Marketing dla branży deweloperskiej - jak reklamować nieruchomości?
Rynek nieruchomości przeżywa swój boom. Deweloperzy konkurują ze sobą, wykorzystując nowoczesne technologie, wysokiej jakości materiały budowlane oraz podwyższając standard wykończenia. Ich sposobem na zdobywanie przewagi konkurencyjnej na rynku są także działania marketingowe. Marketing oferuje deweloperom różne narzędzia do promowania inwestycji i wspomagania sprzedaży.
W tym artykule pokażemy, z których rozwiązań może skorzystać branża deweloperska, żeby osiągnąć sukces sprzedażowy.
Od logo do billboardów - identyfikacja wizualna firmy
Pod względem graficznym branża deweloperska zdecydowanie powinna budzić duże zaufanie oraz odzwierciedlać profesjonalizm i rzetelność. Dlatego podczas projektowania wszelkich elementów wizualnych opieramy się na barwach psychologicznie wywołujących takie właśnie odczucia. Więc o psychologii kolorów przeczytacie w naszym wpisie. Ponadto projektując identyfikację wizualną, stawiamy na przejrzystość, czytelność oraz jakość informacji tam zawartych.
Klient, który po przeanalizowaniu strony internetowej dewelopera nie znajdzie istotnych dla niego informacji, nie jest w stanie zaufać firmie w wystarczającym stopniu. To spowoduje odrzucenie oferty już na początku poszukiwań.
Inwestycja w nieruchomość to z reguły bardzo duże przedsięwzięcie, dlatego od firm w tej branży oczekuje się wyjątkowo dużego profesjonalizmu.
O tym, jaki jest klucz do tworzenia skutecznych materiałów graficznych, oraz o tym dlaczego warto zadbać o wysokiej jakości materiały wizualne, przeczytacie w naszym poprzednim wpisie branżowym.
O naszych doświadczeniach z identyfikacją wizualną w tej branży opowiemy na przykładzie realizacji wykonanych dla firm deweloperskich, z którymi współpracujemy i współpracowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat.
Kreacja graficzna - logo
Prodim Developer - Świerkowe Bielany
W logo inwestycji Świerkowe Bielany chcieliśmy podkreślić zarówno bliskość natury, jak i nowoczesne rozwiązania zastosowane w budynkach. Sygnet można podzielić na dwie części: Dominującą zieloną „wstęgę”, formującą się w kształt drzewa oraz litery „Ś” - od Świerkowych Bielan, oraz szary kształt domu, który tworzy literę „B”. Całość przygotowana jest w stylu nowoczesnym oraz w barwach mówiących o bliskości natury (odcienie zieleni), oraz solidnej inżynierii (odcienie szarości).
EURO-DOM - inwestycja Wille Miejskie Krzycka
Projektując logo, kierowaliśmy się nowoczesnym, eleganckim i minimalistycznym stylem zabudowań osiedla. Odpowiednie dobraniu fontu i przemyślane rozmieszczenie poszczególnych elementów podkreśla wysoką jakość i prestiż inwestycji. W logo ukryty jest również obrys budynku łączący się z cyfrą 7.
Get Home Developer
W przypadku tej inwestycji postawiliśmy na ekskluzywność oraz nowoczesność. Użyty szeryfowy font podkreśla charakter premium oraz rzetelne podejście do branży, natomiast minimalistyczny gradientowy sygnet nadaje marce nowoczesności i profesjonalizmu.
Materiały drukowane / Billboardy
Wszelkie materiały drukowane (jak i te do Internetu) również muszą być spójne z systemem identyfikacji wizualnej. W przypadku Świerkowych Bielan zostały zaprojektowane w nowoczesnym stylu pełnym zieleni, a w materiałach dla inwestycji Krzycka 73-75 analogicznie wykorzystaliśmy odcienie brązów i szarości.
Elementy kampanii offline dla Świerkowych Bielan. Kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć.
Billboardy przygotowane dla inwestycji dewelopera EURO-DOM. Kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć.
