5 narzędzi przydatnych podczas pisania treści pod SEO

Nie jest tajemnicą, że tak naprawdę cały Internet opiera się na treściach.

  • Podstawą dobrych treści pod SEO jest dokładny research fraz kluczowych, do którego przydatne będą właśnie wymienione przez nas narzędzia.
  • Przydatne będą: Google Search Console, Google Trends i… kilka innych platform.

Niezależnie od tego, co konkretnie wpisujesz w wyszukiwarkę, odpowiedź na swoje pytanie, czy potrzebę znajdziesz właśnie dlatego, że ktoś na tyle dobrze przemyślał teksty na stronie, iż pojawiła się ona wysoko w wynikach wyszukiwania. Oczywiście - istotne są również inne elementy, takie jak na przykład techniczne zaplecze witryny, ponieważ ono także odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu, ale w tym artykule skupimy się głównie na treściach.

Na czym konkretnie polega pisanie treści pod SEO i kim jest SEO copywriter?

Wiele osób może zastanawiać się, czym konkretnie różni się pisanie treści pod pozycjonowanie, od klasycznego copywritingu. Otóż nie jest to to samo - nie bez powodu powstała nawet oddzielna nazwa stanowiska dla osoby, która zajmuje się tworzeniem treści pod SEO - SEO copywriter.

Musi ona przede wszystkim skupić się na frazach kluczowych. Dokładny research pod tym kątem jest absolutną podstawą, bo to tak naprawdę od niego zależy, czy dana strona wypozycjonuje się na konkretne zapytanie w Google. O tym, w jaki sposób wykonać taką analizę, pisaliśmy już w innym wpisie na naszym blogu: “Marketing słów kluczowych - narzędzia”.

Tworzenie treści pod SEO to więc pisanie wartościowych tekstów, przy jednoczesnym dbaniu o to, aby były one nasycone dobranymi frazami kluczowymi. Istotą jest tutaj balans, co oznacza, że nie można wciskać ich, gdzie tylko się da, bo:

  • po pierwsze: taka treść będzie wyglądała sztucznie i odstraszy czytelników,
  • po drugie: roboty Google mogą uznać ją za spam, co negatywnie wpłynie na pozycjonowanie.

Kluczem do sukcesu jest połączenie jakościowych tekstów, które faktycznie omawiają jakiś temat/problem, wraz z uwzględnieniem w nich fraz kluczowych w jak najbardziej naturalny sposób. Cóż… walka jedynie o to, aby pojawiło się ich jak najwięcej, jest sporym błędem.

Dlaczego podczas pisania treści pod SEO warto korzystać z narzędzi?

Narzędzia SEO, których potrzebujesz do tworzenia jakościowych treści to przede wszystkim platformy pomagające w dobraniu wcześniej wspomnianych słów kluczowych. Z ich pomocą określisz, jakie kwestie poruszyć w tekście, jakie słowa zawrzeć w nagłówkach oraz w którą stronę pod kątem rozwinięcia tematu pójść.

Aktualnie, kiedy możliwości w zakresie narzędzi SEO są ogromne i stale pojawiają się nowe, warto posłużyć się takową pomocą. Znaczna większość z nich jest tworzona w taki sposób, aby były jak najbardziej intuicyjne dla użytkownika, co oznacza, że obsługi jesteś w stanie nauczyć się w krótkim czasie. Co więcej, w Internecie dostępnych jest sporo przydatnych poradników, tworzonych przez specjalistów SEO, którzy tłumaczą, w jaki sposób ich używać. Na początek polecamy korzystać głównie z tych darmowych - będą one wystarczające, zwłaszcza w procesie pisania treści.

5 narzędzi, których potrzebujesz, by napisać dobrą treść pod pozycjonowanie

Teraz przechodzimy do najważniejszej części artykułu, a mianowicie - poniżej wymienimy Wam 5 narzędzi, z których korzystamy do tworzenia tekstów pod pozycjonowanie. Być może z niektórymi z nich mieliście już do czynienia, a inne z kolei będą nowością. Jedne jest pewne: każde z nich jest warte wypróbowania!

