Wyrzucasz w błoto swoje pieniądze?
Połowa pieniędzy wydawanych na reklamę jest wyrzucana w błoto. Problem w tym, że nie wiem, która połowa.
John Wanamaker
To słowa wypowiedziane ponad 100 lat temu przez Johna Wanamaker’a, amerykańskiego pioniera reklamy. Badał on możliwość mierzenia skuteczności reklam. Wtedy jeszcze nie było zaawansowanych systemów analitycznych, które są w stanie zanotować niemalże każą czynność, jaką wykonał klient na naszej stronie www. Teraz możemy dokładnie powiedzieć, że naszą reklamę zobaczyło np. 1000 osób, z czego 100 kliknęło, a 10 dokonało zakupu produktu. Możemy dokładnie co do 1 złotówki określić, ile wyniósł nas koszt pozyskania tych 10 klientów.
Zapraszam na krótką analizę porównawczą między możliwością pozyskiwania Klientów poprzez ulotkę, banner, billboard a reklamę płatną w Internecie - Google AdWords.
Ile wydawać na reklamę?
Jeszcze raz odniosę się do cytatu Johna Wanamakera - ponieważ jego słowa pozostają cały czas aktualne. Mimo naszych zaawansowanych systemów analitycznych nadal słyszę głosy z różnych branż - "reklama to pieniądze wyrzucone w błoto". Od razu przypomina mi się inny cytat, który brzmi - "reklama dźwignią handlu". No właśnie, to czemu jest tak, że jednemu się udało z reklamą a innemu nie? Myślę, że gros przyczyn leży w tym, że często nie potrafimy zmierzyć skuteczności własnych reklam, a to przekłada się na nietrafione decyzje marketingowe.
Druga sprawa to taka, że nie ma czegoś takiego jak "tania reklama". Wyobraź sobie, że idziesz chodnikiem i nagle zauważasz leżący na nim 1 grosz. Podniesiesz? Nie bardzo, prawda? Idziesz dalej, zauważasz 10 groszy i myślisz sobie, no tak, 10 groszy to już jest COŚ, ale to w końcu TYLKO 10 groszy, nie warto. Idziesz dalej, leży 10 zł. Założę się, że po kilku sekundach banknot znalazłby się już w Twojej kieszeni. Tak samo jest z wydawaniem pieniędzy na reklamę. Reklamę za przysłowiowy grosz zauważy niewielki odsetek klientów i wielu przejdzie nad nim obojętnie.
Reklama powinna być inwestycją, a nie kosztem. Oczywiście każda reklama niesie w sobie element ryzyka np. nietrafienia w czasie czy nietrafienia w potrzeby klientów.
Reklama standardowa - zalety i wady
Najczęściej występujące odmiany reklamy standardowej (offline) to banner, ulotka i billboard. Banner to elastyczny nośnik graficzny, szeroko wykorzystywany w reklamie. Ulotka jest drukiem informacyjnym na małym formacie. Billboard to dużych rozmiarów plakat reklamowy.
- Zalety bannerów, ulotek, billboardów:
- swoboda w projektowaniu reklamy,
- łatwość montażu i transportu,
- nieokreślony górny rozmiar formatu,
- kompaktowy format informacji (w przypadku ulotek).
- Wady bannerów, ulotek, billboardów:
- utrudnione kierowanie na wybranego odbiorcę,
- wąski przekaz (np. zawężony do jednej ulicy w jednym mieście),
- krótka żywotność,
- koszty reklamy.
Reklama AdWords - zalety i wady
W dobie wszechogarniających reklam, które czają się wszędzie i które z reguły nie chcemy oglądać, reklama AdWords przedstawia skuteczną receptę - to sam użytkownik dzięki wpisaniu odpowiedniego hasła w wyszukiwarkę określa, co chce zobaczyć.
- Zalety reklamy AdWords:
- płatność tylko za kliknięcie,
- dotarcie do właściwych osób we właściwym czasie,
- możliwość wyboru lokalizacji reklamy,
- dostępność na wszystkich urządzeniach mobilnych,
- pełna kontrola nad przekazem reklamowym,
- śledzenie konwersji.
- Wady reklamy AdWords:
- stawki w niektórych branżach za kliknięcie są bardzo wysokie,
- reklama wymaga stałej kontroli.
Podsumowanie
Porównując obie metody reklamowania, biorąc wszystkie za i przeciw jestem przekonany, że reklama AdWords jest bardziej skuteczna. Po pierwsze pozwala dotrzeć tylko do wybranej grupy osób, którą reklamodawca jest zainteresowany. Po drugie mamy pełną kontrolę nad reklamą, możemy ją w każdej chwili zmienić, włączyć i wyłączyć. Po trzecie mamy możliwość podpięcia konwersji z Google Analytics, dzięki czemu widzimy, ile kosztuje nas potencjalny klient (zwykle są to wartości rzędu kilkunastu, kilkudziesięciu złotych). Innymi słowy, wiemy ile wydajemy pieniędzy i w łatwy sposób to kontrolujemy, co jest utrudnione w przypadku ulotek, które i tak zwykle lądują w koszu na śmieci, czy bannerów, których skuteczność nie da się zmierzyć w prosty sposób.
Oczywiście nie wszyscy używają Internetu, ale w dobie komputeryzacji ten odsetek ludzi maleje. Znajdą się też na pewno osoby, zwykle starszej daty, których za nic w świecie nie przekona się do reklamy online z racji swoich poglądów i odmiennego sposobu patrzenia na świat. Trzeba to uszanować, natomiast fakty mówią same za siebie. Koszt pozyskania klienta z reklamy AdWords jest dużo niższy niż z reklamy standardowej.
Warto zwrócić uwagę na to, że reklama AdWords nie będzie przynosić zysków, jeśli jest stworzona przez osobę niedoświadczoną, bądź jeśli nie jest zoptymalizowana zgodnie z obowiązującymi standardami.
Jeśli wyrzucasz w błoto pieniądze na marketing i nawet nie wiesz, jaki efekt one przynoszą, zainwestuj w reklamę AdWords i przekonaj się sam, jak szybko zyskasz nowych klientów.