Strona internetowa
Strona internetowa to bezdyskusyjna podstawa prowadzenia działań marketingowych inwestycji.
Jak zrobić funkcjonalną i atrakcyjną dla odbiorcy stronę www?
Omówimy to na przykładzie Świerkowych Bielan oraz EURO-DOMu.
Świerkowe Bielany
Strona nowego osiedla na Bielanach Wrocławskich odzwierciedla charakter nadany w logo. Jest przejrzysta, czytelna oraz ma nowoczesny i bliski naturze charakter. Strona powinna być bogata w treść i atrakcyjna wizualnie. Dodatkowo musi być przyjazna dla odbiorców i zachęcać potencjalnych klientów do kontaktu. Dlatego już na stronie powitalnej mamy aż 4 miejsca, które prowadzą do bezpośredniego kontaktu z deweloperem: numer kontaktowy w lewym dolnym rogu, możliwość kontaktu przez social media nad menu, livechat w prawym dolnym rogu oraz link w menu kierujący do zakładki “Kontakt”.
EURO-DOM
Współpraca z Euro-Dom obejmowała również stworzenie głównej strony internetowej dewelopera oraz stron dedykowanych konkretnym inwestycjom: Wille Miejskie Krzycka we Wrocławiu oraz Wille Parkowe w Polanicy-Zdroju.
Jak widać, wszystkie strony utrzymane są w jednakowej stylistyce, dzięki czemu odbiorcy nie mają wątpliwości, że są to strony pochodzące od jednego dewelopera. Podczas projektowania stron postawiliśmy na minimalistyczny, nowoczesny i stonowany styl, pasujący do branży deweloperskiej i przede wszystkim do charakteru oferowanych nieruchomości. Kolory, na które postawiliśmy w przypadku stron EURO-DOMu to brązy oraz szarości. Brąz odzwierciedla bliskość natury oraz przytulny, ciepły klimat Willi Parkowych, natomiast szarość nadaje stronom nowoczesny akcent.
Zaawansowane elementy portali internetowych
Oprócz odpowiedniego wyglądu zadbaliśmy również o to, aby strona była jak najbardziej funkcjonalna, nie przytłaczając przy tym wizualnie. Aby osiągnąć efekt, wdrożyliśmy następujące rozwiązania:
Wybierz swój wymarzony dom
Na stronie internetowej inwestycji deweloperskiej kluczowe jest, aby użytkownik mógł w prosty i szybki sposób wyszukać lokal, który może zakupić. Na potrzeby tego rozwiązania stworzyliśmy konfigurator, w którym potencjalny klient może wyszukać interesujący go lokal. Podczas przeglądania, towarzyszy mu legenda oraz informacje ogólne, w których podana jest powierzchnia, cena i status dostępności. Po wybraniu mieszkania otrzymuje informacje szczegółowe takie jak: ilość pomieszczeń i ich metraż, lokalizację oraz rzut.
Wybieranie budynku przy pomocy wizualizacji.
Szczegółowe informacje o budynku.
Oprócz konfiguratora poniżej znajduje się lista z wszystkimi domami. Można ją w prosty sposób sortować po statusie dostępności, powierzchni, cenie oraz ilości pomieszczeń. Po wybraniu interesującego nas budynku przenosimy się na stronę, w której mamy szczegóły dotyczące wybranej inwestycji.
Lista domów.
Wirtualny spacer
W informacjach szczegółowych są dostępne rzuty budynku. Jako dopełnienie stworzyliśmy wirtualny spacer po budynku, używając wizualizacji pomieszczeń. Dzięki temu klient widzi bardzo realistyczną wizualizację jego (potencjalnego) przyszłego domu. Po budynku możemy przemieszczać się za pomocą strzałek lub bezpośrednio przechodzić poprzez wybranie pomieszczenia na dole ekranu.
Wirtualny spacer po lokalu.
Standard wykończenia
Dla każdego zainteresowanego kupnem istotny jest standard wykończenia. W tym celu stworzyliśmy interaktywną wizualizację, w której zaakcentowane są kluczowe elementy nieruchomości. W czytelny i przejrzysty sposób klient odkrywa istotne udogodnienia i funkcje jak np. ogrzewanie podłogowe, brama wjazdowa z automatyką czy pompę ciepła.
