu Prime (599 zł / mc), możliwość dokupienia jako dodatku nawet do najtańszego planu (49 zł / mc)

  • widoczność
  • dodatkowe statystyki
  • monitor pozycji
  • szczegółowe dane dotyczące TOP 100 pozycji, wzrostów i spadków
  • porównanie z konkurentami

Więcej informacji:

https://wiki.senuto.com/pl/articles/17930-integracja-danych-z-data-studio-looker-studio-krok-po-kroku

Majestic

darmowa zewnętrzna wtyczka firmy trzeciej, wymaga płatnego konta Majestic (od 46,99€ / mc)

Dane pochodzące z Majestica.

Zobacz więcej:

https://datahub.gladior.com/data-sources/majestic-connector/

Sitechecker

Od planu Standard (166$ / mc)

Dane z Sitecheckera, w tym:

  • widoczność,
  • liczba zaindeksowanych stron,
  • monitor pozycji.

Więcej informacji:

https://help.sitechecker.pro/article/135-dimensions-and-metrics-in-rank-tracker-connector-for-looker-studio

Semrush

Od planu Guru (249.95$ / mc)

Dane z Semrusha, w tym:

  • ruch,
  • backlinki,
  • monitor pozycji,
  • audyt SEO technicznego.

Zobacz więcej:

https://www.semrush.com/kb/929-looker-studio

Afrehs

Od planu Advanced (399$ / mc)

Dostępne są aż 3 źródła danych:

  • Site Explorer: ruch, słowa kluczowe linki
  • Site Audit: dane o SEO technicznym
  • Rank Tracker: monitor pozycji

Zobacz więcej:

https://ahrefs.com/google-data-studio-connectors

Powyższe to dla Ciebie za mało? Żaden problem!

Looker Studio pozwala też na połączenie ze źródłami danych, które możesz uzupełniać ręcznie lub poprzez stworzone przez Ciebie programy. Podstawowe metody zebrałem w poniższej tabeli.

Tabela 3. Najprostsze (i najtańsze) sposoby przesyłania danych własnych do Looker Studio.

Arkusze Google

✅ gromadzenie danych w Arkuszach nie wymaga specjalistycznej wiedzy

✅ możliwość łatwego gromadzenia danych np. z formularzy Google

✅ możliwość łatwego przetwarzania danych przy pomocy wbudowanych formuł

✅ możliwość tworzenia zaawansowanych funkcji i integracji przy pomocy App Script

❌ brak automatycznych aktualizacji zawartości

❌ przy bardzo zaawansowanych projektach może być przydatna znajomość App Script

MySQL

✅ możliwość stworzenia projektów o bardzo dużej złożoności danych,

✅ możliwość stworzenia bardzo zaawansowanych integracji i przetwarzania danych,

✅ możliwość wykorzystania języków znanych powszechnie web developerom, jak PHP, JavaScript

✅ możliwość wykorzystania gotowych baz danych, np. z CMS-ów

❌ wymaga znajomości co najmniej podstaw dotyczących baz danych i/lub języków programowania

Ręczne przesyłanie plików CSV

✅ możliwość dostarczenia dowolnych danych

✅ szybkie działanie raportu (nie wymaga łączenia z zewnętrznym serwerem)

❌ wymaga ręcznego tworzenia (np. eksportowania) i przesyłania danych

Na początek serdecznie polecam integracje przez Arkusze Google, a w przypadku bardziej zaawansowanych projektów - przy pomocy MySQL, z Twoją własną bazą danych.

Jak zacząć pracę z Looker Studio?

Zacznijmy od razu! Na początek przejdź na https://lookerstudio.google.com/. Teraz możesz:

  1. stworzyć od zera swój własny raport (Utwórz -> Zgłoś [jest to najprawdopodobniej wadliwie przetłumaczone angielskie słowo “Report”, które oznacza “zgłosić”, ale też “raport”])
  2. lub wykorzystać jeden z gotowych szablonów.
Raporty - Looker Studio

Tworzenie nowego raportu

My na początek wybierzmy jeden z gotowych szablonów. Ja wybrałem raport dla Search Console (trzeci od lewej na powyższym zdjęciu). Po jego otwarciu ukaże się nam przykładowy raport, dla przykładowych danych. Możemy na tym etapie podpiąć nasze własne dane:

Podmienianie danych do raportu - zwróć uwagę, że Search Console dostarcza dwa typy danych - dla całej witryny (SITE) i dla poszczególnych adresów (URL):

    1. Wybierz dane, które chcesz podmienić:
Dane w Looker Studio
    1. Wybierz nowe dane (w tym przypadku wybieramy wyświetlenia witryny, gdyż podstawiamy je również za dane dla całej strony):
Dane raportu - Looker Studio
    1. Następnie powtarzamy czynność dla drugiego źródła danych, tj. źródło z danymi dla poszczególnych adresów URL zastępujemy danymi “wyświetlanie adresu URL” w naszym źródle:
Adres URL - Looker Studio
  1. My wybraliśmy dane dotyczące klasycznych wyników wyszukiwania, ale zamiast “web”, można wybrać inne dane, jak Google News, Discover, zdjęcia itd.

