Google Ads dla lokalnych firm – Jak dotrzeć do klientów z Twojego miasta?

  • Wg raportu Webfx w 2022, 46% wyszukań w Google dotyczy zapytań lokalnych – duża część z nich kończy się konwersją.
  • Promocja firmy w wymiarze lokalnym jest bardzo istotna i należy zadbać o odpowiednią reklamę.
  • Dobór formatu w głównej mierze będzie zależał od potrzeb i profilu danej firmy.
  • Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak wyrosnąć na lokalnego lidera w wyszukiwarce Google – zapoznaj się z poniższym tekstem.

Kiedy warto włączyć kampanię reklamową z kierowaniem lokalnym?

  1. Chcesz zwiększyć ruch w sklepie stacjonarnym.
  2. Potrzebujesz pozyskać więcej klientów poprzez kontakt telefoniczny.
  3. Postanowiłeś zwiększyć świadomość swojej marki w świadomości lokalnej społeczności.
  4. W Twojej okolicy jest dużo konkurentów i musisz przebić się ze swoją ofertą.
  5. Posiadasz niski budżet, a chcesz zaakcentować swoją obecność w najbliższej okolicy.

Lokalne kampanie Google Ads – czy są dla Twojej firmy? Poznaj możliwości geotargetowania

Zastanawiasz się, czy reklamy kierowane lokalne – np. na obszar danego miasta, regionu czy określonego promienia – będą odpowiednie dla Twojego biznesu? Ważne jest, aby trafnie określić, kim jest i gdzie znajduje się Twój klient, oraz jaka jest szansa, że po wyświetleniu reklamy będzie zainteresowany Twoją ofertą lub usługą. Poniżej przygotowaliśmy kilka przykładów, gdzie ten rodzaj geotargetowania sprawdzi się idealnie.

Przykład nr. 1

Pani Klaudia prowadzi prywatne przedszkole na jednej z dzielnic we Wrocławiu. Właścicielka przedszkola chce dotrzeć z reklamą do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym w promieniu 5 km od placówki. To właśnie rodzice z tej okolicy będą bardziej zainteresowani ofertą z uwagi na bliskość, wygodę oraz oszczędność czasu.

Przykład lokalnej kampani

Wspomniane w powyższym przykładzie geotargowanie jest bardzo istotne. Dzięki odpowiedniemu ustawieniu można skutecznie zwiększyć szanse na zainteresowanie rodziców ofertą przedszkola. Budowanie oraz zwiększenie ekspozycji reklam na tym miejscu będzie istotne dla rozwoju i funkcjonowania przedszkola obecnie oraz w przyszłości. Umówmy się, kierowanie reklam na drugi koniec Wrocławia jest niezasadne, a budżet reklamowy zostanie przepalony.

Przykład nr. 2

Paweł prowadzi klub muzyczny w centrum Wrocławia, w którym w każdy weekend są występy zespołów na żywo. Paweł, aby zapełnić salę, uruchamia reklamę graficzną w sieci reklamowej Google oraz wideo na platformie YouTube. Reklamy kieruje na cały Wrocław. Z doświadczenia wie, że dobry zespół jest w stanie zaciekawić miłośników muzyki z całego miasta.

Przykład lokalnej kampani

Ograniczenie emisji reklam do bliskiej okolicy klubu może nie przełożyć się na wysoką frekwencję. Wydarzenia tego typu należy geotargetować na całe miasto. Zwiększy to potencjał dotarcia do potencjalnie zainteresowanego użytkownika koncertem, który będzie skłonny dotrzeć na to wydarzenie.

Przykład nr. 3

Pan Krzysztof prowadzi firmę zajmującą się czyszczeniem elewacji w budynkach. Swoją firmę prowadzi we Wrocławiu i chcę on zwiększyć zakres swoich działań o dodatkowy obszar w promieniu 30-40 km. Jaki format reklamy będzie najlepszy dla Pana Krzysztofa?