Atrakcyjna forma prezentacji informacji o standardzie wykończenia.
Interaktywna mapa lokalizacji
To, czym zainteresowani są potencjalni klienci, to lokalizacja. W związku z tym stworzyliśmy interaktywną mapę, na której wskazaliśmy najważniejsze punkty takie jak: przystanki komunikacji miejskiej, sklepy spożywcze, szkoły oraz miejsca rekreacji.
Dzięki temu rozwiązaniu zainteresowany może w szybki i wygodny sposób sprawdzić, co znajduje się w okolicy.
Interaktywna mapa obrazująca bliskość infrastruktury usługowej. Taka forma znacznie skuteczniej przemawia do klienta niż prosta informacja, że w pobliżu jest wiele sklepów.
Daj się znaleźć w sieci - pozycjonowanie/SEO
Zacznijmy od tego co to jest pozycjonowanie. To szereg działań powodujących wyświetlanie się strony internetowej jak najwyżej w wynikach wyszukiwania (Google). W dużej mierze opiera się na optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek (SEO), a także innych działaniach, np. budowaniu popularności w internecie (link building).
O pozycjonowanie strony poświęconej nowej inwestycji deweloperskiej warto zatroszczyć się jeszcze zanim ta strona nie powstanie. Bo o ile restauracja czy hotel będą miały zyski z pozycjonowania przez kolejnych kilkanaście (albo kilkadziesiąt!) lat, o tyle nowe inwestycje deweloperskie przeważnie nie mogą czekać tak długo na kupców. Informacja o inwestycji powinna dotrzeć do potencjalnych klientów możliwie szybko.
Szczególne rozwiązania SEO polecane dla branży deweloperskiej:
Wczesne zaplanowanie fraz kluczowych
Ustalamy, jakie frazy wpisywane w Google mają zwrócić naszą stronę. Jest to szalenie ważne już na wczesnym etapie. Przed powstaniem strony można zlecić powstawania tekstów zawierających te frazy.
- Dzięki specjalnym narzędziom (m.in. Ubersuggest) możemy ustalić, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja. Wybieramy spośród nich tylko te istotne biznesowo dla nas (np. nowe domy we Wrocławiu)
- Można ręcznie przejrzeć strony konkurencji i oszacować, na jakie frazy konkurencja się pozycjonuje. Jeśli zauważysz wiele razy powtórzoną frazę, np. „tanie mieszkania” - wiedz, że konkurencja na takie frazy próbuje się pozycjonować
- Zebrane frazy możemy próbować ręcznie wyszukiwać w Google i następnie obserwować 1) frazy w podpowiedziach przy wpisywaniu, 2) frazy-sugestie na dole strony z wynikami, 3) frazy w tytułach stron konkurencyjnych.
- Wszystkie zanotowane w ten sposób frazy możemy porównać pod kątem popularności w kolejnych narzędziach, np. bezpłatnym Google Trends, uzyskując ostateczną listę słów, które mają być w tekstach przygotowywanych na stronę i w dalszych etapach pozycjonowania.
Oczywiście te wszystkie działania i dużo więcej można pozostawić ekspertom SEO z naszej agencji marketingowej. Posiadamy lata doświadczenia w SEO i potężne zaplecze narzędziowe. Zachęcamy do kontaktu przez formularz albo czat, aby dowiedzieć się więcej.
Wdrożenie strony typu landing page
Jednym z istotnych czynników wpływających na wyniki wyszukiwania jest wiek domeny. Prościej mówiąc - nowe strony będę miały gorsze lokaty w Google.
Dla każdej nowej inwestycji deweloperskiej przeważnie powstaje zupełnie nowa strona (na nowej domenie) poświęcona wyłącznie jednemu projektowi. Reklama offline inwestycji na osobnej domenie wydaje się prostsza, a użytkownik dostaje kompletną stronę z ofertą tej jednej, wymarzonej inwestycji.