Google Search Console

Nikogo, kto na co dzień ma do czynienia z SEO zapewne nie zdziwi ten wybór. Google Search Console do darmowe narzędzie, które jest prawdziwą kopalnią wiedzy o frazach kluczowych, na jakie wyświetla się Twoja strona. Pisaliśmy o nim więcej w innym wpisie na naszym blogu: “Sprawdzanie pozycji w Google i wiele innych - sekrety Search Console”, więc jeśli chcecie zgłębić temat nie tylko pod kątem treści, to zapraszamy do lektury.

W sytuacji, kiedy przymierzasz się na przykład do napisania bloga na dany temat, albo chcesz rozwinąć nieco treści na stronie, aby polepszyć jej pozycjonowanie, koniecznie wejdź w raport “Skuteczność”.

Następnie poniżej znajdziesz sekcję “Zapytania”. To właśnie tutaj zobaczysz, na jakie konkretnie frazy wyświetlają się konkretne podstrony w Twojej witrynie - pamiętaj, że są to realne wyszukiwania użytkowników, a więc naprawdę wartościowe dane! Możesz na tej podstawie wyciągnąć wnioski, które z nich warto byłoby podciągnąć. Kolejnym krokiem jest oczywiście stworzenie treści w oparciu o nie.

Kolejnym plusem Google Search Console jest to, że możesz łatwo dowiedzieć się, czy Twoje ostatnie zmiany treściowe przyniosły jakieś rezultaty. Wystarczy wtedy zaznaczyć odpowiedni zakres dat (jeśli zmiany wykonywane były stosunkowo niedawno, to może być to np. 3 miesiące), a następnie w okienku “Zapytanie” wpisać frazę, na podstawie której pisane były treści. Wykres pokaże Ci, czy zwiększyło to ruch!

Google Trends

To narzędzie przyda Ci się najbardziej wtedy, kiedy zastanawiasz się, która z dwóch wybranych fraz jest atrakcyjniejsza pod kątem zainteresowania użytkowników, ale nie tylko! Ukazuje również trendy w wyszukiwaniach w czasie rzeczywistym z podziałem na konkretne lokalizacje - tego typu dane pozwolą Ci określić, które tematy mogą być interesujące dla Twoich odbiorców.

Jak już wspomnieliśmy, to także świetne narzędzie porównujące dane frazy. Jeśli na przykład, masz za zadanie stworzyć wpis na bloga dla Klienta z branży dentystycznej i zastanawiasz się, która z wybranych przez Ciebie fraz jest częściej wyszukiwana przez użytkowników Google, po wpisaniu ich w Google Trends momentalnie uzyskasz odpowiedź na to pytanie.

Jak wiadomo, pisanie treści zgodnych z aktualnymi trendami jest bardzo ważne. Cóż… nawet dobra jakościowo treść, napisana na temat, który nie jest często wyszukiwany przez odbiorców, nie osiągnie zadowalających wyników. Tutaj właśnie z pomocą nadciąga Google Trends!

Answer The Public

Przechodzimy do kolejnego darmowego narzędzia, które na podstawie jednego zapytania poda Ci powiązane frazy kluczowe wyszukiwane przez użytkowników. To doskonała baza do zbudowania sobie na przykład spisu treści artykułu - warto użyć ich w śródtytułach. Poniżej przedstawiamy wyniki otrzymane na frazę “meble na wymiar”.

Jak więc widzisz, Answer The Public ukazało nam ciekawe przykłady zapytań, które odbiorcy faktycznie wpisują w wyszukiwarkę. Może to być baza na przykład do artykułu pod tytułem: “najczęściej zadawane pytania w kontekście mebli na wymiar” - świetnym pomysłem będzie poruszenie w nim wskazanych kwestii, takich jak “czy meble na wymiar są droższe”, “czy lepiej wybrać meble na wymiar czy gotowe”, itd.

To narzędzie jest fantastyczną bazą rozpisania struktury wpisu, która często jest najbardziej problematyczną kwestią przy tworzeniu treści. Koniecznie je wypróbuj!