Przykład lokalnej kampani

Najlepszym dotarciem do zdecydowanych klientów są reklamy w sieci wyszukiwania. Użytkownik ma większą szansę na konwersję po wyszukaniu danej usługi lub produktu w wyszukiwarce Google. Potrzeba użytkownika w określonej chwili, zwiększa potencjał konwersji. W tym przypadku reklamy w sieci reklamowej się nie sprawdzą. Będą się one wyświetlać zbyt szerokiemu gronu odbiorców, którzy są na różnych etapach decyzji konsumenckich.

Powyższe przykłady obrazują, w jakich sytuacjach i dla jakich typów firm reklamy o charakterze lokalnym będą skuteczne. Skala tych reklam w kontekście obszaru zależy w dużej mierze od specyfiki produktu, usługi czy klienta końcowego. Jeżeli masz świadomość, że Twój produkt lub usługa są unikatowe i bezkonkurencyjne w skali miasta i regionu – możesz wyświetlać reklamy na większym obszarze. Potencjalna odległość do pokonania i czas nie powinien stanowić problemu dla użytkownika.

Dobór strategii i formatów reklamowych w reklamach lokalnych

Również istotny jest wybór odpowiednich strategii i formatów reklamowych. Korporacje taksówkarskie powinny skupić swoje działania na reklamach w sieci wyszukiwania, skierowane na urządzenia mobilne. Zapewnia to szybką i wygodną możliwość nawiązania połączenia telefonicznego. Dodatkowo można włączyć rodzaj reklamy tekstowej generującej tylko połączenia.

Reklama generująca połączeniaReklama generująca połączenia dla firmy taksówkarskiej

Natomiast reklamy w sieci reklamowej – jak było wspomniane wcześniej – mogą nie nieść za sobą wysokiej konwersyjności, gdyż nie odpowiadają one potrzebom użytkownika w czasie rzeczywistym. Oczywiście można je wykorzystać podczas akcji promocyjnych oraz budowania świadomości marki. W takim przypadku ten format sprawdzi się idealnie. W dalszym części tekstu poznasz najczęściej wykorzystywane formaty w reklamach lokalnych w wyszukiwarce Google.

W jaki sposób lokalne firmy mogą dotrzeć do użytkownika w ekosystemie Google Ads?

System reklamowy Google Ads daje możliwość wyświetleń reklamy w różnych formatach. Wybór odpowiedniej formy dotarcia do użytkownika z komunikatem reklamowym jest jednym z newralgicznych elementów kampanii. Należy pamiętać, że nie każdy format reklamy będzie pasował do strategii reklamowej klienta. Na szczęście reklamy Google Ads pod tym względem są dość elastycznie i oferują nam różne rodzaje formatów reklamowych – poznajmy je.

  • sieć wyszukiwania – w kontekście reklamy lokalnej sprawdzą się idealnie, zwłaszcza w branżach i usługach, gdzie użytkownicy szukają określonej potrzeby lub pomocy (poprzez wpisanie konkretnych słów kluczowych w wyszukiwarkę Google). W skali lokalnej będą oni częściej wpisywać – np. “ból zęba dentysta”, niż “promocja na telewizory 55 cali wrocław”. Dodatkowo reklamy te możemy wzbogacić o komponenty reklamowe np. połączenia telefoniczne lub profil firmy w Google Moja Firma, które skutecznie podnoszą ilość konwersji oraz zwiększą ekspozycję reklamy podczas jej wyświetlenia.
Sieć wyszukiwania

Jakich słów kluczowych używać w reklamach w sieci wyszukiwania?

Ważny jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Korelacja pomiędzy intencją użytkownika a wybranymi frazami zapewni ruch o wysokiej jakości. Przy ich wyborze dużo zależy od obszaru, w którym chcemy się reklamować. W przypadku, gdy reklamy mają się wyświetlać w najbliższej okolicy do fraz kluczowych, należy dodać wyraz (zmienną), który będzie określać miejsce docelowe – np. ulicę, dzielnicę czy miasto. Przykładowo, jeżeli chcemy nasze reklamy ograniczyć do konkretnej dzielnicy lub miasta, wówczas fraza kluczowa powinna wyglądać następująco:

Fryzjer damski + nazwa dzielnicy, Stomatolog + nazwa dzielnicy, radca prawny Wrocław, komis samochodowy Wrocław.