W ten sposób uzyskaliśmy nasz pierwszy raport - zapiszmy go, abyśmy mogli wprowadzać do niego w przyszłości dużo bardziej zaawansowane zmiany:

Dodawanie raportu - Looker Studio

Klikamy “Edytuj i udostępnij”, a następnie “Dodaj do raportu”.

Edycja raportu Looker od podstaw. Włączamy filtrowanie krzyżowe

Anatomia raportu Looker

Strona raportu Looker Studio składa się z podstawowych elementów, do których zaliczamy:

  • Wykresy (do tego “worka” wrzucane są wszystkie elementy prezentacji danych, w tym pojedyncze pola liczbowe czy tabele),
  • Elementy sterujące - pola wyboru dat, przełączniki itd. - działają one automatycznie - tj. ich przełączenie automatycznie zmienia wygląd pozostałych danych,
  • Dodatkowe elementy graficzne, takie jak napisy, grafiki, linie - są to elementy statyczne, wpływają jedynie na wygląd strony.
Raport - Looker Studio

Elementy, z których składa się przykładowy raport Looker

Każdy raport może mieć wiele stron - możemy nimi zarządzać w menu górnym Strona.

Konfiguracja pól typu wykres

Podstawowe właściwości pól prezentujących dane (wykresów) to:

  • Typ pola
  • Wymiary
  • Dane
  • Filtry
  • Styl graficzny

Typ pola możemy swobodnie zmieniać - zaliczają się do tej grupy wykresy liniowe, kołowe, tabele czy mapy.

Wymiarem może być np. data lub typ urządzenia - to są na ogół zmienne niezależne, w których kontekście chcemy ocenić dane. Filtry zaś pozwalają ograniczyć liczbę danych do tylko takich, które spełniają odpowiednie kryteria.

Wykresy - Looker Studio

Właściwości wykresu w Looker Studio.

Włączamy filtrowanie krzyżowe

Wykresy mają wiele dodatkowych ustawień - ciężko o nich wszystkich wspomnieć - chciałbym tutaj jednak parę słów powiedzieć o filtrowaniu krzyżowym. Opcję tę znajdziemy we właściwościach wykresu:

Właściwości wykresu - Looker Studio

Spróbujmy włączyć tę opcję, po kolei klikając na każdy dostępny w raporcie wykres, a następnie przełączając przełącznik “filtrowanie krzyżowe”. Następnie w prawym górnym rogu kliknijmy przycisk Wyświetl. Co się stanie?

Otóż w tym momencie możemy filtrować wszystkie pola raportu poprzez wybranie wymiaru na dowolnym z wykresów. Brzmi skomplikowanie?

Podam przykład: Kliknij na dowolnym wykresie, dowolny dzień - zwróć uwagę, że pozostałe wykresy się zmieniły - prezentują teraz wyłącznie dane dla tego konkretnego dnia:

Danie dnia - Looker Studio

Podobnie możesz robić z innymi wykresami i ich wymiarami - możesz np. kliknąć wiersz tabeli z odpowiednim wymiarem - zapytaniem (query), aby na wszystkich pozostałych wykresach pokazać wyłącznie ruch dla wybranego zapytania:

Zapytania - Looker Studio

Podsumowanie

Dzięki raportom Looker (daw. Data Studio) możesz błyskawicznie zaprezentować dowolne dane. Looker Studio to potężny kombajn, który - odpowiednio skonfigurowany - pozwoli Ci na znaczne oszczędności czasu i uzyskanie danych, na których Ci zależy.

Raporty Lookera są bardzo przydatne w SEO, które, aby było rzetelne, musi być oparte na danych.

W powyższym wpisie przedstawiłem najprostsze informacje o Lookerze i podałem przykład, jak można zrobić samemu prosty raport. Zachęcam do ćwiczeń i tworzenia własnych raportów - z najprostszych danych, takich jak Search Console, Google Analytics czy Google Ads. W kolejnym wpisie pokażę więcej szczegółów, zwłaszcza dotyczących tego, jak łączyć dane z różnych źródeł, aby wytworzyć niezwykle spersonalizowane raporty.

Profesjonalne strony internetowe Wrocław mogą znacząco poprawić swoje wyniki poprzez analizę danych w Looker Studio, szczególnie gdy są one zoptymalizowane w kontekście audytu SEO. W przypadku e-commerce, takie raporty mogą być szczególnie pomocne, ponieważ audyt SEO sklepu internetowego pozwala na lepsze zrozumienie wydajności strony i interakcji użytkowników.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up