ChatGPT - jak w 2024 pisać prompty? Podsumowanie fali Ai po roku

  • ChatGPT jest świetnym narzędziem zarówno dla profesjonalistów, jak i do prywatnego użytku i rozrywki.
  • Niezwykle istotna w korzystaniu z GPT jest umiejętność konstruowania promptów, czyli określenie roli i zadania GPT, kontekstu sytuacji oraz oczekiwanego formatu odpowiedzi.
  • Perplexity.ai to warta uwagi alternatywa dla ChatGPT, która daje bardziej skondensowane wyniki i podaje źródła informacji.

Nikomu dziś już raczej nie trzeba przedstawiać prawdopodobnie największego wynalazku ostatnich lat, czyli ChatGPT. Minął już ponad rok, odkąd stał się publicznie dostępnym narzędziem, a mimo to głosy niepewności i spekulacji wciąż nie ucichły. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się jak w 2024 roku wygląda sytuacja z GPT, jak zmieniła się metodyka korzystania z niego, czy (już na trzeźwo, bez zbędnych emocji) jest on przydatny w pracy i w życiu prywatnym. Przedstawimy reguły i praktyki, których warto używać podczas tworzenia promptów.

Wykres używania ChatGPT

Autor: Kamil Czapla - RekinySukcesu.pl

Co nowego w GPT w 2024 roku?

Aktualnie (Kwiecień 2024) najnowszą dostępną wersją GPT jest wersja 4, która (według badań przeprowadzonych w USA) szczyci się tym, że jako pierwsza posiada wiedzę, która teoretycznie na wielu płaszczyznach przewyższa przeciętnego studenta prawa.

Wykres wiedzy ChatGPT

Źródło: Illinois Institute of Technology

Prompty nie tylko tekstowe

ChatGPT 4 również jako pierwszy z GPT umożliwia nie tylko wprowadzanie promptów tekstowych, ale również zdjęciowe i graficzne. GPT efektywnie rozpoznaje zawartość plików graficznych, dokumentów, schematów i interpretuje wykresy.

Tworzenie własnego modelu GPT

Najnowsza wersja również daje możliwość kreowania własnych “modeli” GPT, dzięki czemu możemy stworzyć model, który zawsze, gdy będziemy się do niego zwracali, będzie się zachowywał w określony sposób, przyjmował nadane mu postawy, zwracał się do nas określonym tonem, a nawet robił za każdym razem research dot. konkretnej dziedziny i dopiero na podstawie głębszej analizy tematu dawał nam odpowiedź. Ciekawym rozwiązaniem jest tworzenie takiego modelu przez… wywiad, i to nie Chat będzie odpowiadał na pytania. ChatGPT jest w stanie przeprowadzić z nami wywiad, pytając o wszelkie parametry, których potrzebuje do wykreowania unikalnego modelu.

Bazowanie na dokumentach / arkuszach

Nowością, która daje naprawdę duże możliwości, jest również możliwość bazowania GPT na przesłanej mu przez nas bazie danych lub dokumentacji. Możemy bezpośrednio przesłać mu arkusz z ustrukturyzowanymi danymi lub dokument ze specyfikacją danego tematu, a on bez problemu znajdzie lub przeanalizuje dla nas wybrane jego elementy. Możemy również zrobić to na poziomie tworzenia unikalnego modelu GPT, dzięki czemu zawsze, gdy zwrócimy się do niego z promptem, będzie odpowiadał, wykorzystując dany plik.

Jak tworzyć prompty do GPT w 2024 roku?

Wyobraźmy sobie, że ChatGPT to człowiek, który w głowie ma praktycznie całą wiedzę świata i “wchłonął” wszystkie możliwe książki i poradniki. Czy gdybyśmy podeszli do takiego człowieka i zapytali go “Jakich kolorów powinienem użyć na mojej stronie internetowej?” to uzyskalibyśmy satysfakcjonującą odpowiedź? Raczej nie. Dlatego w tworzeniu promptów dla GPT, tak jak w wielu aspektach życia, warto kierować się zasadą GIGO - Garbage In, Garbage Out, mówiącej o tym, że jeśli oczekujemy wartościowych rezultatów danego działania, musimy dostarczyć wartościowych danych wejściowych.

