Kampanie Google Ads — Pmax i Pmax produktowy — co warto wiedzieć
- Kampanie Pmax można kierować na różne kanały reklamowe Google Ads.
- Dzięki ich wszechstronności i elastyczności będą dostosowywać się do odpowiedniego kanału i użytkownika, w taki sposób, aby zwiększyć skuteczność i potencjał reklam.
- Kampanie Pmax można włączyć z wszystkimi możliwymi komponentami oraz kierować jedynie na produkty.
- Ten ostatni sposób jest polecany zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych.
- Jak ustawić taką kampanię i gdzie wyświetlają się reklamy Pmax dowiesz się w poniższym artykule.
Czym jest kampania Pmax (Performance Max)?
Obecnie jest to jeden z popularniejszych i zalecanych formatów w systemie reklamowym Google Ads. Można go stosować w celu reklamowania stron internetowych (np. usługi) oraz e-sklepów. Jest formatem o dużej elastyczności i bazuje na sztucznej inteligencji (AI). Algorytm Google interpretuje sygnały użytkowników i dobiera najskuteczniejszy sposób dotarcia do użytkownika. W ramach reklamy Pmax można używać zasobów graficznych, tekstowych, wideo oraz produktów. W przypadku reklamowania produktów należy zaimportować feed produktowy z Google Merchant Center z dostępną listą produktów ze sklepu.
Format ten polecany jest w przypadku realizowania konkretnych celów np. sprzedaż na sklepie internetowym. Dopasowuje się on w taki sposób, aby maksymalizować skuteczność, korzystając z wszystkich możliwych kanałów dotarcia do klienta. Dzięki temu rozwiązaniu większość dostępnych formatów będą uruchomione w ramach jednej kampanii – jest to wygodne rozwiązanie, ale nie idealne. Kampanię tego typu powinno się traktować jako uzupełnienie reklam w sieci wyszukiwania i graficznej itp. – o tym jak działają reklamy Google Ads, dowiesz się pod tym linkiem.
Gdzie wyświetlają się kampania Pmax?
Reklamy tego typu mogą wyświetlać się w ekosystemie Google w takich kanałach jak:
- YouTube
- w Mapach Google
- Gmail
- Wyszukiwarka Google
- Sieć reklamowa
- Discover
YouTube
W zależności od dostarczonych komponentów reklamowych utworzona grupa plików będzie wyświetlać się w danym kanale reklamowym Google. Przykładowo jeżeli do grupy pliku dostarczy się plik wideo, reklama w takiej formie będzie mogła się wyświetlać na platformie YouTube, który od 2006 roku należy do Google.
Mapy Google
Dzięki integracji profilu Google Moja Firma z kontem Google Ads – lokalizacja firmy w ramach formatu Pmax może wyświetlać się w mapach Google. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla lokalnych reklam, które ograniczają swój zasięg do najbliższej okolicy firmy czy miasta. Oprócz graficznego przedstawienia lokalizacji w mapkach, adres firmy może pojawić się w formie tekstu pod reklamą tekstową.
Gmail
Reklamy w formacie Pmax z odpowiednio użytymi komponentami mogą wyświetlać się również w Gmailu. Wówczas użytkownik otrzyma sponsorowaną wiadomość e-mail, która pełni rolę reklamy. Odbiorca reklamy po odczytaniu wiadomości, może dowiedzieć się np. o akcji promocyjnej lub przejść na stronę docelową.
Wyszukiwarka Google
Reklamy Pmax również wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Od standardowych reklam tekstowych różnią się tym, że nie ustawia się w nich słów kluczowych, na których ma wyświetlać się reklama. Reklamy wyświetlają się na podstawie treści na stronie i ich korelacji z wyszukiwanym hasłem użytkownika. W podobny sposób działa reklama tekstowa w formacie Dynamic Search Ads (DSA).
Sieć reklamowa
Dzięki kierowaniu na sieć reklamowową Google można dotrzeć do odpowiednich użytkowników, na których chcesz targetować reklamy. Sieć reklamowa skupia ponad 2 mln wydawców (partnerów) i pozwala dotrzeć do ponad 90% użytkowników internetu na świecie. Reklamy w tym kanale są prezentowane w formie graficznej.
Na kartach Discover
Reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Karty Discovery są jej jednym z elementów, w którym można emitować reklamy. Pomaga to dotrzeć do szerokiego grona użytkowników, którzy mogą zainspirować się zakupem po wyświetleniu reklamy. Zawiera ona takie komponenty jak obraz, nagłówki i opis, dzięki czemu jest widoczna i wyróżnia się na tle wyszukiwarki Google.
Czy jest Pmax produktowy?
