5 trendów zachowań użytkowników online
Rok 2017 dobiegł końca. Czy rok 2018 będzie rokiem kolejnego wzrostu mobile, a może rokiem zwiększonych budżetów przeznaczonych na reklamę na FB lub rokiem automatyzacji? Kierunki rozwoju branży e-marketingu nie zależą tylko od tego, co chcemy wdrożyć, ale również od tego jak statystycznie zachowują się użytkownicy. Poznaj 5 trendów zachowań użytkowników online.
Na początek chciałem zaznaczyć, że dane analizowane są dla użytkowników z Polski, chyba, że w danym punkcie zaznaczyłem inaczej. Narzędziem wykorzystywanym do analizy jest => gs.statcounter.com.
Mobile > Desktop ale..
W grudniu 2017 r. wejścia do Internetu w Polsce z urządzeń typu mobile stanowią 59% udziału wszystkich wejść. Jak widać na wykresie dysproporcja pomiędzy mobile i desktopem była wyższa w 3 kwartale. Trend w 4 kwartale wskazuje jednak, że desktop jeszcze nie umiera a nawet ma się co raz lepiej. Udział wejść z tabletów utrzymuje się na niskim (1,2%) poziomie, który jest 4 razy niższy niż średnia na świecie!
Wniosek: Bez zadbania o użytkowników mobilnych (strona RWD albo mobile) tracimy średnio ponad 50% rynku ale ogłaszanej śmierci desktopu jeszcze nie czuć.
Wielka 6 przeglądarek desktopu w Polsce
Chrome, Firefox, Opera, Edge, IE i Safari to już od dłuższego czasu najpopularniejsze przeglądarki w Polsce. Co najważniejsze, dla osób produkujących strony internetowe, Edge powoli zaczyna wypierać IE (hip hip hurrrrraaaaaa!). Chrome zabiera co raz więcej użytkowników Firefoksowi, za to Opera zaczyna się odbijać od dna.
Wniosek: Twoja strona internetowa powinna dobrze wyświetlać się na 6 najważniejszych przeglądarkach jeśli Twoi klienci są z obszaru Polski.
Wolimy Google i Microsoft od Apple
Udział wejść z systemów operacyjnych desktop i mobile jednoznacznie pokazuje, że przeciętny użytkownik w Polsce posiada na komputerze Windows'a a na smartphonie Android'a. Zapewne oprócz preferencji wynika to również z ceny urządzeń Apple w Polsce w stosunku do zarobków. Rynek Apple w Polsce nie przekracza 4%, gdzie średnia na świecie to około 19%!
Wniosek: Optymalizacja kampanii i działań marketingowych w większym stopniu powinna być nastawiona na użytkowników "biedniejszych" platform. Oczywiście nie jest to reguła, mowa tu tylko o danych statystycznych.
Urządzenie mobilne w Polsce widzi stronę o rozdzielczości 360x640px
I to prawie w 70% przypadkach. Ta rozdzielczość to tzw. "must have" dla wersji responsywnej/mobilnej. Wiąże to się z popularnością urządzeń opartych o system Android, gdzie większość smartphonów posiada ją w standardzie. Ciekawostką jest to, że zakres najważniejszych rozdzielczości mieści się pomiędzy 320 - 480 px na szerokości i 534 - 800 px na wysokości.
Wniosek: Wersja mobilna Twojej strony/sklepu www powinny idealnie wyświetlać się dla urządzeń o podanych parametrach.
Facebook, Youtube i ....???
Facebook jest najpopularniejszym socialem. Jednak jak widać z wykresu jego udział zaczyna mieć co raz mniejsze znaczenie (na koniec roku 55% rynku). To znaczenie zaczynają zyskiwać inne social media. Na drugim miejscu mamy Youtube z rekordowymi 15% w grudniu, a na trzecim.... Pinterest. Trochę pomijane u marketerów narzędzie na rzecz choćby Twittera czy Instagrama.
Wniosek: Sociale zależą w największym stopniu od trendów użytkowników. Facebook idzie w dół, ale dalej to AŻ ponad 50% rynku. Zwróćcie uwagę na działania na Youtubie i Pinterescie.
Na koniec zobacz analizę danych w poniższym filmie.