SEO Techniczne - czym kierują się roboty
SEO Techniczne jest to optymalizacja, dokonywana na stronie internetowej głównie pod kątem robotów Google. Obejmuje ona takie obszary jak m.in.: indeksowanie, SSL, dane strukturalne czy szybkość wczytywania strony www. Podczas realizacji technicznej SEO skupiamy się (jak sama nazwa wskazuje) na technicznych aspektach naszej witryny jak np. struktura nagłówków, wykorzystanie znaczników meta, czy optymalizacja zdjęć. Implementacja / poprawa tych czynników ma na celu ułatwienie pracy robotom indeksującym. Czynników technicznych decydujących o wynikach naszego pozycjonowania są setki a algorytmy, ciągle ulegają zmianie. Łatwo jest się pogubić w wymaganiach Google, lecz znając proste założenia, jakie stoją za skomplikowanym procesem indeksowania, jesteśmy w stanie walczyć o najlepsze pozycje bez uciekania się do prób wpasowania w aktualne "trendy algorytmów".
Po pierwsze użytkownik
Działanie w zakresie SEO technicznego nastawione jest głównie w kierunku robotów, zatem przed zagłębieniem się w jego specyfikę należałby sobie zdać sprawę z tego, jakie założenia przewodzą skomplikowanym algorytmom indeksującym. Google adaptuje działania swoich crawlerów (robot przeszukujący stronę) na podstawie coraz bardziej miarodajnych statystyk - z różnym skutkiem dla pozycjonerów (pewnie słyszałeś/łaś o zmianie algorytmu i związanymi z nimi zmianami w pozycjach na poszczególne frazy). Mimo iż, to roboty decydują o naszej pozycji w wyszukiwarce, pozycjonując stronę www należy pamiętać (bez względu na aktualnie panujące trendy w dostosowywaniu się do algorytmów), że głównym założeniem wyszukiwarki Google jest dostarczanie użytkownikowi jak najbardziej wartościowej treści, będącej swego rodzaju odpowiedzią na zapytanie zadawane podczas "googlowania". Google zakłada, że jeśli użytkownik znajdzie dokładnie to, czego szuka w krótkim czasie a treść, na którą trafi zostanie przedstawiona w atrakcyjny sposób, to zadowoli go i skłoni do powrotów i dalszego korzystania z tej wyszukiwarki. Nawiązując do adaptacji, o której wspomniałem wcześniej - Google dostosowuje swoje algorytmy, odwzorowując zachowania użytkowników w sieci (które wraz z rozwojem technologii także się zmieniają) w celu jak najlepszego zaspokojenia ich potrzeb. Zatem, jeśli nasze działania będą nakierowane na zadowolenie użytkownika (a nie aktualnie panującego algorytmu), jeśli dostarczane treści będą przyciągać i zatrzymywać odwiedzających swoją wartością merytoryczną i atrakcyjną formą, to będziemy mogli pozostać spokojnymi o nasze wyniki.
SEO techniczne, przykład title i description
W naszej agencji interaktywnej optymalizację techniczną często zaczynamy od znaczników title oraz description - ustalanych w sekcji head dokumentu HTML.
Pierwszy z nich (tekst koloru fioletowego na ww. zdjęciu), jest tytułem i jednoczenie linkiem do naszej strony w wynikach wyszukiwania. Drugi stanowi opis ww. pozycji - znaczenie tego znacznika zostało nieco zdeprecjonowane w porównaniu do jego roli w przeszłości, ale warto wiedzieć o tym, że jeśli znajdzie się w nim wyszukiwana fraza, zostanie ona pogrubiona, sugerując zainteresowanemu, że na podanej stronie może znajdować się dokładnie to, czego szuka (patrz "Agencja marketingowa" na zdjęciu). Optymalna długość tekstu w title oraz description ograniczona jest poprzez szerokość przeznaczonego nań miejsca (szerokość Google określa w pikselach). Tekst zbyt krotki może po prostu niewiele mówić użytkownikowi, z kolei zbyt długi jest ucinany. Szerokość przeznaczanego miejsca zmieniała się w czasie, ale z naszego doświadczenia wynika, że optymalny tilte zamyka się w granicach 50-70, a description 220-230 znaków. Co do samej treści w.w. znaczników - możnaby pomyśleć, że najlepiej byłoby wypisać w title i description po prostu frazy kluczowe (analiza słów kluczowych) pozwalając robotom zaindeksować pod nimi naszą witrynę. Po pierwsze: to nie działa - po prostu, po drugie: co pomyślałaby osoba, widząc w title i description zlepek fraz kluczowych. Pamiętajmy, że naszym celem jest przyciągnięcie użytkownika na stronę. Warto czasem zamiast wypisywania słów kluczowych np. w opisie zastosować np. jakiś chwytliwy slogan - który zaciekawi użytkownika, sprowokuje do wejścia.
Podsumowanie
Zabierając się za techniczną SEO, natrafiamy na listę setek wytycznych, których sprostanie pozwoli nam na sprawniejsze indeksowanie, częstsze wizyty robotów Google a co za tym idzie wyższą pozycję naszej strony w wynikach Google. Konieczność dostosowywania się przez pozycjonującego do mnogości nieustannie zmieniających się zaleceń może wprawić w zakłopotanie osobę początkującą. Natomiast, myślę, że teraz, jeśli zdajemy sobie sprawę i pamiętamy o tym, że celem Google nie jest zaspokojenie fanaberii robotów a dotarcie i zaserwowanie jak najlepszych treści użytkownikom - decyzja o tym co wpisać w znacznik title, alt zdjęcia lub gdzie użyć tagu strong staje się znacznie łatwiejsza do podjęcia.