Dlatego, aby stworzyć prompta, który przyniesie nam cenny wynik, warto zadbać o takie parametry, jak:

  • Określenie roli - Wskaż Chatowi postawę, jaką powinien przyjąć w danym temacie, jako kto powinien spojrzeć na dany temat, przez pryzmat jakiego doświadczenia powinien patrzeć na sprawę.
  • Przybliżenie kontekstu - opisz sytuację, w jakiej się obecnie znajdujesz, jaki jest Twój problem. Tak jak w rozmowie z “wszechwiedzącym”, Chat musi poznać cały kontekst sprawy, aby trafnie odpowiedzieć na zadanego mu prompta.
  • Wyznacz zadanie - Napisz dokładnie, czego oczekujesz od GPT, w tym przypadku będzie to wskazanie najbardziej odpowiednich kolorów do użycia na naszej stronie internetowej.
  • Określ warunki i wykluczenia - Już na starcie rozmowy z określonym przez nas specjalistą prawdopodobnie masz jakieś przemyślenia, kierunki, w jakich chciałbyś pójść z danym tematem, warto je od razu przestawić w prompcie, aby GPT nie generował nam pomysłu, przez który już przeszliśmy lub którego wiemy, że nie zaakceptujemy.
  • Wskaż format odpowiedzi - W przypadku koloru, można go opisać, wskazać obrazem, przedstawić w formie kodu HEX, określić wartości RGB, CMYK, i na wiele innych sposobów. Wskaż jakiej formy odpowiedzi oczekujesz od GPT. Czy ma to być jeden kolor, paleta, a może gradient? Czy oczekujesz zwięzłej propozycji, czy może rozbudowanego opisu, dlaczego właśnie takie rozwiązanie będzie najlepsze?
Ilustracja przedstawiająca poprawną strukturę prompta w ChatGPT

Autor: Kamil Czapla - RekinySukcesu.pl

Dla kogo jest ChatGPT? Alternatywa dla osób bardziej analitycznych.

Chat GPT jest bardzo dobrym rozwiązaniem praktycznie dla każdego, a po nauczeniu się tworzenia rozbudowanych promptów - staje się wręcz fenomenalnym rozwiązaniem.

Profesjonalnie - dla zawodów kreatywnych

Jest to bardzo dobre narzędzie do znajdowania i rozbudowywania pomysłów, odpowiednio wyszkolony, staje się zarówno świetnym członkiem burzy mózgów, jak i ekspertem w danej, nawet wąskiej dziedzinie kreatywnej. Może nam posłużyć jako źródło inspiracji, asysta w doborze komponentów, researcher czy ekspert weryfikujący / podważający nasze pomysły.

Profesjonalnie - dla zawodów analitycznych

Możliwość wgrania własnych plików, na których bazował będzie nasz GPT to świetne narzędzie pomagające w prosty i szybki sposób odnaleźć poszukiwane dane w zbiorczych dokumentach, przeanalizować je i wysnuć wnioski. Może być dobrym pomocnikiem również do rozwiązywania trudniejszych przypadków analitycznych i podsuwania optymalnych rozwiązań.

Profesjonalnie - dla programistów

O zdolnościach GPT w programowaniu można usłyszeć zarówno dobre, jak i złe opinie. Prawda jest taka, że kody generowane przez GPT są OK - nic mniej, nic więcej. Dla juniorów może to być dobre rozwiązanie w przypadku niewystarczającego doświadczenia lub umiejętności, dla seniorów zaś, wygenerowany kod może być dobrym punktem startu. Natomiast oprócz tworzenia kodu, GPT jest dobrym pomocnikiem w jego sprawdzaniu i wskazywaniu ewentualnych błędów i możliwości optymalizacyjnych.

Profesjonalnie - dla twórców internetowych

ChatGPT oprócz zdolności twórczych i odtwórczych wykazuje się również umiejętnością organizacji pracy i planowania. Dlatego może być przydatnym narzędziem zarówno w wymyślaniu polecanych tematów, jak i w ich planowaniu w czasie i przestrzeni (kanale publikacji).

Prywatnie - dla każdego

Odpuśćmy trochę ten wzniosły ton i spójrzmy na temat z perspektywy każdego człowieka - a przynajmniej po godzinie 16:00. Nie każdy musi wszystko wiedzieć i wszystko potrafić, każdy z nas znajdzie coś, w czym nie jest specjalistą. Chcesz pierwszy raz ugotować rosół? Poproś GPT o listę zakupów, przepis i porady. Szukasz nowego telewizora, ale nie wiesz, na co zwrócić uwagę? Zapytaj GPT. Nudzisz się lub chcesz z kimś porozmawiać, ale aktualnie nie ma wokół Ciebie nikogo? Włącz tryb rozmowy werbalnej (dostępny w aplikacji mobilnej) i porozmawiaj sobie z GPT. Osobiście znam osoby, które w Chacie stworzyły gry typu RPG (oczywiście bazujące na tekście i storytellingu) i sprawnie je toczą z GPT.

Potrzebujesz bardziej wnikliwych informacji niż te, które generuje ChatGPT?

Skorzystaj z narzędzia Perplexity.ai, które działa na tym samym modelu językowym, jednak jego wypowiedzi są bardziej zwięzłe i rzeczowe. Oprócz samych odpowiedzi dostarcza ono również zawsze linki, cytaty i odniesienia do źródeł, z których dane informacje pozyskał.

Jeśli szukasz innych wpisów związanych ze sztuczną inteligencją i jej wykorzystaniem w pracy, polecamy nasze poprzednie wpisy:

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up