Ubersuggest

Ta platforma to prawdziwy kombajn pod kątem SEO - nie dość, że zyskasz z jej pomocą wartościowe dane na temat ruchu na Twojej stronie, wykonasz audyt pod kątem błędów, a nawet zbudujesz linkowanie zewnętrzne, znacznie ułatwi Ci pisanie treści pod pozycjonowanie.

Pod tym względem najbardziej przydatna jest zakładka “Keyword Research”, gdzie możesz przeanalizować dowolną frazę kluczową. Ubersuggest pokaże Ci, jaki jest jej volume, ile wynosi koszt za kliknięcie (CPC) oraz porówna ilość wyszukiwań w zależności od urządzeń.

Bardzo przydatną opcją jest podgląd pomysłów na inne frazy kluczowe z użyciem wpisanych słów. Poniżej przedstawiamy przykład dla “agencja marketingowa”.

Co ciekawe, narzędzie pokazuje nam również przykłady treści, wyświetlających się na to konkretne zapytanie, abyśmy mogli zainspirować się nimi przy pisaniu swoich tekstów.

Rozwodzić się na temat tego, dlaczego Ubersuggest jest genialny pod kątem researchu do pisania treści pod SEO można… cóż, godzinami. To, co Ci pokazaliśmy, to najłatwiejszy sposób na jego wykorzystanie przy doborze fraz kluczowych. Więcej o nim przeczytasz we wpisie: “Ubersuggest - kombajn SEO dla Twojej firmy”.

DeepL

Ten wybór może wydawać się na początku nieoczywisty, ale nasi SEO copywriterzy często go używają w swojej codziennej pracy. Otóż owszem, jest to tłumacz, ale posiada znacznie więcej opcji, niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać!

Zacznijmy od podstaw, czyli tłumaczeń. Otóż pisanie wartościowych treści pod pozycjonowanie wiąże się z koniecznością researchu, czasami także czytaniem źródeł zagranicznych. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi nam DeepL, który dzięki użyciu AI tłumaczy teksty z niesamowitą dokładnością i co najważniejsze - rozumie gramatykę.

Jego istotną funkcją jest proponowanie synonimów po dwukrotnym kliknięciu danego wyrazu. Dzięki temu unikniesz powtórzeń i stworzysz przyjemne do czytania, jakościowe teksty!

Jeśli chcesz poznać więcej narzędzi SEO, które będą przydatne nie tylko pod kątem tworzenia treści, to koniecznie zajrzyj do innego wpisu na naszym blogu: "Darmowe narzędzia SEO, które ułatwią pozycjonowanie”.

Jak podejść do tworzenia treści pod SEO?

Cóż… zdajemy sobie sprawę z tego, że pisanie pod pozycjonowanie może na początku wydawać się nieco przerażające - w końcu nieco różni się od klasycznego copywritingu, o czym pisaliśmy już na początku. Warto podejść do tego zadaniowo, a mianowicie:

  • najpierw wyznaczyć sobie rodzaj treści - czy jest to blog, dodatkowa sekcja na stronie głównej, czy może tekst mający zapełnić całą zakładkę z usługami? Odpowiadając sobie na to pytanie będziesz wiedział, jaką strukturę zastosować;
  • określ cel tekstu - czy ma on sprawić, że strona główna wyżej się wypozycjonuje, że klient kupi dany produkt, a może ma jedynie pogłębić świadomość Twojej marki w głowie czytelnika?
  • wyznacz frazy kluczowe - to właśnie na tym etapie przydadzą Ci się wymienione przez nas w dzisiejszym artykule narzędzia,
  • napisz tekst i dokładnie go przeczytaj!

Pamiętaj również o sprawdzeniu za jakiś czas, czy spełnił on swoje zadanie i czy wyniki są zadowalające - taka analiza również jest bardzo istotnym elementem. A jeśli wiesz, że masz zdecydowanie zbyt wiele obowiązków, aby samodzielnie pisać jakościowe treści pod SEO, służymy pomocą!

Kategorie