Jak więc pogodzić tworzenie nowej domeny z jej gorszym wynikiem w Google z racji tego, że jest nowa? W branży deweloperskiej czekanie dodatkowych miesięcy czy lat, aż Google „oswoi się” z naszą stroną, wydaje się zupełnie nierozsądne.
Naszą propozycją jest więc stworzenie w możliwie krótkim czasie landing page’a, czyli uproszczonej wersji naszej docelowej strony. Nie będzie ona zawierała żadnych zakładek i bardzo szczegółowych treści, ale:
- będzie zawierała podstawowe informacje o inwestycji,
- taki landing page można zgłosić do Google jako nową stronę,
- można odpowiednio wcześnie rozpocząć pozycjonowanie strony poprzez jej popularyzację w sieci (link building),
- na stronie powinna być opcja zapisania się na newslettera, aby użytkownik mógł do niej wrócić, gdy pojawi się pełna wersja strony.
Zatem strona typu landing page pozwala na gromadzenie potencjalnych klientów i zwiększa skuteczność finalnej wersji strony.
Dzięki wyżej opisanym działaniom strona www.swierkowebielany.pl już w kilka dni po opublikowaniu znalazła się w TOP20 wyników wyszukiwania dla najistotniejszej frazy. W czasie krótszym niż 3 miesiące od publikacji, po drobnych działaniach optymalizacyjnych zajęła stabilne wyniki w TOP10, przy olbrzymiej konkurencji, również ze strony potężnych portali z ogłoszeniami deweloperskimi funkcjonujących na rynku od kilkunastu lat. To doskonałe wyniki zważywszy na fakt, że efekty pozycjonowania nigdy nie pojawiają się natychmiast.
Wykres pozycji strony www.swierkowebielany.pl na istotną biznesowo frazę od momentu opublikowania właściwej wersji strony internetowej.
Choć pozycjonowanie powinno być procesem ciągłym (konkurencja nie śpi!), zaprzestanie optymalizacji nie będzie skutkowało natychmiastowym spadkiem wejść z Google. Co więcej, dobrze zoptymalizowana strona może latami utrzymywać się na wysokich wynikach wyszukiwania. Inwestycja w pozycjonowanie nie polega zatem na dokładaniu pieniędzy do worka bez dna. Pozycjonowanie to jedno z najbardziej opłacalnych źródeł pozyskiwania klientów w internecie.
Gdy podstawowy cel biznesowy istnienia strony zostanie zrealizowany, np. wszystkie domy/mieszkania znajdą kupców, dobrze wypozycjonowana strona może stać się świetnym portfolio. Co więcej, możemy ją wykorzystać do pozycjonowania naszych nowych inwestycji, co dodatkowo zwiększy pozycję promowanej w ten sposób (praktycznie za darmo!) kolejnej strony internetowej (link building).
Reklama w sieci - Facebook i Google Ads
Planując działania marketingowe dla inwestycji deweloperskiej, nie zapominajmy o kampaniach reklamowych prowadzonych w Internecie. Do dyspozycji mamy Google i Facebook Ads.
Korzystanie z kampanii w sieci pozwala na:
- tworzenie przyciągających uwagę kreacji reklamowych - tekstowych, jak i graficznych;
- docieranie do nowych potencjalnych klientów, którzy szukają w sieci mieszkania lub domu;
- działania remarketingowe za pomocą reklam przypominających o wizycie na stronie;
- precyzyjne kierowanie reklam dzięki ustalaniu grupy docelowej ze względu na kryteria wieku, płci, lokalizacji (Google Ads), a także dodatkowo m.in. zainteresowań, statusu związku, zmiany miejsca zamieszkania (Facebook Ads);
- dokładne określanie i kontrolowanie budżetu, który chcemy poświęcić na działania w sieci;
- optymalizowanie ustawień kampanii, aby osiągać jak najwięcej wartościowych konwersji od osób, które mogą okazać się naszymi klientami;
- wybieranie słów kluczowych, na które chcemy wyświetlać reklamy - dokładne zaplanowanie fraz zwiększa szanse na dotarcie z przekazem do osób, które są realnie zainteresowane kupnem domu lub mieszkania w danej okolicy;
- dostęp do przejrzystych statystyk działania kampanii, przez co mierzenie efektów jest bardzo łatwe.