Dzięki temu zabiegowi i ustawieniu odpowiedniej lokalizacji będziemy mieć pewność, że reklamy trafią do użytkowników z najbliższej okolicy. W ten sposób możesz zwiększysz swoją szansę na pozyskanie nowego klienta dla swojej firmy. Pamiętać należy, aby przeanalizować w odpowiedni sposób potencjał danej frazy, aby mieć pewność, że będzie ona generowała odpowiednią liczbę wyświetleń. W przypadku niskiego wolumenu wyszukiwań można ustawić frazę kluczową bez wspomnianych zmiennych (pamiętając nadal o trafnym geotargetowaniu). Format ten jest polecany zwłaszcza przy niższych budżetach, gdzie chcemy efektywnie pozyskiwać klientów z okolicy.

  • sieć reklamowa – jest dobrym formatem do zwiększenia świadomości marki lub produktu/usługi zarówno w skali lokalnej oraz regionalnej. Z pewnością pomogą w przyciągnięciu uwagi użytkownika. Jeżeli chcesz reklamować np. dni otwarte w przedszkolu, wydarzenie kulturalne lub promować nowy produkt to ten wybór będzie optymalny. Ten format pozwala m.in. na segmentację użytkowników pod kątem zainteresowań, przekroju demograficznego i wielu innych. Więc, gdy Twoim celem jest np. promowanie zajęć z Zumby i chcesz dotrzeć z przekazem reklamowym tylko do kobiet w odpowiednim przedziale wiekowym, to za pomocą tego formatu zwiększysz świadomość tego wydarzenia w swojej okolicy – z pewnością część odbiorców zainteresuje się tym wydarzeniem. Również w przypadku tego formatu możesz go wzbogacić o komponenty reklamowe, które są istotne z perspektywy kampanii lokalnej.
Sieć reklamowa

Cechą charakterystyczną tego formatu jest niski koszt pozyskania kliknięcia (CPC), natomiast w większości przypadków (w zależności od ustawień) reklamy za same wyświetlenia nie generują kosztów. Jest to świetny sposób na utrwalenie swojej marki, loga itp. w świadomości lokalnych użytkowników – relatywnie tanim kosztem. Oczywiście, aby to osiągnąć, istotna jest systematyczna optymalizacja reklam, aby wyświetlały się one w odpowiednich miejscach. Format ten powinien być fundamentem kampanii, gdy chcemy dotrzeć do użytkowników z największą szansą na konwersję.

  • reklamy Performance Max (Pmax) – format ten konsoliduje w sobie różne warianty reklam, które dostosowują się do użytkownika i jego intencji na podstawie zebranych sygnałów i optymalizacji AI. Jest ona uzupełnieniem reklam w sieci wyszukiwania. Działa w modelu Dynamic Search Ads, pokrywając większą liczbę unikatowych zapytań. Ponadto, dzięki możliwości dodania zasobów graficznych i wideo, może ona się wyświetlać się w sieci reklamowej, YouTube, Gmail oraz na mapach Google i kartach Discovery*. Format ten pozwala na zachowanie odpowiedniej ekspozycji i dostosowuje się do wyznaczonych celów reklamowych (np. uzyskanie połączenia telefonicznego, ruch w witrynie, wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje).
Reklamy Performance Max

Jej głównym zadaniem jest maksymalizacja skuteczności działań reklamowych i dotarcie do użytkowników różnymi kanałami reklamowymi Google – co z punktu widzenia usług lokalnych może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem. Główną wadą tego formatu jest niska wartość analityczna, dlatego nie powinna być ona traktowana jako “core” struktury kampanii.

