Sztuczna inteligencja w eCommerce
Zastanawialiście się kiedyś, jak zwiększyć sprzedaż w Waszym sklepie ? Uczenie maszynowe jest jednym z trendów, które mają potencjał zrewolucjonizować rynek ecommerce.
E-commerce (tzw. e-handel)
Polega na zawieraniu transakcji za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Najbardziej popularną formą e-commerce są sklepy internetowe, które umożliwiają obniżenie kosztów prowadzenia działalności ze względu na brak konieczności kupna, czy wynajmu lokalu. Działalność e-commerce obejmuje nie tylko na wymianę towarów, usług, ale również akcje promocyjne czy marketingowe. Reasumując, są to wszystkie czynności związane z zawieraniem transakcji handlowych wykorzystujące środki teleinformatyczne.
Uczenie maszynowe (ang. machine learning)
Machine learning jest dziedziną wchodzącą w skład nauk zajmujących się problematyką sztucznej inteligencji. Głównym celem uczenia maszynowego jest stworzenie automatycznego systemu umiejącego doskonalić przy pomocy zgromadzonych danych oraz tworzenia nowych przewidywanych zachowań na podstawie wyuczonych zachowań.
Wykorzystanie
Machine learning świetnie sprawdza się w działaniach marketingowych. W dzisiejszych czasach gromadzimy dużo danych na naszych stronach internetowych takich jak liczba kliknięć, wyświetleń, czas, jaki spędził użytkownik na stronie. Dzięki takiej ilości danych jesteśmy w stanie zobaczyć jakie działania przynoszą nam największe rezultaty. Jesteśmy w stanie sprawdzić, o jakich porach dnia klienci robią najczęściej zakupy, z jakich urządzeń robią to najczęściej czy z jakiego regionu pochodzą.
Technologia ta pozwala nam na wyciąganie wniosków z różnych zachowań, nawet tych nietypowych i wcześniej nieznanych. Dzięki temu planowanie i optymalizacja reklam staje się łatwiejsze, sam przekaz zostaje bardziej dopasowany do odbiorcy. Uczenie maszynowe sprawdza się zarówno podczas fazy planowania, jak i podczas trwania kampanii reklamowych, ponieważ algorytm analizuje nie tylko dane historyczne, ale też bieżące.
Uczenie maszynowe pozwala nam przewidywać tendencje zakupowe, preferencje użytkowników dotyczące produktów. Możemy dzięki tym danym rozszerzać naszą ofertę wraz ze wzrostem sprzedaży produktów.
Zyski z korzystania z tej technologii to przede wszystkim zwiększenie efektywności biznesu, wydajności oraz redukcja kosztów.
Wyszukiwarka
Wielu użytkowników opuszcza stronę naszego sklepu, jeśli wyniki wyszukiwania nie są satysfakcjonujące. Na polskim rynku istnieje narzędzie „Smart search”, które pozwala szybką analizę składni internetowych i zwraca tylko te informacje, o które klient pytał. Ta „sprytna wyszukiwarka” jest w stanie odróżnić sok „z marchewką” od soku „marchewkowego”.
Inteligentne chatboty
Chatboty sprawiają, że klienci, zamiast korzystać z wyszukiwarki wybierają chat. Sztuczna inteligencja jest zdolna do prowadzenia prostych konwersacji. Na podstawie informacji od klienta, chatbot może skanować bazę produktów w poszukiwaniu produktu, który najbliżej odpowiadałby wymaganiom klienta.
Wirtualni asystenci
Najpopularniejszymi wirtualnymi asystentami są Siri oraz Alexa. Alexa pomaga klientom Amazona np. w robieniu zakupów. Dzięki jej pomocy można zamówić wybrane produkty spożywcze, a następnego dnia otrzymać dostawę do domu. Inną umiejętnością wirtualnych asystentów są bardziej rozbudowane chatboty. Potrafią odpowiadać na specyficzne pytania dotyczące danego towaru np. czy dany aparat jest wodoodporny.
Źródło : https://the-gadgeteer.com/2016/09/24/amazon-prime-members-can-now-shop-with-alexa/
Podsumowanie
Warto iść z duchem czasu i skorzystać z rozwiązania machine learning. Coraz więcej firm przekonuje się do tego rozwiązania w swoim biznesie, ponieważ pozwala to zredukować koszty, jednocześnie zwiększając sprzedaż. Dzięki takim rozwiązaniom firmy, które skorzystają z tej technologii, mają sporą przewagę nad konkurencją. Należy pamiętać, iż im dłużej firmy korzystają z uczenia maszynowego, tym dane przewidywane są dokładniejsze.