Google i Facebook oferuje swoim użytkownikom różne warianty reklamy i jej kreacji, jednak nasze doświadczenie podpowiada, że najlepiej w promowaniu inwestycji deweloperskich sprawdzają się reklamy remarketingowe, w sieci wyszukiwania (Google Ads) oraz reklamy na Facebooku. Te ostatnie wyświetlają się głównie w aktualnościach, np. zachęcające do odwiedzenia strony WWW (Website Visistors Ads) lub reklamy w formie postów z dopiskiem “sponsorowany” (Boosted Posts).
Reklama osiedla Świerkowe Bielany.
Social media
Social media w działaniach marketingowych dla branży deweloperskiej to przede wszystkim narzędzie, które pozwala trafiać do odbiorców z najświeższymi informacjami o inwestycji. Prowadzenie fanpage’a na Facebooku to szybki sposób na docieranie z komunikatami i zdjęciami do potencjalnych klientów. Publikowane posty pomogą przekazać informacje np. o rozpoczęciu sprzedaży, pokazać postępy budowy, przedstawić informację o standardzie domów i mieszkań. Treści publikowane na fanpage’u mogą też dotyczyć zalet okolicy, w której powstaje inwestycja - bliskości placówek medycznych, sklepów, komunikacji publicznej, etc.
Warto pamiętać, że opublikowane posty możemy także użyć we wspomnianych wcześniej Facebook Ads.
Fanpage to także dodatkowy kanał bezpośredniej komunikacji. Osoby, które znalazły się na profilu inwestycji, często zostawiają komentarze, w których zadają pytania lub proszą o kontakt. Tak samo messenger traktowany jest przez nich w tym przypadku jak skrzynka mailowa. Wiadomości wysyłane na messengera oraz zostawiane w komentarzach to wielka wartość dla procesu sprzedaży, dlatego fanpage inwestycji nie powinien być traktowany jako miejsce, na którym publikujemy jedynie treści. Ponadto odpisywanie na pozostawione komentarze to prosty sposób na dotarcie do większej ilości osób.
Prowadząc social media inwestycji deweloperskich, również musimy trzymać się spójnego systemu identyfikacji wizualnej, aby użytkownik, który ze strony internetowej przejdzie na nasze media społecznościowe, nie był zdezorientowany zmianą charakteru wizualnego prezentowanych treści. Kolorystyka, font oraz elementy kluczowe powinny być jednoznacznie utożsamiane z całokształtem przedsiębiorstwa.
Grafiki na social media.
Podsumowanie: Który sposób dotarcia do klientów jest najważniejszy?
Jak widać, deweloperzy mogą inwestować w zdywersyfikowane formy promocji. Warto pamiętać, że działania marketingowe w branży nieruchomości powinny odbywać się tak samo offline (materiały drukowane, sprzedaż bezpośrednia, billboardy), jak i online (kampanie w sieci, social media, strona internetowa). Aby odnotowywać największe sukcesy w promocji inwestycji, nie polegaj wyłącznie na jednym rodzaju reklamy.
Zainwestuj w funkcjonalną stronę internetową, efektywne reklamy w sieci, atrakcyjne social media, zbudowanie kilku kanałów komunikacji, a także w billboardy i inne działania offline.
Te kanały wzajemnie się uzupełniają. Jednocześnie dzięki ich potężnej różnorodności możesz spać spokojne. Problem z jednym z kanałów (np. spadek w Google czy usterka billboardu) nie ograniczy istotnie liczby nowych klientów.
Czy aby wprowadzić te wszystkie rozwiązania, trzeba szukać wsparcia w różnych agencjach marketingowych? Nie, jeżeli skontaktujesz się z nami! Skorzystaj z czatu lub formularza kontaktowego, a przedstawimy Ci skuteczną ofertę dla Twojej inwestycji.