Jest to rodzaj kierowania reklamy w formacie Pmax, w taki sposób, aby wyświetlać jedynie produkty z danego sklepu internetowego. Ten sposób kierowania reklam, pozwala na lepsze kontrolowanie wyświetleń produktów, gdyż jest on odpowiednio zawężony. Natomiast wyświetlenia produktów wraz z pozostałymi komponentami może powodować zbyt szerokie kierowanie reklam i wyświetlanie różnych komponentów, które finalnie nie będą generować odpowiedniej liczby sprzedaży. W ten sposób budżet reklamowy może dość szybko i łatwo zostać przepalony.
Dlatego w przypadku reklam dla e-commerce dobrą praktyką jest ustawienie kampanii Pmax kierowanej wyłącznie na produkty (oczywiście należy przetestować różne warianty i sprawdzić, który z nich sprawdzi się najlepiej)
Z tej funkcji nie można skorzystać w sposób bezpośredni – np. ustawiając ją w opcjach kampanii. W tym celu należy stworzyć kampanie Pmax w sposób standardowy (koniecznie w ustawieniach dodać opcję kierowania na plik produktowy).
Następnie podczas uzupełniania komponentów w grupie plików pozostawiamy wszędzie puste pola – nie uzupełniamy nagłówków, długich nagłówków, opisów i pozostałych danych (nie zawsze ten sposób działa i zależy od konta, gdy ten sposób nie działa, należy dodać kampanię przez Edytor Google Ads).
Dzięki temu zabiegowy reklama Pmax będzie kierowana wyłącznie na produkty i wyświetlać się w kanałach reklamowych Google. W ten sposób mamy pewność, że dana kampania Pmax wyświetla reklamy wyłącznie z produktami – wstrzymując wyświetlenia w wyszukiwarce Google (reklamy tekstowe) czy w sieci reklamowej (kreacje graficzne).
Kampanie Pmax – na co zwrócić uwagę w ustawieniach?
Niezależnie od wybranej opcji wyświetleń reklamy Pmax, warto zadbać o odpowiednie ustawienia, aby reklamy wyświetlały się możliwie jak najskuteczniej. W tym celu warto przeprowadzić odpowiednie zmiany w ustawieniach konta i kampanii, które pomogą zwiększyć jakość wyświetleń reklamy Pmax.
1. Harmonogram reklam
W pierwszej kolejności warto ustawić harmonogram emitowanych reklam. Dobrą praktyką jest, aby reklamy Pmax ustawić tak, aby wyświetlały się w godzinach np. 6:00 do 23:00 – oczywiście dużo zależy od branży i targetu docelowego, jednak w przypadku reklam dla branży e-commerce należy unikać wyświetleń reklam w nocy.
2. Wykluczenia miejsc docelowych
Już na samym początku należy wykluczyć wyświetlenia reklam Pmax na aplikacjach mobilnych. W tym celu należy wejść w Narzędzia i wybrać opcję Dopasowanie treści i następnie wykluczyć wszystkie możliwe aplikacje, zarówno dla urządzeń działających na iOS i Androidzie. Powinno być 140 aplikacji do wykluczenia. Uwaga – w przypadku, gdy celem prowadzonych działań reklamowych są wyświetlania w aplikacjach mobilnych, wówczas nie należy ich wykluczać.
3. Dopasowanie treści
Ustawienia dopasowania treści znajdują się w tej samej zakładce co wykluczenia aplikacji. W dostępnych opcjach zaleca się wykluczyć:
- treści o charakterze kontrowersyjnym
- tematykę treści
- wykluczone słowa kluczowe w treści – należy wpisać słowa kluczowe, na które reklama nie powinna się wyświetlać
- wykluczone miejsca docelowego (wspomniane aplikacje) – w tej opcji również można wpisać adresy witryn, na których reklamy nie powinny się pojawiać.
4. Wykluczenia marek
W tym ustawieniu możemy wykluczyć nazwy marek, na które nie powinna wyświetlać się reklama. Można dodać nazwy marek konkurencji, dużych platform sprzedażowych czy nazwę marki własnej, aby reklama Pmax nie konkurowała z aktywną reklamą brandową w sieci wyszukiwania.
Podsumowanie
Format reklamy Pmax można dodatkowo podzielić na kampanię produktową oraz z włączonymi wszystkimi komponentami. Przeważnie w kampaniach e-commerce używa się formatu Pmax kierowanego wyłącznie na produkty, jednak warto przetestować różne warianty. Niemniej w obu przypadkach warto zadbać o prawidłowe ustawienia kampanii i konta reklamowego. Dzięki temu budżet reklam będzie lepiej spożytkowany, a reklamy nie będę się wyświetlać w miejscach o niskim potencjale na pozyskanie konwersji.