Jej głównym zadaniem jest maksymalizacja skuteczności działań reklamowych i dotarcie do użytkowników różnymi kanałami reklamowymi Google – co z punktu widzenia usług lokalnych może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem. Główną wadą tego formatu jest niska wartość analityczna, dlatego nie powinna być ona traktowana jako “core” struktury kampanii.

  • Wideo – za pomocą tego formatu dotrzesz do użytkowników YouTube’a w swojej najbliższej okolicy. Gdy tylko Twój potencjalny klient, obejrzy swój ulubiony podcast w serwisie YouTube – istnieje duża szansa, że zobaczy Twoje nagranie. Forma reklamy zależy od rzeczy, którą reklamujesz. Możesz reklamować produkt, usługę lub zwrócić się bezpośrednio do użytkownika, zapraszając go na dni otwarte w przedszkolu w jego okolicy. Zasada działania jest dość zbliżona do reklam w sieci reklamowej.

Zadbaj o profil Google Moja Firma

W przypadku działań reklamowych o wymiarze lokalnym należy założyć lub zaktualizować swoją wizytówkę Google Moja Firma. Musi ona przedstawiać aktualne informacje i dane dotyczące Twojej firmy. Ważne jest zadbanie o opinie w wizytówce Google, ponieważ użytkownicy z pewnością zapoznają się z niedawno wystawionymi ocenami. Mogą one mieć znaczny wpływ na decyzyjność konsumencką. Reklama lokalna Google Ads będzie skuteczniejsza, gdy zintegrujemy konto Google Ads z profilem Google Moja Firma. Dzięki temu reklamy będą mogły wyświetlać w swoich zasobach graf z informacjami z Google Moja Firma. Ten zabieg pozwoli na zwiększenie interakcji z reklamą. Użytkownik będzie mógł również uzyskać wskazówkę dojazdu do firmy, nawiązać połączenie telefoniczne, zapoznać się z opiniami itp. Ponadto widoczne są takie informacje jak odległość użytkownika do firmy.

Google Moja Firma

Taka konstrukcja reklam, świetnie sprawdza się dla użytkowników mobilnych, ponieważ po wpisaniu hasła “kawiarnia Wrocław” wyświetlą się reklamy z najbliższą lokalizacją dla użytkownika. Jest zatem duża szansa, że wybierze on kawiarnie, które będzie w najbliższej odległości od niego.

Zdobądź turystów zagranicznych

Reklamy o charakterze lokalnym sprawdzą się dużych aglomeracjach, gdzie jest duży napływ turystów, którzy nie znają miasta. Turyści z pewnością będą szukać restauracji, pubów, sklepów oraz miejsc o charakterze kulturalny – a nawet lekarzy. Warto włączyć reklamy Google Ads dla turystów z określonym językiem (np. niemieckim, angielskim) oraz zadbać o odpowiednie tłumaczenie reklam w tym języku. W momencie, gdy obcojęzyczny turysta będzie szukał piekarni we Wrocławiu i będzie znajdował się blisko jej lokalizacji – jest bardzo duża szansa, że wyświetli on reklamę i zostanie jej klientem.

Turyści

Podsumowując

Reklamy Google Ads dla firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność oraz pozyskać klientów z określonej okolicy, są bardzo dobrym rozwiązaniem. Odpowiednie dobranie formatów reklamowych, określenie targetu i słów kluczowych pozwoli na skuteczne pozyskanie klientów.

Ważna jest systematyczna optymalizacja reklam oraz wprowadzanie nowych rozwiązań, które pomogą na maksymalizację efektów. Jeżeli Twój biznes jest nastawiony na klienta zagranicznego, to ten format idealnie się sprawdzi. Należy zadbać tylko o odpowiednie ustawienia i treści reklamy. W łatwy i szybki sposób możesz zaistnieć na swojej ulicy, dzielnicy czy w mieście – skala zależna jest od Twoich potrzeb, możliwości i reklamowanego produktu lub usługi.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up